دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : 38392
قم نیوز از صدوهشتادمین جلسه علنی شورای شهر گزارش می دهد

از تصویب سند چشم انداز آرمانی تا خرید 40 دستگاه اتوبوس

قم نيوز : قم نیوز: در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم لوایح و طرح های مختلفی بررسی و تصویب شد که سند چشم انداز 20 ساله شهرداری قم و خرید 40 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری قم از جمله آنها بود.
از تصویب سند چشم انداز آرمانی تا خرید 40 دستگاه اتوبوس
به گزارش قم نیوز، صد و هشتادمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه با حضور ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم، اعضای این شورا و بدون حضور شهردار قم برگزار شد.

در این جلسه لوایح و طرح های مختلفی بررسی و تصویب شد که سند چشم انداز 20 ساله شهرداری قم و خرید 40 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری قم از جمله آنها بود.

حجت الاسلام آتش زر نخستین لایحه را که مربوط به خرید زمینی از مخابرات که در طرح توسعه واقع شده توسط شهرداری بود، مطرح کرد و اظهارداشت: کمیسیون این لایحه را با یک مخالف تصویب کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم افزود: شهرداری در نظر دارد زمین را در خیابان ۱۹ دی با عوارض صدورپروانه و یا مجوز حفاری با بیست در صد بالاسری تهاتر کند.

بختیاری با اشاره به اینکه تاکنون اینکار را برای هیچ شخصی انجام نداده ایم که بیست در صد بالاسری بدهیم گفت: این اقدام دقیق شهرداری تاکنون سابقه نداشته و شامل حال مردم نشده است!

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه شهرداری یا باید با همه اینگونه رفتار کند یا مخابرات نباید شامل این ۲۰ درصد شود گفت: ادارات دولتی و خصوصی طبق قانون اصلا نباید تخفیف عوارض بگیرد و شامل این طرح نمی شوند.

در نهایت این لایحه با توضیح رئیس شورای اسلامی شهر قم مبنی بر اینکه در این لایحه زمین به فروش نمیرسد بلکه ما تراکم را به فروش می رسانیم به تصویب رسید.

عباس ذاکریان لایحه مربوط به مصوبه کمیسیون ایمنی راه های استان را مطرح کرد و افزود: بر اساس این مصوبه گاردریل هایی که در بخش میانی کمربندی امام علی (ع) وجود دارد باید تبدیل به نیوجرسی شود که وزارت راه و شهرسازی ایجاد نیوجرسی ها را دنبال می کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم با بیان اینکه برای وصول به این هدف شهرداری باید بودجه خود را ارسال کند عنوان کرد: ایمنی راه ها به این نتیجه رسیده است که برای حفظ فضای سبز موجود در وسط کمربندی باید نیوجرسی مورد استفاده قرار گیرد.

حسن بختیاری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه باید ابتدا مشخص شود این کار در اختیار شهرداری است یا خیر گفت: برخی دستگاه های دولتی بار کاری خود را به شهرداری تحمیل می کنند و در صورتی که این اقدام در حوزه فعالیت های شهرداری است باید به آن ورود کرد چرا که کمربندی امام علی (ع) نقشی فراشهری دارد.

امیرعلی احمدی عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه مشکلات ترافیکی در ازاد راه از جمله مسائلی است که با آن مواجه هستیم گفت: بار ترافیکی آزادراه زیاد است و مشکلات بسیاری مانند تصادفات را ایجاد کرده است.

در ادامه ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار قم با اشاره به اینکه هزینه ایجاد این نیوجرسی ها 3 میلیارد تومان است گفت: برای انجام اقدامات کارشناسی در شهرداری قم در حال برآورد خسارت های ملی حذف درختان محدوده هستیم و در صورتی که به آمارهای دقیق برسیم می توانیم کارشناسانه عمل کنیم.

حجت الاسلام آتش زر لایحه دیگری که مربوط به واگذاری ده درصد از زمین بوستان موضوعی در بلوار پیامبر اعظم (ع) به حوزه علمیه را مطرح کرد.

عواطف رستمی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه در دو سال اخیر شاهدیم هر بخشی از بلوار پیامبر اعظم را به بخشی واگذار می کنند گفت: چرا باید فضای سبز این منطقه را واگذار کنیم آیا شهر قم جایگاه دیگری ندارد؟!

نماینده شهرداری قم در این جلسه با اشاره به اینکه این منطقه بوستان موضوعی است گفت: در بوستان موضوعی ده درصد از زمین ساختمان می شود و مابقی آن مربوط به فضای سبز است که در این لایحه دقیقا این موضوع رعایت شده و منطبق با طرح بوستان موضوعی است.

سعادت طلب خاطر نشان کرد: اگر این ضوابط را درست اجرا کنیم تنها همین ده درصد در اختیار حوزه علمیه قرار می گیرد و نباید همه زمین در اختیار آنها باشد. این لایحه در نهایت تصویب شد.

حسن بختیاری با اشاره به لایحه ای دوفوریتی با این عنوان که شهرداری قصد خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس شهری اسکانیا از شرکت عقاب افشان از محل اعتبارات عمرانی و سفر مقام معظم رهبری تا سقف ۱۹۲ میلیارد ریال بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، گفت: سهم سایر منابع به صورت غیرنقدی از املاک شهرداری بر اساس قیمت کارشناسی رسمی دادگستری تا سقف 153 میلیارد معادل 80 درصد قیمت کل قرارداد خرید اتوبوس از طریق ترک تشریفات مزائده تامین و مبلغ مالیات بر ارزش افزوده نیز به صورت نقدی از اعتبارات داخلی شهرداری واریز می شود.

علیرضا قاری قرآن معاون شهردار قم با اشاره به دلیل دوفوریتی بودن لایحه گفت: با توجه به مهلت محدود باقی مانده برای استفاده از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری این لایحه را با دو فوریت به جلسه شورا آورده ایم.

دوفوریتی لایحه ابتدا به تصویب رسید و سپس اعضای شورا به بحث در خصوص این لایحه پرداختند.

سعید امرالهی مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری قم با اشاره به اینکه طبق ماده ۳۳ آئین نامه مالی ترک تشریفات این لایحه تصویب شده است تصریح کرد: چون مبلغ بالاتر از حد ترک تشریفات بوده برای این لایحه نیاز به رای شورا داریم.

وی با اشاره به دلایل ترک تشریفات افزود: انحصاری بودن و قیمت مناسب و موافقت شرکت با شرایط خرید توسط شهرداری که اتوبوس ها را با قیمت سال قبل می فروشد از عواملی بود که ترک تشریفات داشتیم.

این لایحه در نهایت با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر قم به تصویب رسید.

حجت الاسلام آتش زر در ادامه به طرح لایحه مربوط به سند چشم انداز 20 ساله شهرداری قم پرداخت و گفت: طبق این سند شهر قم در افق چشم انداز 1414 باید جهان شهر دینی، پناهگاه تولید و ترویج فرهنگ دینی، تفکر و معارف اهل بیت(ع)، الهام بخش معارف دینی و قطب زیارتی، فرهنگی و سیاسی جهان اسلام بر پایه توازن مبتنی بر معماری اسلامی است که از محیط زیستی پایدار جهانی، ‌هوشمند، خلاق و اقتصاد مقاومتی متکی بر منابع درآمد پایدار برخوردار خواهد بود.

مصطفی ملایی با اشاره به اینکه در زمان شهرداران قبل نیز این نوع سندها تهیه شده بود اما اولین مطالبه شورای شهر قم برنامه محوری شهرداری قم بود افزود: به همین دلیل تیمی برای تدوین این سند تشکیل و جلسات بسیاری برگزاری شد، برای ایجاد هم نوایی میان این سند با سایر سندهای مربوط به دستگاه ها تعامل انجام شد، مصاحبه و رهنمودهای مقام معظم رهبری و علما و مسئولان در شهر قم واژه هااستخراج و این چشم انداز با واژه های کنونی تصویب شد.

وی با بیان اینکه دو جلسه در شورای شهر برگزار و تک تک کلمات تصویب شد خاطر نشان کرد: این واژه ها تمام اهداف و راهبردها را نشان می دهد و بر اساس این دورنما برنامه 20 ساله تدوین می شود.

سعادت طلب با اشاره به اینکه این کلمات و چشم انداز بسیار ایده آل و آرمانی است گفت: برنامه ریزی برای این مجموعه از کلمات که هر کدام بار معنایی بالایی دارد، به کار بردن این کلمات خوب است اما باید به اجماع در این خصوص برسیم.

وی با اشاره به اینکه باید به معماری اسلامی و مسائل شهری و زائر پذیر بودن شهر قم در یک لحظه فکر شود خاطر نشان کرد: تبدیل شدن این مضامین به حقیقت را بسیار سخت می بینیم. در امور شهری نهایتا می خواهیم به یک عدد برسیم، این اقدام آسانی است اما چنین چشم اندازی نه تنها برای بیست سال آینده بلکه برای هزار سال آینده هم می تواند وجود داشته باشد! باید در این زمینه واقع بین باشیم!

شایسته نیک با اشاره به اینکه بخشی از این متن با واقعیت مطابق نیست تصریح کرد: نیاز است تا جلسه دیگری داشته باشیم تا در خصوص برخی بندهای این لایحه بحث و تعدیل وجود داشته باشد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به اینکه در این بخش نیاز است واقع بینی داشته باشیم عنوان کرد: باید چیزی در چشم انداز وجود داشته باشد که بتوانیم به آن برسیم و نیازی نبود شهرداری به این میزان برای این چشم انداز فرصت و هزینه صرف شود.

حسین فاکر عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه پیش از این هم چشم انداز ها تعیین شده بود و برای آن هزینه کرده بودیم خاطر نشان کرد: شهرداری باید جوابگو باشد که سند قبلی چه مشکلی داشت که مجبور شدند دومرتبه این هزینه ها را انجام دهند.

ملایی با اشاره به اینکه باید خط کش عملیاتی برای ارزیابی این سند وجود داشته باشد تصریح کرد: اسناد باید هر ساله به روز شود، یکی از ایرادات سند قبلی این بود که سند مورد حمایت قرار نگرفت و باید از این سند جدید حمایت شود.

این لایحه سپس به رای گذاشته شده و در نهایت تصویب شد.

انتهای پیام/ 130

https://qomnews.ir/vdcewx8x.jh8voi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما