قم نيوز : شهر کریمه اهل بیت(س) در سالروز شهادت سیدالساجدین ، امام العارفین(ع) یکپارچه سیاهپوش و سوگوار است.
در سوگ شهادت پیام آور قیام کربلا / ۷ مانع استجابت دعا در بیان امام سجاد (ع)
در سوگ شهادت پیام آور قیام کربلا / ۷ مانع استجابت دعا در بیان امام سجاد (ع)
به گزارش قم نیوز هم زمان با دوازدهم محرم حسینی سالروز شهادت حضرت امام سجاد(ع) آیین های عزاداری در جای جای شهر مقدس قم به ویژه بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت، حضرت معصومه (س) در حال برگزاری است.

زائران و مجاوران امروز رهسپار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س)شدند و در غم شهادت پیام رسان حماسه عاشورا عزاداری کردند و این مصیبت عظیم را به ساحت آن حضرت تسلیت گفتند.

مراسم عزاداری شهادت امام زین‌العابدین (ع) در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه امامزادگان ، مساجد و دیگر نقاط و اماکن زیارتی و مذهبی قم با حضور شیفتگان خاندان عصمت و طهارت با رعایت اصل فاصله گذاری اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی در حال برگزاری است.

امام سجاد (ع) چهارمین پیشوای شیعیان جهان است که سال‌های پایانی زندگی حضرت علی (ع) و جد بزرگوار خویش را درک کرد و با بهره از دعا و خطابه، به ارشاد و راهنمایی مردم می‌پرداختند.

کتاب صحیفه سجادیه حضرت سیدالساجدین (ع)، در قالب نیایش و دعا که حاصل اندیشه‌های معرفت‌شناسانه این حضرت است که جهت راهگشایی پیروان راه حق و در مسیر رسیدن به سعادت حقیقی گردآوری شده است.

ایشان که در روز عاشورا در بستر بیماری و تب به سر می‌بردند، یکی از دردناک‌ترین و جان‌سوزترین جریان در تاریخ اسلام را طی عمر شریفشان شاهد بودند که تا پایان عمر از غم‌ها و غربت‌های وارد در آن روز و بر حضرت ثارالله (ع) و اهل‌بیت (ع) آن حضرت می‌گریستند.

ایشان پس از شهادت امام حسین (ع) پیشوای شیعیان جهان بودند و در رساندن پیام عاشورا به جهانیان با خواندن خطبه‌های الهی و مشهور خود از احیای حقیقت و نهضت حق‌طلبانه امام حسین (ع) و خاندان اهل‌بیت (ع)، در برابر یزید لعنت الله علیه و یزیدیان، مهر رسوایی بر پیشانی‌ یزدیان برافروختند و پایه‌های حکومت بنی‌امیه را ویران ساختند.

حضرت امام سجاد (ع) به روایتی در ۱۲ محرم سال ۹۵ هجری قمری به دستور هشام بن عبدالملک در مدینه مسموم و به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع در کنار عموی بزرگوارشان، امام حسن مجتبی (ع) به خاک سپرده شد.

موانع استجابت دعا در بیان امام چهارم شیعیان 

 ۱_ سوء نیت
حجت الاسلام موسوی، کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از  امام سجاد علیه السلام گفت: امام چهارم شیعیان به هفت گناه که دعا را حبس می کنند اشاره  کرده اند و چه خوب است که انسان اموری را که موانع استجابت دعا است را بشناسد تا بتواند در مسیر رفع موانع اجابت قدم بردارد.

او افزود:اولین مانع استجابت دعا،سوءنیت که مراد نیت‌های غیر الهی  و هدف‌های شوم و ناروا داشتن است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:اگر نیت‌های انسانی خدایی نباشد و هوای نفس و نفسانیات غلبه کند، در این صورت  مانعی می‌شود برای استجابت دعا، اما اگر در دعایی که می‌کند حتی در امور دنیایی و مادی خدا را دخیل کند عاملی می‌شود برای اجابت دعا؛ به طور مثال؛ خدایا من مال می‌خواهم که دست نیازمندان را بگیرم، نیت خدایی برکت و اقبال را به سوی زندگی انسان سرازیر می‌کند.

۲ _باطن بد
حجت الاسلام موسوی  گفت:دومین مانع استجابت دعا، بد بودن باطن است  این که انسان خیرخواه مردم نباشد حالت حسودی از موفقیت  و یا خوشحالی از گرفتاری مردم داشته باشد.

او ادامه داد:چنین انسانی اهل خیانت و کینه است. خیانت  یعنی عهد و پیمانی که با مردم، قانون و خدا بسته شده را بر خلافش عمل کند. این نوع عمل کردن خیانت است و خیانت مانع بزرگ دیگری در استجابت دعا است.

این کارشناس مذهبی افزود:بدبینی، سوء نیت، قطع رحم، کینه توزی و خیانت همه از زیر مجموعه‌های بدی طینت به حساب می‌آیند که از موانع استجابت دعا است.

۳_ نفاق و دورویی
حجت الاسلام موسوی گفت:عامل دیگر نفاق و دورویی است که بسیار امر ناپسندیده‌ای است با برادران دینی نفاق و درویی کردن دعا را رد می‌کند، دورویی یا نفاق یا دوزبانی در اصل به معنای مخالفت ظاهر با باطن است.

۴ _یقین به اجابت نداشتن
او با بیان این که با شک و ترددی دعا نکنید، با قطع یقین دعا کنید،گفت چهارمین عمل، باور و یقین به اجابت دعا نداشتن است  در منابع توصیه شده است که آنزچنان یقین به اجابت داشته باشید گویا حاجات شما همین الان آماده است و به سرعت برآورده می‌شود.

خداوند  می‌فرماید: من اگر بخواهم دعای بنده ام را مستجاب نکنم دعا کردن را از یاد او می‌برم. این که من به بنده‌ای اجازه دعا کردن می‌دهم یعنی می‌خواهم دعایش را اجابت کنم، اما نکته مهم این که  بگوییم خدایا هر آنچه خیر و مصلحت تو است من همان را می‌خواهم؛ چنین دعایی ناامید از درگاه خدا بر نمی‌گردد.

۵ _تاخیر در  نماز
حجت الاسلام موسوی گفت:تأخیر انداختن نماز از وقتش تا وقت آن بگذرد به فرموده امام سجاد مانعی بر سر راه اجابت است.

۶_ ترک صدقه
این کارشناس مذهبی ادامه داد: صدقه و انجام کار نیک اگر به قصد الهی باشد انسان را به خدا نزدیک می‌کند و از نظر معنوی انسان را رشد می‌دهد و به فرموده امام سجاد(ع) ترک آن مانع استجابت است.

۷ _بد زبانی
او با اشاره به هفتمین مانع استجابت دعا در کلام املام سجاد(ع)گفت:فحش و ناسزا گفتن عمل ناپسندی که برخی خیلی کم به آن توجه دارند. تندی در گفتار؛ این که فرد از ادب و نزاکت خارج شود، افرادی که اهل فحش و ناسزاگویی هستند دعایشان مستجاب نمی‌شود.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdci5ra3.t1a3w2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما