جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 40550
قم نیوز گزارش می دهد

تیشه گردشگری بر ریشه طبیعت کرمجگان

قم نيوز : قم نیوز:7 آتش سوزی در یک هفته نشان میدهدکه گویا گردشگری با تیشه ای به ریشه طبیعت کرمجگان افتاده است.
تیشه گردشگری بر ریشه طبیعت کرمجگان
به گزارش قم نیوز، هفت آتش سوزی در یک هفته، آماری تاسف آور از اتفاقات هفته گذشته در روستای کرمجگان است، از معدود روستاهای استان قم که در شرایط آلودگی های روز افزون هوای استان قم هنوز هم هوایش برای تنفس مساعد است.

کرمجگان روستایی از توابع بخش کهک، شهرستان قم و در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی استان قم است که از جمله
زیباترین روستاهای استان قم شناخته میشود و طبیعت منحصر به فرد این روستا از جمله چشمه های پرآبی مثل درباغ،رودخانه،سرآشیان،خوشدره، خراطه،قنات نو و کرچوبین باعث شده است برای کسانی که برای اولین بار به این روستا می آیند باور این که این روستا در استان کم آب و گرم و خشک قم واقع شده است سخت باشد.

وجود باغ های انبوه و ارتفاع زیاد کرمجگان باعث شده این روستا دارای هوای خنک و مطلوب در تابستان و زمستان هایی سرد باشد. روستای کرمجگان با بهره مندی از منطقه ی طبیعی بکر و دست نخورده از گونه های متنوع گیاهی و جانوری برخوردار است. 7آتش سوزی در 7 روز جمعه هفته قبل بود که کرمجگان باز هم در آتش سوخت و این بار گستره وسیعی از اراضی دره سپیدا طعمه حربق شد، اتفاقی که در هفته گذشته 7 بار تکرار شده بود که در 6 بار قبل گستره محدود تری در آتش سوخت واما این بار آتش سطح وسیعی را در بر گرفت که با تلاش مردم روستای کرمجگان مهار شد.

به گفته اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم 50 هکتار از اراضی دره سپیدار طعمه حریق شد، اتفاقی که این بار هم بر اثر بی توجهی گردشگران صورت گرفت، عدم رعایت نکات ایمنی و خاموش نکردن آتش در سال های گذشته بسیاری از اراضی و مراتع کشور را به کام نابودی کشانده است و این مساله در استان قم با توجه به بحران ریزگرده ها و نابودی اکوسیستم در بسیاری از اراضی استان می تواند اهمیت دوچندان پیدا کند.

گردشگران، بیش از حد ظرفیت کرمجگان
محلی ها میگویند کرمجگان ظرفیت این حجم از گردشگر را ندارد و حضوراین اندازه از گردشگر برای طبیعت کرمجگان و اهالی روستا مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است که آتش سوزی های گسترده یکی از همین مشکلات است، اصغر قربان زاده از اهالی روستای کرمجگان که کانال روستایی وی به اسم کرمجگان آنلاین در میان اهالی روستا بازخورد بسیار خوبی داشته است می گوید: آتش سوزی روز جمعه سطح وسیعی از روستای کرمجگان را در برگرفته بود که اگر حضور به موقع مردم و اکیپ های سیار نبود می توانست فاجعه رخ دهد.

وی افزود: بین مراتعی که دچار آتش سوزی شده بود جاده خاکی بود که همین مساله هم برای اطفای آتش توانست کمک کننده باشد و علاوه بر اینکه در این مراتع به دلیل وجود کاه و پوشش گیاهی خشک آتش بسیار سریع مشتعل شده و سریع هم منتقل می شود.

سوختن 15 هکتار از اراضی دره سپیدار
سید محمد تقی سجادی نیز از آتش سوزی چندین بار در مراتع روستایی کرمجگان خبر داد و اظهار کرد: بار دیگر در مختصات غربی کرمجگان آتش سوزی گسترده ای رخ داد و بسیاری از مراتع این منطقه طعمه حریق شد. مدیرکل منابع طبیعی استان قم در حالی که محیط زیست اراضی آسیب دیده را 50 هکتار عنوان کرده بود از طعمه حریق شدن 15 هکتار از مراتع خبر داد وافزود: مراتع روستای کرمجگان پیش از این هم 6 بار دیگر طعمه حریق شده بود که باید دلایل آن بررسی شود.

وی با بیان اینکه مراتع روستای کرمجگان شاهد حضور گسترده گردشگران قمی است، تاکید کرد: بسیاری از این آتش سوزی ها به دلیل بی احتیاطی مردم و گردشگران به وقوع می پیوند که لازم است مردم در تفرجگاه ها کلیه اصول را در حفظ طبیعت رعایت کنند.

سجادی با اشاره به دلیل سریع منتشر شدن آتش در این مناطق تصریح کرد: حجم زیاد بوته خشک در این منطقه سبب می شود که جرقه ای کوچک اگر کنترل نشود به آتشی گسترده تبدیل شود. به اعتقاد مدیر کل منابع طبیعی استان قم 6 آتش سوزی گذشته کرمجگان هم در گستره کوچک تری بود که درآن 3 یا 4 هکتار سوخت اما در آتش سوزی اخیر که گستردگی بیشتری داشت 15 هکتار از مراتع روستای کرمجگان طعمه حریق شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان قم حضور فعلان زیست محیطی، محیط بانان و مردم روستای کرمجگان در اطفای حریق را بسیار به موقع خواند و تصریح کرد: بلا فاصله بعد از اعلام آتش سوزی 5 اکیپ اطفای حریق در منطقه حضور یافتند که اگر حضور به موقع این افراد نبود آتش سوزی می توانست به گستره بسیار وسیعی آسیب برساند.

آتش سوزی و نابودی اکوسیستم
به گفته «عباس جعفری دکترلی محیط زیست آتش‎سوزی یکی از رخدادهای مهم و رایج در کلیه اکوسیستم‎های جنگلی و مرتعی است که تاثیرات بسیار پیچیده‎ای از جمله تغییرات فیزیکی، شیمیایی و بیلولوژیکی بر روی خصوصیات خاک و آب و هوا برجای خواهد گذاشت. وی تخریب ساختار و تخلخل خاک، افزایش رواناب و فرسایش، کاهش مواد آلی، تبخیر کاتیون‎ها، تغییر در ذخایر عناصر غذایی وچرخه آن‎ها، کاهش در گونه‎های میکرو و ماکروفون‎ها و تغییر جمعیت میکربی توسط آتش تنها بخشی از مشکلات آتش سوزی در مراتع بوده و می‎تواند سبب تغییر در پوشش و فعالیت‎های گیاهی شود.

جعفری با بیان اینکه آتش سوزی‎های شدید در مراتع، همچنین با ایجاد ترکیبات آلی با خاصیت آبگریزی در خاک منجر به کاهش نفوذپذیری آب شده وبازده چرخه هیدرولوژیکی را کاهش می‎دهد، تصریح کرد: خاک، آب و موجودات زنده از عوامل موثر در تعادل و پایداری اکوسیستم است که هر سه آن تحت تاثیر آتش‎سوزی‎های شدید تخریب می شود.

در آتش سوزی روز جمعه بخشی از مراتع این روستا آسیب دید که برای احیای دوباره آن باید فرصت زیادی صرف شود ، روستایی با این ظرفیت پوشش گیاهی و جانوری که از معدود اکوسیستم های پربار و زنده دراستان قم است باید بیش از این مورد توجه قرار گرفته و در حفظ و حراست از آن کوشا بود تا همین سرمایه اندک استان قم در منابع طبیعی باقی بماند، مساله ای که توجه و برنامه ریزی در راستای مدیریت گردشگر را طلب می کند تا با از بین رفته سرمایه های طبیعی استان وضعیت محیط زیست و اقلیم قم از این وضعیتی که در آن گرفتار شده ناگوار تر نشود.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcdzk0o.yt0zk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما