سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : 92684
سیدعلی پورطباطبایی

آیا محدودیت‌های کرونایی با حکومت نظامی قابل مقایسه است؟

قم نيوز : به زودی قوانین محدود کننده رفت و آمد شبانه و بین شهری در کشور اعمال می شود و این سوال مطرح است که آیا این قوانین، نوعی از حکومت نظامی نیست؟
آیا محدودیت‌های کرونایی با حکومت نظامی قابل مقایسه است؟
آیا محدودیت‌های کرونایی با حکومت نظامی قابل مقایسه است؟
به گزارش قم نیوز از ابتدای آذر ماه بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مقررات منع رفت و آمد شبانه و محدودیت در ترددهای بین شهری در مناطق قرمز و نارنجی اعمال می شود.

رفت و آمد از ساعت 9 شب ممنوع!
منع رفت و آمد شبانه از ساعت 9 شب تا 4 صبح برای نسل جدید تازگی دارد اما پدران و مادران میانسال و مسن را به یاد موردی مشابه در قبل از انقلاب اسلامی می‌اندازد. زمانی که محمد رضا پهلوی برای جلوگیری از گسترش انقلاب و مقابله با شعارنویسی و راهپیمایی شبانه مردم، در تهران و چند شهر دیگر حکومت نظامی اعلام کرد.

اما آیا محدودیت تردد خودروها در ساعات شب و محدودیت در رفت و آمد بین شهرهای قرمز و نارنجی که بیشتر از دیگر شهرهای کشور درگیر کرونا هستند، با حکومت نظامی قابل مقایسه است؟

حکومت نظامی چیست؟
تعریف حکومت نظامی این است قدرت از غیر نظامیان گرفته شده و مدیریت امور کشور به نظامیان سپرده شود اما نمود بیروی آن این است که در یک یا چند نقطه با استفاده از نیروی نظامی جلوی رفت و آمد مردم به هر شکلی و هر وسیله‌ای به وسیله نیروی نظامی گرفته شود.

این ابزار ایجاد نظم به وسیله اسلحه، در هنگام جنگ و شورش کاربرد دارد زیرا در هنگام حکومت نظامی، نظامیان اختیار کشور را به دست می گیرند و امور مردم با قدرت نظامی مدیریت می شود.

حکومت های دیکتاتوری مانند رژیم پهلوی اکثرا هنگامی که از مقابله با مردم ناامید می شوند، با اعلام حکومت نظامی، سعی در جلوگیری از اعتراضات مردمی دارند و ماهیت حکومت نظامی اعلامی از سوی رژیم پهلوی نیز همین بود.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل 79، برقراری حکومت نظامی ممنوع اعلام شده است.

مرجع اعمال محدودیت های کرونایی، نظامی نیست
محدودیت‌های اعلام شده به سبب جلوگیری از گسترش بیماری کووید 19 یا کرونا از اساس با حکومت نظامی در تقابل است. این محدودیت ها براساس اختیارات مدیریت بحران که در قانون مصوب سال 1398 آمده است و توسط بخش غیر نظامی یعنی سیاستمداران اعمال می شود و بخش اندکی از نیروی نظامی کشور در کسوت نیروی انتظامی ضامن رعایت بخشی از این محدودیت‌ها است.

به دیگر سخن نهاد اعلام کننده این محدودیت‌ها نظامی نیست از این رو محدودیت‌های کرونایی حکومت نظامی به حساب نمی آید و نهاد اعمال کننده نیز نظامی نیست بلکه توسط دستگاه دولتی اعمال می شود.

همچنین این محدودیت‌ها دارای قانون مصوب مجلس و تایید شده شورای نگهبان هستند و به مجرد عادی شدن شرایط یک منطقه، لغو می شوند.

لغو محدودیت ها به محض عادی شدن شرایط
لذا به نظر می رسد اگر چه این محدودیت ها از ساعت 9 شب آغاز می شوند و شامل محدودیت در سفر بین مناطق آلوده نیز می شوند اما با حکومت نظامی فرق دارند و ماهیتی مدنی داشته و برای حفظ سلامتی مردم و کمک به بازگشت کشور به شرایط عادی اجرا خواهند شد.

اگر هر فرد ایرانی نسبت به رعایت فاصله اجتماعی و محدودیت های رفت و آمد اقدام کند، عمر محدودیت های کرونایی کوتاه خواهد بود و شاهد ریشه کنی این ویروس منحوس خواهیم بود.

انتهای پیام / 105
 
https://qomnews.ir/vdci5qa3.t1arv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما