دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : 39268
قم نیوز گرازش می دهد

عبور صفائیه از چاله به چاه

قم نيوز : قم نیوز: به نظر می رسد که با تغییر طرح تفصیلی پروژه شهید کاظمی از پارکینگی عمومی به برجی 9 طبقه با تراکم هزار درصد صفائیه از چاله ای که در آن گرفتار بود به چاه می افتد.
عبور صفائیه از چاله به چاه
به گزارش قم نیوز، سال ۸۲ بود که کم کم زمزمه‌های احداث پارکینگی عمومی در صفائیه و حل معضل پارک در این خیابان شنیده می‌شد، پروژه‌ای که از همان ابتدا با سد بزرگی به نام تملک مواجه بوده باید ۱۶۷ باب پلاک مسکونی و تجاری به مساحت ۳۱ هزار متر مربع برای اجرای این طرح تملک می‌شد، و شهرداری از سال ۸۲ تا ۹۲ تنها توانست ۶ هزار متر از این عرصه را تملک کند.

بر اساس طرح اولیه قرار بود که با اجرای این پروژه سه هزار پاركينگ در خيابان شهداء قم احداث شده که ۱.۵ برابر تعداد پاركينگ‌هاي ميدان بزرگ امام خميني (ره) بود و با اجراي آن خيابان شهدا به بلوار شهيد منتظري و پل شهید مصطفی خمینی (نيروگاه) متصل شده و اين طرح موجب كاهش ترافيك در ميدان جانبازان شده و از سوی دیگر هم مقابل به خیابان سمیه متصل می‌شد، در واقع در جریان این معبر از خیابان صفاییه و فاز پنج عمار یاسر که هنوز احداث نشده عبور کرده و به خیابان سمیه می‌رسد.

در حال حاضر خيابان شهدا قم و عبور و مرور و تردد بسیار بالای این خیابان و معضل نداشتن پاركينگ مشکلات بسیاری را برای مردم و اهالی این منطقه به وجود آورده است و این پروژه که در ابتدای عملیات اجرای خود کور سوی امیدی را در دل مردم برای حل کردن گره‌های ترافیکی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند روشن کرد به یک باره با تغییر طرح تفصیلی این پروژه امیدهایی که از ایجاد یک پارکینگ عمومی در دل اهالی محل زنده شده همگی به یاس بدل شده و حالا به نظر می‌رسد که قرار است صفائیه از چاله‌ای که در آن گیر افتاده به چاه بیفتد.

غولی به نام تملک

شهرداری که در خان اول پروژه که تملک ۱۶۷ باب از معارضات این طرح بود ناموفق بود، ناچار شد که پای بخش خصوصی را به این پروژه بکشاند و به این طریق شرکت باریابان مطمئن وارد گود شده و با پشتوانه مالی قوی در عرض دو سال تمام معارضات موجود در اجرای پروژه را تملک می‌کند، براساس قرداد شهرداری و شرکت باریابان مطمئن پروژه شهید کاظمی از پارکینگی عمومی به یک باره به برج تجاری ۹ طبقه تبدیل می‌شود که ۳۰ درصد آن سهم شهرداری و ۷۰ درصد سهم سرمایه گذار است و طرحش در کمیسیون ماده پنج استانداری با ۹ طبقه ارتفاع و هزار درصد تراکم به تصویب رسید.

به این طریق اهالی صفائیه و هر کسی که گذرش به این خیابان و خیابان‌های اطراف می‌خورد که تقریباً همه مردم قم را تشکیل می‌دهند باید منتظر اتفاقات جدید و ناگواری در این منطقه باشند و پارکینگ پروژه شهید کاظمی شاید به زحمت بتواند نیاز پارک خود مجتمع را دوا کند در نتیجه نه تنها دردی از خیابان صفائیه دوا نمی‌کند بلکه قفلی این خیابان را در پی خواهد داشت.

وقتی زور مجتمع تجاری بر پارکینگ می‌چربد
مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم و یکی از اعضای کمیته فنی کمیسیون ماده پنج بر این مطلب صحه گذاشته ومی گوید: این طرح قرار بود ۳ هزار پارکینگ در صفاییه تأمین کند حالا با اجرای طرح جدید پروژه ۳ هزار و ۲۰۰ پارکینگ تأمین می‌شود اما به دلیل تراکمی که به این پروژه داده شده دو هزار و ۲۰۰ پارکینگ مربوط به خود مجتمع خواهد بود و تقریباً هزار پارکینگ عمومی می‌شود اما آنچه در این پروژه نگران کننده است مشکل پارکینگ نیست بلکه نگرانی از ترافیکی است که به دلیل نبود مسیر دسترسی کافی به وجود خواهد آمد.

این مشکل وقتی بیشتر می‌شود که این پروژه در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه (س) به عنوان مهم‌ترین جاذب سفر در استان قم در هسته مرکزی شهر قرار دارد و چنین پروژه با این عظمت در نزدیکی آن در آینده می‌تواند بار ترافیکی بسیار زیادی را به خیابان صفائیه تحمیل کند.

نفرین آیندگان از اجرای پروژه شهید کاظمی
پای بحث پروژه شهید کاظمی برای چندمین بار به جلسه شواری شهر قم باز شد و سعادت طلب دراین جلسه در رابطه با مشکلاتی که در آینده این پروژه برای خیابان صفائیه و حوالی رقم خواهد زد، گفت: با توجه به تراکم هزار درصدی پروژه و نبود ظرفیت حجم بالای ترافیک در خیابان‌های اطراف به دنبال این هستیم که با طراحی این مشکل را تا حدودی حل کنیم به همین منظور برای طراحی این پروژه کمیته‌ای فنی تشکیل شده و از کسانی که در این امر صاحب نظر هستند استفاده شده است و حتی قرار است که طرح پروژه به صورت ملی به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح خریداری شود.

رئیس کمیسیون زیربنایی شورای اسلامی شهر قم این پروژه را تائید نکرده و افزود: ما در اجرای این طرح در عمل انجام شده مانده‌ایم و شورا و شهرداری نمی‌تواند رأی کمیسیون ماده پنج را تغییر دهد و تنها در تلاشیم که با طراحی حداقل مقداری از عوارض آن را کم کنیم.

سعادت طلب در حالی اجرای این پروژه را همراه با نفرین آیندگان خواند که به زعم اون تنها راه تغییر دادن این مصوبه وارد شدن از طریق کشوری و تغییر طرح تفصیلی پروژه از آن طریق است.

وی گفت: یک راه دیگر هم این است که شهرداری از سهم خودش در این پروژه بگذرد تا سه طبقه ارتفاع کاهش یابد یا اینکه زمین و پروانه ساخت در پروژه پیامبر اعظم (ص) به سرمایه‌گذار بدهیم تا از این پروژه بیرون برود.

عبور از بحث‌های ترافیکی
ضرر بسیار بالای شهرداری از فسخ این پروژه یکی از دلایلی است که برخی برای اجرای این پروژه بر می‌شمارند، وحید شایسته نیک عضو کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم اما اعتقاد دارد ضرری که شهر از اجرای این پروژه در آینده خواهد برد بسیار بیشتر از ضرری است که امروز شهرداری از لغو این پروژه متحمل خواهد شد.

وی از مدیریت تراکم شهرداری در این پروژه انتقاد کرد و افزود: در کمیسیون ماده پنج این پروژه از نظر کارشناسان ترافیکی استفاده نشده است در صورتی که نظر این کارشناسان می‌توانست بسیاری از عوارض ساخت این پروژه را کاهش دهد.

شایسته نیک معتقد است که اجرای این پروژه در آینده تمام خیابان‌های اطراف را قفل خواهد کرد و برای کاهش صدمات این طرح باید مباحث کارشناسی ترافیکی اندیشیده شده و به این طریق ظرفیت معابر و تقاطعات برای پذیرش این تراکم آماده کنیم.

شایسته نیک هم مانند سعادت طلب معتقد است که لحاظ نکردن این بحث‌های کارشناسی و سکوت در برابر اجرای این پروژه در آینده آه و نفرین مردم را در بر دارد با این همه اما آنچه دیده نمی‌شود ارائه و ایجاد راهکاری برای برون روند از این معضل پیش از به وقوع پیوستن آن است.

لاشه های پروژه روی زمین
شهردار قم اما معتقد است لاشه‌های این پروژه باید به هر صورتی جمع شود، وی می‌گوید: این بحث‌های و بررسی درستی و نادرستی این پروژه و در نظر گرفتن این ملاحظات زمانی درست است که امروز بخواهیم یک طرحی را شروع کنیم اما وقتی که این لاشه‌هایش روی دستمان مانده واعتراض مردم و علما را به همراه داشته و مسائل حقوقی روی دست شهرداری و شورای شهر گذاشته راهی جز این برایمان نگذاشته است.

سقائیان نژاد که معتقد است شهرداری راهی جز پذیرش این پروژه ندارد می‌گوید: سرمایه‌گذاری که میلیاردها تومان در این پروژه پول خرج کرده به راحتی پولش را نمی‌گیرد و از این طرح خارج شود و شهرداری هم توان پرداخت هزینه‌های این سرمایه گذار را ندارد.

در حالی که شهردار از ادامه این پروژه به عنوان تنها راه حل سخن می‌گوید سعادت طلب معتقد است که برای اینکه این پروژه ادامه پیدا نکند و یا حداقل عوارض کمتری داشته باشد، راه حل‌هایی وجود دارد از جمله اینکه شهرداری سهم خود در این پروژه را کنار بگذارد و پروژه به جای ۹ طبقه در ۶ طبقه ساخته شود یا اینکه به جای زمین‌های صفائیه با زمین‌های بلوار پیامبر اعظم به سرمایه گذار اعطا شود، راه حل‌هایی که در حد حرف باقی مانده‌اند و به نظر می‌رسد همه می‌دانند که این پروژه مسیر اشتباهی را طی می‌کند و هیچ کسی به دنبال راه چاره‌ای برای آن نیست، پروژه‌ای که معلوم نیست سال‌ها بعد چه به روز خیابان صفائیه و خیابان‌های اطراف و تمام افرادی که از این خیابان گذر می‌کنند بیاورد.

انتهای پیام/


https://qomnews.ir/vdch6inx.23nw-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما