پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : 37568
قم نیوز به مناسبت افتتاح مصلای قم گزارش می‌دهد

دست‌های استکبار پشت درهای مصلای قم/ جایزه ویژه برای مالک افسانه ای مصلا/ 10 میلیارد تومان هزینه بهسازی مصلای قدس قم

قم نيوز : قم نیوز: مصلای قدس قم فردا ۲۰ فروردین ماه در حالی افتتاح می شود که پس از طی مسیری 9 ساله و از پس شایعات فراوان کاربری های چند منظوره ای برای آن در نظر گرفته شده است.
دست‌های استکبار پشت درهای مصلای قم/ جایزه ویژه برای مالک افسانه ای مصلا/ 10 میلیارد تومان هزینه بهسازی مصلای قدس قم
به گزارش قم نیوز، سالهای سال بود که وقتی از سمت خیابان دورشهر به بلوار امین می رفتیم گنبد نقره ای رنگی توجهمان را جلب می کرد و احیانا آهی از نهاد سینه می کشیدیم که اینجا روزی مصلا شهرمان بود و حالا سالهاست کسی نمی داند چرا بلااستفاده افتاده است.

شایعات میان مردم دست به دست می شد و هروقت حرفی از مصلا به میان می آمد عده ای می گفتند مردم اینجا نماز نمی خواندند چون ملک آن غصبی بود و حالا که می بینید در آن را بسته اند به خاطر این است که مالکش پیدا شده و ملکش را پس گرفته است!

عده ای دیگر هم می گفتند بله علاوه بر این مالک آن یک زن است که بعد از انقلاب زمینش را تصاحب کردند و الان پیدایش شده و برخی دیگر می گفتند که ای داد بیداد خبر ندارید که گفته رضایت ندارم کسی اینجا نماز بخواند و تا به حال هر که اینجا نماز خوانده نمازش باطل است!

سالها گذشت و بالاخره روزی فرا رسید که پلاکارد افتتاح مصلا قدس قم بر در مصلی نصب شد و خبرگزاری ها و مطبوعات و رسانه های استانی خبر از بازگشایی و بهره برداری مصلی دادند. جلسات میان شهرداری، استانداری و ستاد اقامه نماز برگزار می شود و خبر افتتاح مصلی بین مردم می چرخد.

تاریخچه برگزاری نماز جمعه در مصلا قدس قم
طبق مستندات موجود اقامه نخستین نماز جمعه به دوران صفویه و از سوی مرحوم میرزای قمی بر می گردد، با وجود این پیشینه تاریخی، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نقش مهمی در رونق هرچه بیشتر اقامه نماز سیاسی عقیدتی جمعه در کشور و به تبع آن شهر قم داشت.

نمازجمعه قم در سال ۵۸ به امامت آیت الله اراکی و در صحن اتابکی حرم مطهر حضرت معصومه اقامه می شد اما به دلیل کمبود مکان و مشکلاتی که وجود داشت تا سال ۶۰ به شبستان ها و صحن مسجد اعظم منتقل شده بود، پس از آن ۶ سال به مدرسه امام صادق منتقل شد و مردم برای اقامه نماز جمعه در این مدرسه تجمع پیدا می کردند.

مصلا قدس قم در سال ۵۸ و با پیگیری های آیت‌الله شرعی برای احداث برنامه ریزی و گنبد مشابه مسجدالاقصی و زیر بنای ۱۵ هزار متر مربعی مصلا آماده ساخت شد، پس از آن در سال ۶۶ و درحالی که هنوز ساخت مصلا به طور کامل تمام نشده بود نخستین نماز جمعه در ان اقامه شد.

و چرا نماز جمعه دوباره در حرم مطهر برگزار می شد؟
۱۹ سالی از برگزاری نماز جمعه در مصلا می گذشت، بافت آن فرسوده شده و طبق نظرات کارشناسان استانداری قم در سال ۸۶ ایمنی مصلی برای نمازگزاران مناسب شناخته نشد.

نزدیکی مصلی به خط زلزله و لزوم بهسازی آن مسئولان را متقاعد کرد که باید دست به کار شده و و ضعیت را بهبود دهند، بنابراین برنامه ریزی شد طی مدت شش ماه تا یک سال مقاوم سازی مجموعه انجام شود.

در آن زمان آیت الله مسعودی خمینی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) را به عهده داشتند و با برنامه ریزیهایی که انجام شد قرار بر این بود تنها به مدت ۶ ماه نماز جمعه به حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) منتقل شود، اما مشکلاتی در مسیر بهسازی ایجاد شد.

به گفته حجت الاسلام ولدان مسئول نهاد نماز جمعه استان قم طولانی شدن ساخت مصلا یکی به دلیل مشکلات مالی بوده و دیگر اینکه مسئولان موقعیت را مناسب دیدند تا ایمنی بیشتری در مصلا ایجاد کنند، تا جایی که هشت ستون با ۱۸ متر بتن ریزی احداث شد.

وی می گوید: در کنار این مقاوم سازی ۷۱ منزل مسکونی در اطراف مصلا تملک شد، حیاط مجموعه گسترش پیدا کرده و شاهد بهبود وضعیت و فضای مصلای قدس قم هستیم.

مالکیت یک زن بر مصلا شایعه یا واقعیت؟
مسئول نهاد نماز جمعه قم با اشاره به اینکه شایعاتی در خصوص سند مالکیت مصلی میان شهروندان پیچیده است که هیچ سندیت و مدرکی مبنی بر آن وجود ندارد می گوید: حتی یک متر از این زمین مالک و یا حتی مدعی مالکیت نداشته و تاکنون هیچ شخصی برای این موضوع پیشقدم نشده است.

وی می افزاید: برخی از وجود پیزنی خیالی به عنوان مالک بخشی از زمین مصلی نام برده اند که صحت ندارد و چنین فردی اصلا وجود خارجی ندارد.
رد پای استکبار پشت درهای مصلا قم

حجت الاسلام ولدان مدعی است: از جایی که نماز جمعه عبادتگاه سیاسی محسوب می شود مستکبران به دنبال از بین بردن شرعیت این اماکن هستند و این دست شایعات از نقشه های استکباری است، در برخی شهرهای دیگر کشور نیز چنین شایعاتی شنیده شده که نشان دهنده نقشه های از پیش تعیین شده دشمنان است.

مسئول نهاد نماز جمعه قم می افزاید: بارها حتی در صدا و سیما اعلام کرده ایم اگر شخصی مالک این زمین است خودش را معرفی کند و یا همین الان با برنامه زنده تماس بگیرد، حتی حاضریم مژدگانی و جایزه خوبی برای این فرد در نظر بگیریم، اما هیچ شخصی اعلام نکرده حتی مالک یک وجب از خاک این مکان باشد!

افتتاح مصلا با ۳۰ کاربری برای برگزاری برنامه ها و مناسبت های سالانه
مصلای قدس قم فردا ۲۰ فروردین ماه در حالی افتتاح می شود که کاربری چند منظوره ای برای در نظر گرفته شده است، ۳۰ کاربری برای برگزاری مراسم های مختلف در ایام مختلف سال که به همین دلیل حجت الاسلام ولدان مسئول نهاد نماز جمعه استان قم از دستگاه های مختلف و هیئت های مذهبی برای برگزاری مراسم خود در این مرکز و قرارگاه فرهنگی دعوت می کند.

از دیگر اقدامات انجام شده برای افتتاح مصلا که فردا از ساعت ۱۲ ظهر و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور و خطبه های حجت الاسلام سعیدی برگزار می شود، تشکیل ستاد مردمی نماز جمعه قم است که از ۲۰۰ عضو خواهر و ۲۰۰ عضو برادر تشکیل و انتظامات را عهده دار هستند.

مصلای قدس قم با همه فراز و نشیب های ۹ ساله اخیر و هزینه ۱۰ میلیارد تومانی ترمیم و بازسازی در صورت هم مسئولان و وجود برنامه ریزی مدون و مدیریت صحیح می تواند سومین محل بزرگ برگزاری تجمعات استان قم باشد و به ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه شهری قم و حتی کشور کمک شایسته ای داشته باشد.

گزارش از مریم نوش‌آبادی
انتهای پیام/ ۱۳۰
https://qomnews.ir/vdcivwap.t1ayq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما