دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۰۵
کد مطلب : 37836
قم نیوز از جلسه 176 شورای شهر قم گزارش می‌دهد

50 میلیاردی که گره 500 میلیاردی را می‌گشاید/ تهاتر زمین با ماشین آتش نشانی و مساعدت به شهروندی که 3 بار عقب نشینی کرد!

قم نيوز : قم نیوز: یکصد و هفتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر قم با حضور اعضای شورا و شهردار قم به بررسی مسائل جالبی پرداخت که از آن میان، گشایش گره بدهی 500 میلیاردی شهرداری قم به بانک ملی و تهاتر ملک با ماشین آتش نشانی شایان توجه است.
50 میلیاردی که گره 500 میلیاردی را می‌گشاید/ تهاتر زمین با ماشین آتش نشانی و مساعدت به شهروندی که 3 بار عقب نشینی کرد!
به گزارش قم نیوز، یکصد و هفتاد و ششمین جلسه علنی و رسمی شورای شهر عصر امروز، یکشنبه 29 فروردین ماه 1395 با حضور رئیس و نائب رئیس شورا و اعضا، شهردار قم، قائم مقام شهرداری و برخی از معاونان شهردار و خبرنگارن حوزه شهری برگزار شد.

ولی الله بیاتی، رئیس شورای اسلامی شهر قم در ابتدای این جلسه، در سخنانی درگذشت مادر شهردار قم را به وی تسلیت گفت و برای آن مرحومه، طلب مغفرت کرد و سپس آتش زر، رئیس كميسيون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم به ارائه لوایح بررسی شده در این کمیسیون پرداخت.

وام 50 میلیارد تومانی بانک شهر، گره کور بدهی 500 میلیاردی به بانک ملی را می‌گشاید
یکی از لوایحی که ارائه شده بود، لایحه تصویب وام 50 میلیارد تومانی با کارمزد 22 درصد و باز پرداخت سه ساله از بانک شهر بود تا به وسیله آن کار مجتمع سالاریه تمام شده و به عوض بدهی 500 میلیاردی به بانک ملی ارائه شود که البته 100 میلیارد از این بدهی طبق گفته حاضران در جلسه از مغازه های میدان بزرگ امام خمینی(ره) تامین می شود.

شهردار قم که در جلسه شورای اسلامی شهر قم سخن می‌گفت، با تقدیر و تشکر از اعضای شورا که در مراسم درگذشت مادر وی شرکت کرده بودند، به دفاع از لایحه ارائه شده برای دریافت وام 50 میلیارد تومانی از بانک شهر پرداخت و اظهار داشت: با تفاهمی که برقرار شده و در شورا تصویب شده است، قرار شد که برای پروژه مرکز تجاری سالاریه، 50 میلیارد تومان به شرکت کیش سازان پرداخت شود و با 100 میلیارد تراکم، این پروژه تمام شود.

سقائیان نژاد افزود: این مسئله توسط شورای شهر قم تصویب شده بود و قرار بود موقع گرفتن وام نیز برای تصویب به شورا بیاید که اکنون نیز به شورا برگشته است.

وی تصریح کرد: سهم شهرداری از این مجتمع 40 درصد است در حالی که بسیار کمتر از این هزینه شده است، اما منفعت آن زیاد است و کارشناسی لازم توسط کارشناسان بانک ملی نیز صورت گرفته است.

اعتراض فاکر و دفاع دیگر اعضای شورا
اما علی رغم گفته شهردار و تصویب کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری، کار به راحتی پیش نرفت و فاکر، به اصل قرارداد سال 92 این مجتمع اعتراض کرد. وی معتقد بود که موقع تصویب گفته اند بعدا کار کارشناسی می کنیم و بحث می کنیم و اکنون می گویند که قبلا بحث کرده ایم و حالا باید رای داد.

اعتراض فاکر بی پاسخ نماند و تنی چند از اعضای شورا با ذکر دلایل مختلف که عمده آن، فرصت تهاتر 500 میلیارد تومان از بدهی شهرداری قم بود، از این لایحه دفاع کردند.

سعادت طلب نیز با دفاع از این لایحه خاطرنشان کرد: با تصویب این وام، یک گره کور از شهر باز می‌شود و بخشی از بدهی به بانک ملی تهاتر می‌شود و با این دید، انجام این کار مورد تأیید است.

قراچورلو نیز خواستار تفکیک میان این لایحه و اصل قرارداد مجتمع مرکز تجاری سالاریه شد و گفت: این قرارداد مشخص است اما موضوع ما، تکمیل این مرکز خرید است که 40 درصد آن سهم شهرداری است.

ملکی، دیگر عضو شورای شهر با اشاره به پرداخت روزانه 490 میلیون سود توسط شهرداری، تاکید کرد: این وام را اگر امروز نگیریم، ظرف 100 روز دیگر باید تقریباً همین مبلغ را به شهرداری برگردانیم و گرفتن این وام، توجیه دارد.

ذاکریان نیز به اصل آورده شهرداری اشاره کرد و گفت: حداکثر آورده شهرداری در این قرارداد با پول زمین و عوارض، 18 میلیارد تومان بوده است در حالی که اکنون سهم شهرداری، 160 میلیارد تومان شده است و به تناسب سهم طرف دیگر قرارداد نیز بالا رفته است.

این لایحه پس از بحث و بررسی، در شورای شهر تصویب شد تا بخشی از بدهی شهرداری قم به بانک ملی با تکمیل فرایند این مجتمع و تحویل آن به بانک ملی، تهاتر شود.

اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم رای نیاورد
بررسی مجوز اساسنامه پیشنهادی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم دیگر دستور جلسه بود. آتش زر با قرائت نظر نماینده حقوقی شورا، از مخالفت کمیسیون برنامه و بودجه با این اساسنامه خبر داد زیرا دلشاد، مشاور حقوقی شورا نظر داده بود که ایجاد این سازمان با اصل کوچک سازی و تجمیع سازمان های شهرداری همخوانی ندارد و از سوی دیگر ایراد گرفته بود که چرا عضوی از شورا عضو شورای این سازمان نیست و همین ایرادها، کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری را بر آن داشته بود که به اتفاق آراء اساسنامه این سازمان مهم شهرداری قم را رد کنند!

محسن رنجبر، معاون برنامه ریزی شهرداری قم پس از این به ایرادات کمیسیون برنامه و بودجه پاسخ داد و گفت: تشکیل این  سازمان خود سبب چابک سازی می‌شود نه اینکه باری به شهرداری اضافه کند.

شهردار قم نیز برای دفاع از این سازمان سخن گفت و اظهار داشت: فناوری اطلاعات بسیار حائز اهمیت است و وزارت کشور نیز این سازمان را برای تشکیل به شهرداری‌ها پیشنهاد کرده است و حتی در برخی از شهرداری‌ها، به معاونت تبدیل شده است.

وی افزود: حرکت شهرداری قم به سمت الکترونیک شدن است و باید این سازمان به شدت تقویت شود. این سازمان در قم نیز بسیار کلیدی است و انتظار من دفاع اعضای شورا از این سازمان است.

فاکر اما باز هم نظر مخالف داد و گفت: این اساسنامه نباید تنها در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شود بلکه باید به کمیسیون زیربنایی نیز برود.

در نهایت بحث و بررسی برای این لایحه به نتیجه نرسید و برای بررسی بیشتر به کمیسیون زیربنایی به رأی گذاشته شد که با تصوب اعضا به این کمیسیون ارجاع شد.

ملکی که سه بار عقب نشینی کرده بود!
طرح یک نامه مردمی برای حل مشکل پارکینگ، دیگر مسئله مطرح شدن امروز در شورای شهر قم بود.

یکی از شهروندان به شورای اسلامی شهر قم نامه‌ای نوشته بود که بر مبنای آن، به سبب چندین بار تغییر ایجاد شده توسط شهرداری قم در میزان عقب نشینی ملک وی، خواستار مساعدت شهرداری شده بود.

به خلاف پیش بینی، این نامه مردمی با اشکالاتی از سوی برخی از اعضای شورا مواجه شد اما در نهایت با توضیحات دیگر اعضا، رأی آورد و تصویب شد.


کمتر از 10 درصد ارزش افزوده املاک واقع در تعریض شوارع، دریافت نمی شود

نظر شورا درباره ارزش افزوده الباقی املاکی که در تعریض شوارع واقع شده است، موضوع دیگر لایحه مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر قم بود. بحث و بررسی در این لایحه نیز وجود داشت و نظراتی چون ایجاد قاعده کلی، عدم نیاز به بررسی و لزوم رأی گیری مطرح شد که در نهایت این لایحه تصویب شد و املاک زیر ده درصد مانند اصلاح سر کوچه ها و خیابان ها از ارزش افزوده معاف ماندند

بودجه سازمان نوسازی و بهسازی تصویب شد
بودجه سازمان زیباسازی، نوسازی و بهسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) دیگر بحث شورا بود که توسط محمدی مطرح شد.
10 میلیارد و 982 میلیون تومان درآمد سازمان زیباسازی، نوسازی و بهسازی اطراف حرم مطهر بود که در مصوبه پیشنهادی بودجه این سازمان مطرح شد. محمدی، عضو شورای شهر با مطرح کردن این بودجه، به تشریح ریز آن پرداخت و هزینه‌ها و درآمدهای پیش بینی شده را مطرح کرد.

یکی از اقلام هزینه‌ای مطرح شده، 1 میلیارد و 480 میلیون تومان برای خرید بافت فرسوده و خانه‌های تاریخی بود که مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت.

کلینگ احیاء چهل اختران تیرماه به زمین می خورد
معتمدی قائم مقام شهردار قم برای تصویب این لایحه لب به سخن گشود و گفت: متولی بخش بافت فرسوده در شهرداری، سازمان نوسازی و بهسازی است. برخی از پروژه‌های این سازمان در دل مناطق است که یکی از آنها چهل اختران است و از تیرماه کلنگ آن به زمین می‌خورد.

بیت النور و گذر خان، در نوبت مرمت
وی به تملک خانه‌های تاریخی اشاره کرد و گفت: تملک سه خانه تاریخی در بودجه توسط شرکت مادر تخصصی دیده شده است و سه مبلغ 500 میلیون تومان برای مرمت آن دیده شده است. گذرخان، بیت النور و احیای آن و دیگر پروژه‌ها از وظایف این سازمان است که با شهرداری به شکل کارگزاری دیده شده است.

معتمدی به سیاست تشویقی برای بازسازی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: باید به سمت احیاء بافت فرسوده برویم و آنها را احیا کنیم که میدان مطهری و بازار کهنه نیز جزو آنهاست.
این لایحه با رأی اعضای شورای شهر تصویب شد.

شورا بودجه و اصلاحیه بودجه توسعه و عمران شهرداری قم را تایید کرد
سپس لایحه بودجه سازمان توسعه و عمران شهرداری قم از نظر شکلی به رأی گذاشته شد و از آنجا که قبلاً به رأی گذاشته شده بود، تصویب شد.اصلاحیه این بودجه نیز مورد بعدی به رأی گذاشته شده بود که این نیز رأی آورد و مصوب شد.

خرید تجهیزات آتش نشانی با پرداخت ملکی تصویب شد!
شهرداری قم در لایحه بعدی از شورای شهر درخواست کرد تا لایحه دو فوریتی برای خرید تجهیزات آتش نشانی به رأی گذاشته شود. ابتدا دو فوریت این لایحه به رأی گذاشته شد و تصویب شد.

سپس اصل لایحه به رأی گذاشته شد و مصوب شد که 25 میلیارد تومان در این لایحه از طریق زمین و با ترک تشریفات به رأی گذاشته شد که این بخش نیز با نظر مثبت اعضا شورا به رأی گذاشته شد.

ارائه گزارش سفر اعضای شورای شهر به مشهد
عباس ذاکریان در ادامه این جلسه گزارش سفر اعضای شورای شهر به مشهد و بازدید از فعالیت‌های شهرداری مشهد را با ارائه پاور پوینت ارائه کرد.
طرح جامع ایمنی ارائه شده در شهر مشهد و شیوه مدیریت بحران در شهر مشهد که طبق مصوبه شورای تأمین، به عهده شهرداری است، از جمله موارد ارائه شده در این گزارش بود، گزارشی که با صلوات خاصه امام رضا(ع) شروع شد و حال و هوایی معنوی به جلسه شورای شهر بخشید و البته به این جلسه نیز خاتمه داد.

در این جلسه از شورای شهر خبرنگاران فارس، ایرنا، 19 دی و مهر، قم نیوز و صدا و سیما حاضر بودند و به ثبت گزارش این جلسه از شورای شهر  پرداختند.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcg379w.ak9uw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما