پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : 30316
قم نیوز گزارش می‌دهد

ساماندهی میدان 72 تن/ آیا این‌بار وعده‌ها عملی می‌شود؟

قم نيوز : قم نیوز: وعده ساماندهی میدان 72 تن در حالی داده شده که باید دید اینبار مسئولان چه اقدام عملی برای حل معضلات و مشکلات این میدان انجام می دهند.
ساماندهی میدان 72 تن/ آیا این‌بار وعده‌ها عملی می‌شود؟
به گزارش قم نیوز، میدان ۷۲ تن جایی است که حداقل یک بار گذر همه مردم قم به آنجا افتاده است. کافی ست بخواهید از قم خارج شوید تا اولین خروجی که به شما نشان می‌دهند میدان ۷۲ تن باشد. اگر دانشجوی یکی از شهرهای اطراف باشید هم که احتمالاً هر هفته گذرتان به این میدان می افتد.

وجود بی نظمی، هرج و مرج و شلوغی در میدان ۷۲ تن از واضحات است و کسی نمی‌تواند آن را ندیده بگیرد. از حضور دلالانی که با افزایش چند هزار تومانی کرایه‌ها و هماهنگی با راننده‌ها پولی به دست می‌آورند گرفته تا تاکسیرانانی که به هر طریق می‌خواهند تو را به مقصد برسانند همه و همه نمونه‌هایی از بی نظمی‌هایی است که با نام این میدان عجین شده است.

۷۲ تن اما سال‌ها است که به پایانه مسافربری در قم تبدیل شده است. کمتر کسی است که مسافت طولانی شهر تا ترمینال را طی کند و آنجا را برای آغاز سفر خود انتخاب کند. همین فاصله ترمینال از مرکز شهر و سهولت دسترسی به اتوبوس و سایر خودروها در میدان ۷۲ تن سبب شده مردم در هر ساعت و دقیقه که برای سفر اراده کنند خود را به این پایانه برسانند و دست کم با اندکی کرایه بیشتر به مقصد خود برسند.

اما ایمنی مسافران در چنین محلی و بی سامانی این میدان موضوعی است که زیبنده ظاهر شهر قم نیست. با اینکه مسئولان در شهر قم بارها و بارها وعده ساماندهی این میدان را داده‌اند اما همچنان اگر سری به این میدان زده شود شاهد اوج بی نظمی‌ها در این میدان خواهیم بود.

قیمت‌های گزاف تاکسیرانان که عموماً با خودروهای فرسوده در این میدان حاضر شده‌اند نیز مسئله دیگری است که نظارتی بر آن وجود ندارد. بسیاری از اوقات کرایه تاکسی‌هایی که مسافران را به مرکز شهر می‌رسانند بیش از قیمت کل بلیت سفر مسافران با اتوبوس می‌شود و متأسفانه صدایی از کسی در نمی‌آید.

سهیل علی پور از دانشجویانی است که هر روز برای حضور در کلاس‌های دانشگاه و این روزها برای شرکت در امتحانات خود مجبور است به شهر کاشان سفر کند. وی با انتقاد از نابسامانی میدان ۷۲ تن می‌گوید: برخی روزها که مجبورم خود را سریع به دانشگاه برسانم مجبور می‌شوم هزینه زیادی بابت کرایه پرداخت کنم. از طرفی امنیت سفر با خودروهای شخصی وجود ندارد و از سوی دیگر در همین میدان دلال‌هایی حضور دارند که به بهانه پیدا کردن صندلی خالی برای مسافری مثل من چند هزار تومان بالاتر از قیمت اصلی کرایه را دریافت می‌کنند.

وی می‌افزاید: مخصوصاً در روزهایی که تعطیل بوده و پس از آن مسافران و مردم برای سفر به شهرهای اطراف مجبور می‌شوند به این میدان بیایند مشکلات ما بیشتر می‌شود. گاهی ساعت‌ها مجبوری کنار خیابان بایستی و در نهایت دست از پا درازتر به خانه برگردی و یا به هر دلیل با قیمت بیشتری بلیت تهیه کنیم و به مقصد برسیم.

نابسامانی‌ها در میدان ۷۲ تن در حالی ادامه دارد که ابوالفضل مستقیمی مدیر عامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم می‌گوید: اجرای طرح ساماندهی میدان ۷۲ تن در برنامه‌های سازمان قرار داد.

وی با اشاره به اینکه دور بودن پایانه مرکزی و تردد آسان از میدان ۷۲ تن سبب اقبال مردم از این محل شده است می‌افزاید: این طرح به منظور ساماندهی اتوبوس‌های عبوری و مسافران در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم با بیان اینکه نابسامانی و سردرگمی مردم در این میدان چهره ناخوشایندی ایجاد کرده است می‌گوید: در این راستا پایانه موقت ۷۲ تن راه‌اندازی شده تا مسافران برای مسافرت به تهران از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های خطی این پایانه استفاده کنند.

وی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای توقف نیم ساعته اتوبوس‌ها را مورد توجه قرار داده و ابراز می‌کند: در این صورت مسافرانی که عجله دارند نیز معطل نمی‌مانند که در این راستا ۳ شرکت سواری هم برای خدمات دهی بهتر به مسافران مستقر شده است.

مستقیمی به نرخ‌های تعیین شده برای اتوبوس‌ها اشاره کرده و می‌گوید: برای تسهیل مسافران دو دسته اتوبوس درجه یک و دو تعبیه شده که هزینه اتوبوس‌های درجه یک که وی. آي. پي هستند ۸ هزار تومان و نرخ اتوبوس‌های درجه دو ۶ هزار تومان است، از این میزان ۵ درصد عوارض شهرداری است که از اتوبوس‌ها دریافت می‌شود.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم میدان ۷۲ تن را نقطه استراتژیک استان عنوان می‌کند و می‌گوید:‌ لازم است همه دستگاه‌های مرتبط برای ساماندهی و رسیدگی به وضع این میدان ورود کنند.

اما میدان ۷۲ تن به عنوان یکی از شاهراه‌های مواصلاتی مهم در کشور به شمار می‌رود و موقعیت ویژه‌ای در ورودی قم دارد تا جایی که مسیر تردد خودروها از ۱۷ شهر کشور به حساب می‌آید. با توجه به چنین جایگاه و وضعیتی باید تمهیداتی اندیشیده شود که عبور و مرور مردم از این مکان با مشکل مواجه نباشد.

مستقیمی در خصوص این میدان می‌گوید: سازمان پایانه‌ها در حد توان و ظرفیت موجود زمینه‌های گسترده‌ای را برای حمل و نقل برون شهری در مناطق مختلف شهر و همچنین در حاشیه میدان ۷۲ تن از جمله تاکسی، مینی بوس و اتوبوس فراهم کرده، اما بازهم با این امکانات و اصلاحاتی که صورت گرفته، در این میدان شاهد استفاده مسافران و تردد وسایل بین راهی هستیم.

مستقیمی با تاکید بر اینکه ساماندهی مسافران برون شهری در میدان ۷۲ تن نیازمند عزم و همکاری و همراهی تمام دستگاه‌های متولی استان است، می‌افزاید: این مسئله یک مشکل و معضل بین دستگاهی بوده که نیازمند تصمیم گیری کلان و تأمین زیرساخت‌های مناسب است.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی نیز نقش مطلوبی در ساماندهی مسافران برون شهری در این میدان دارد می‌گوید: شهر متحمل هزینه‌های بالایی شده تا پایانه‌های مسافربری را ایجاد و مدیریت کند و با فرهنگ سازی باید زمینه استفاده مردم از این تسهیلات و امکانات فراهم شود و مردم و مسافران به سمت استفاده از پایانه‌ها هدایت شوند.

با توجه به اینکه شهر قم به عنوان یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های مواصلاتی کشور شناخته می‌شود و سالانه پذیرای بیش از ۲۰ میلیون زائر و مسافر است این نکته باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که نابسامانی در میدان ۷۲ تن به عنوان پایانه مسافربری قم جلوه‌ای از ظاهر شهر به شمار می‌آید و ممکن است این تصویر مشوش تا مدت‌ها در ذهن مسافران باقی مانده و تصویر نازیبایی از شهر قم در اذهان به جای بگذارد.

انتهای پیام/ ۱۳۰

https://qomnews.ir/vdcce1q1.2bqxs8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما