شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : 40405
قم نیوزگزارش می دهد

گردی از غبار در دل ایران، واگیر بحران دریاچه نمک به استان های اطراف قم

قم نيوز : قم نیوز: بحران دریاچه نمک در حالی امروزتوسط مقام های کشوری نادیده گرفته شده است که این بحران در آینده ای نزدیک دامان استان های اطراف قم را هم خواهد گرفت.
گردی از غبار در دل ایران، واگیر بحران دریاچه نمک به استان های اطراف قم
به گزارش قم نیوز، حکایت ریزگردها در استان قم تبدیل شده است به مثنوی هفتاد من کاغذ، همه از آن بحث می کنند و از بحرانی بودن اوضاع می گویند، مسئولان و فعالان زیست محیطی هشدار از بدتر شدن وضعیت می دهند و مردم هر روز خاک می خورند واما هیچ قدمی از قدم برداشته نمی شود و گویا همه منتظر نشسته اند تا دستی از غیب برسد و چاره ای برای مشکلات تولید ریزگرد در استان قم و استان های اطراف بیندیشد.

برخی هم که با اصل قضیه مشکل دارند و آن را باور نمی کنند و اعتقاد دارند که این حرف ها توهم توطئه است، ما خداروشکر پاک پاکیم و ریزگردی هم اگر هست سوغاتی کشورهای اطراف همچون عراق و عربستان است و هر چه برایشان دلیل و برهان می آوری که آخر ریز گرد یک کشوری غربی چرا باید به استانی در مرکز برسد قانع نمی شوند.
دریاچه نمک بیخ گوش شهر قم به یک مرکز نابودی اکوسیستم تبدیل شده است و هنوز این باور در بین مردم و برخی از مسئولان به وجود نیامده است که این تازه شروع بحران است و استان قم وشهرهای اطراف با این وضیت روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت.

آلودگی هوای ۴۰ برابر استاندارد در قم
به گفته احمدرضا شفیعی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم ریزگردهایی که امروز مشاهده می شود و آلودگی هوای ۴۰ برابر استاندارد تازه شروع فاجعه ای است که در دریاچه نمک استان قم در حال شکل گیری است.

این عدم باور بحران سبب شده است که فریاد های ادراه کل محیط زیست هم خیلی به جایی نرسد، به گفته سید رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم دانشگاه علوم پزشکی علی رغم خواست محیط زیست مبنی بر اعلام آمار افراد آسیب دیده در روزهای آلوده اخیر، اقدامی در این زمینه انجام نداده و از دادن آمار سرباز زده است، که در آن صورت می توانستیم آسیب ریزگردها را در یک بازه زمانی کم به صورت عینی مشاهده کنیم.

در حالی امروز استان قم با بحران ریزگرد دست به گریبان است که این بحران به همینجا ختم نخواهد شد و در آینده ای نزدیک دامان استان هایی مانند تهران، اصفهان و اراک را خواهد گرفت و هر چه این بحران بزرگ تر شود جبران تبعات آن غیر ممکن تر خواهد بود، دانیالی با بیان این مطلب می گوید: استانداران دخیل باید در جلسات مشترک به راهکار برسند و حق آبه زیست محیطی برای زنده کردن اوکسیستم ها به هر صورتی که ممکن است به مناطق دچار بحران دشت مسیله و دریاچه نمک برسانند و در این راه علما و فضلا و بزرگان دین و نمایندگان مجلس می توانند کمک کننده باشند.

ده ها سال آسیب زیست محیطی
آن طور که شفیعی می گوید تنوع زیستی استان قم تنوع زیستی بسیار عالی اما شکنننده، آسیب پذیر و آسیب دیده است که در ۳۰ سال اخیر هم آسیب بیشتری را متحمل شده است.استفاده های بدون برنامه و مدیریت نادرست منابع طبیعی استان سبب شده است که امروز بسیاری از اراضی استان قم تبدیل به کانون ریزگرد شده است.

به اعتقاد وی قم آنچنان که باید در حوزه طبیعت شناخته نشده اما با مرور اولیه ساختار قم در حوزه زیست گاه ها دو منطقه حفاظت شده، ۴ منطقه شکار ممنوع ، ۶ تالاب دائمی و فصلی در استان از تالاب بهشت معصومه تا تالاب دریاچه نمک را می توانیم مشاهده کنیم که در کمتر استانی دیده می شود و همه این ها نشان از طبیعت و زیست بومی قوی دارد که به دلیل استفاه نا صحیح در سال های قبل با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

به گفته معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قم تنوع زیستی استان در بسیار خوب و قابل قبول است و قم از دو اکوسیستم زاگرش شرقی و ایران مرکزی بهره مند است اما در سال های قبل بسیار آسیب دیده است و اگر مقابل این آسیبها گرفته نشود اراضی هم که مستعد هستند از دست خواهند رفت.

تخلیه ۱۱ روستای استان قم از سکنه
۲۵۰ گونه پوشش گیاهی در حالی در استان قم ثبت شده است که در مناطقی از دشت مسیله که به گفته محلی ها در گذشته از پوشش گیاهی بسیار غنی ای برخوردار بوده است امروز خبری از هیچ گونه زندگی نباتات و نیست و در برخی از اراضی اکوسیستم به کلی نابوده شده است، به گفته شفیعی در سال های اخیر ۱۱ روستا در استان قم کاملا تخلیه شده اند، روستاهایی هم از وضعیت بسیار نامساعدی برخوردار هستند مانند روستای مشک آباد که با طرح های گوناگون تا به امروز به سختی حفظ شده است.

شفیعی با تاکید بر اینکه باید موضوع ریزگرد ها را فراتر از موضوع استان ببنیم، تصریح کرد: کشور ایران به لحاظ حوزه های آبخیز به ۳۰ حوزه تقسیم می شود ما در کنار حوزه آبخیز دریاچه نمک قرار داریم که ۴ استان به صورت کامل و ۴ استان به صورت موردی را تحت تاثیر خود قرار می دهد،۲۶ درصد از جمعیت ایران حول این حوزه است ضریب شهر نشینی بسیار بالایی دارد و از اهمیت سیاسی بالایی هم برخوردار است به همین دلیل نمی توان به عنوان یک موضوع استانی به آن نگاه کرد.

حوزه اثرگذاری دریاچه نمک بر همه استان ها خواهد بود و اگر استان های دیگر امروز برای احیای اکوسیستم های مناطق درگیر دریاچه نمک همکاری نکنند خود هم با این مشکل مواجه خواهند شد، این را شفیعی گفته و می افزاید باید اول بحران را بشناسیم و بعد ببینیم که باید چه کاری برای اصلاح وضعیت انجام بدهیم ۶۰ سد کوچک و بزرگ در سال های اخیر در این حوزه آب خیر ایجاد شده و یک میلیارد متر مکعب آب برداشت کرده اند که این بحران را تشدید کرده است.

آب نیست
معاون حفاظت محیط زیست از به صفر رسیدن آورد رودخانه قره چای گفت و افزود: رودخانه جاجرود و شور به کلی فراموش شده است و مردم هم فراموش کرده اند که یک زمانی این رودها آورده این استان بوده است و امروز آب شرب تهران را تامین می کند.خیلی از سدهایی که به روی رودخانه های قم زده است فقط در سال های اول ابرسانی داشته اند، یعنی خودشان بحران را ایجاد کرده اند و خودشان هم در بحران مانده اند.

آن طور که شفیع می گوید حوزه آبخیز دریاجه نمک در بین ۳۰ حوزه آبخیز بحرانی ترین شرایط را در موضوع سفره های آبی دارد و در موارد مختلفی از بحران زیست محیطی استان قم رکوردار است.

نابودی ۴۰ ساله یک اکوسیستم
به گفته وی این ریزگردها طی پروسه ۴۰ ساله به وجود آمده اند،در حال حاضر در استان قم ۴۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد بیابانی شدن هستند، ۳ الی ۴ کانون یا چشمه فعال ریزگرد در استان قم داریم، و پوشش اصیل جنگل بیابانی را از دست داده اند وهمین مدیریت های ناصحیح و استفاده بی اندازه از منابع آبی استان باعث شده است که ۴۰ هزار هکتار چشمه تولید ریزگرد در استان قم خبرداد چشمه تولید ریزگرد یعنی نابودی اکوسیستم به صورت صد درصد و بسیاری از اراضی استان هم در آستانه این وضعیت قرار گرفته اند.

آن طور که معاون فنی اداره کل محیط زیست استان می گوید حرکت آب فراشور در مناطقی از دشت مسیله زمین های اطراف آن را تحت تاثیر قرار داده است و امروز هم تا ۵۰ کیلومتر از دریاچه این آب حرکت کرده است و این بحران تنها در صورتی کنترل می شود که به صورت منطقه ای به آن نگاه شود.

هنوز هم با وجود شدت گرفتن هر روز این بحران برخی اعتقاد دارند که این ریزگرد ها منشا خارجی دارد در حالی که در روزهای گذشته بادی که ریزگردها را با خود به همراه داشته شرقی بوده و به هیچ وجه نمی تواند مربوط به کشورهای غرب ایران از جمله عراق بوده باشد، پیش روی آب شور دریاچه نمک و بیابان زایی روز به روز و از بین رفتن پوشش گیاهی و نابودی اکوسیستم همه و همه شاید درنام کوچک و ساده به نظر برسد اما در عمل بحرانی است که آینده چند استان را در گرو خواهد دارد، بحرانی که اگر امروز دیده نشود شاید درسال های آینده به جای روستاهایی که خالی از سکنه شدند این بار استان هایی متروکه و خالی از زندگی شوند.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdccp0q0.2bqxx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما