سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : 40817
قم نیوز گزارش می دهد

خبرنگاران مهمان شهرداری، وقتی پای درد و دل خبرنگاران باز می شود

قم نيوز : قم نیوز: شهرداری قم مراسمی به منظور تجلیل از خبرنگاران استان ترتیب داده و در جریان آن از خبرنگاران نمونه استان قم تجلیل کرد.
خبرنگاران مهمان شهرداری، وقتی پای درد و دل خبرنگاران باز می شود
به گزارش همشهری، آئین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه صبح امروز با حضور انتظامی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، حجت الاسلام عباس دانشی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران و مدیران رسانه های استان قم برگزار شد.

حمید عابدی خرسند مدیر کل روابط عمومی شهرداری قم اولین سخنران این مراسم بود که ضمن تقدیر از جایگاه و مقام اصحاب رسانه، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که تعامل رسانه ای را در بالاترین سطح خود داشته باشیم و از ظرفیت مدیریت شهری برای ارتقا رسانه ها استفاده می کنیم.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل شهرداری قم از توسعه دیپلماسی دینی به عنوان یکی از برنامه های حوزه بین الملل یاد کرد و افزود: همکاری رسانه های در حوزه بین الملل در برنامه شهرداری قرار دارد و علاوه بر این امسال برای اولین بار مردم در تبلیغات محیطی شهرداری یک فضای فاخر هنری یکپارچه را که از هنر هنرمندان بومی استان قم استفاده شده بود مشاهده کردند.

264 رسانه در قم
حجت الاسلام عباس دانشی نیز در این جلسه از برنامه ها و مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار ترتیب داده شده بود نام برد و اظهار کرد: در استان قم ۲۶۴ نشریه از روزنامه تا دو فصل نامه و سالنامه و خبرگزاری ها و سایت خبری فعال هستند که آمار بالایی محسوب می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود: ۶۹ دو فصلنامه و ۹۰ فصلنامه در استان قم فعال هستند که بار مهمی از تولید علم را در معارف اسلامی در استان قم برعهده دارند که نقش استان قم را در ترویج معارف اسلامی نشان می دهد.

وی تاکید کرد: مساله اصلی که خبرنگاران با آن دست و پنجه نرم می کنند موضوع بیمه است، با تدبیر دولت همه سهم بیمه و هزینه بیمه این افراد پرداخت می شود اما مشکلی که وجود دارد کمبود نقدینگی رسانه ها است که تا زمانی که یارانه بیمه توسط ارشاد پرداخت شود رسانه ها این نقدینگی را ندارند که این مشکل در جراید کشوری بیشتر محسوس است.

دانشی با بیان اینکه برگزاری انتخابات خانه مطبوعات موضوع مهم این روزهای رسانه های استان است، تاکید کرد:با روندی که وجود دارد به نظر می رسد که نظر آخر نظر هیئت اساس نامه خانه مطبوعات خواهد بود و تا اول مهرماه خانه مطبوعات جدید فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

استثمار خبرنگاران
در ادامه این جلسه مدیران رسانه ها و نمایندگان برخی از نشریات به بیان نظرات خود پرداختند، مرتضی داستانی مدیر مسئول روزنامه ۱۹ دی از برخی مسائل ومشکلات رسانه های استان یاد کرد و اظهار کرد: آگهی های دولتی از راه های تنفس و درآمد رسانه ها هستند و وزرات ارشاد قیمتی را برای آگهی های دولتی تصویب کرده اند اما وصولی این درامد از آگهی های دولتی بسیار کمتر از مقداری است که مصوب شده است و شهرداری هم پیشگام این مشکل است.

وی از تعامل رسانه ای تیم جدید شهرداری تقدیر کرد و افزود: در خبرگزاری های رسمی کشور مانند ایرنا، فارس، تسنیم ، مهر و به خصوص خبرگزاری هایی که در بخش دولتی هستند ظلم آشکار به خبرنگاران انجام می شود،خبرنگاران استثمار می شوند، قراردادهای ظالمانه ای بسته می شود که باید بساطش برچیده شود، خبرنگاران بعضا ۱۲ ساعت یا بیشتر کار می کنند اما دریافتی آنها بیسار کمتر از دریافتی قانون کار و حداقل دستمزد است.

کمبود کیوسک های مطبوعات
حسین عبدالهی مدیر مسئول روزنامه ایمان نیز در این مراسم با اشاره به تعداد بالای رسانه ها در استان قم، اظهار کرد: از لحاظ تعداد رسانه استان قم جز استان های اول است اما از لحاظ رسانه های تاثیرگزار در ردیف استان های آخر هستیم که این باید توسط خود رسانه ها مدیریت شود.

وی مشکل کیوسک های توزیع را از دیگر دغدغه های مطبوعاتی های استان قم خواند و افزود: در شهر قم جای مناسبی برای عرضه نشریات وجود ندارد و زائران و مسافرانی که به قم سفر می کنند در هسته مرکزی شهر نمی توانند نشریات استان راتهیه کنند.

احمد نامداری از پایگاه خبری تحلیلی شهر کریمه نیز با تاکید بر اهمیت حفظ شان خبرنگاران و عکاسان در برنامه های خبری تاکید کرد: پنجشنبه های قم در حوزه رسانه و خبر بسیار ملتهب است و یکی از مشکلات رسانه های قم این بود که بسیاری از خبرنگاران در تردد و ورود و خروج با اصحاب حفاظت دچار مشکل می شوند و بسیار اهمیت دارد که برای این مساله تمهیداتی اندیشیده شود و شان خبرنگاران و عکاسان باید در این امر مورد توجه قرار گیرد، در جلسه ای که به همین منظور ترتیب داده می شود شیوه نامه ای تعیین شود.

سید علی پور طباطبایی از نشریه ساعت صفر نیز با تاکید به جایگاه و مقام بین الملل استان قم از لزوم ایجاد رسانه های استانی در حوزه بین الملل خبر داد و افزود: طبق تاکیدات همه مراجع قم شهر بین المللی است اما در قم رسانه ای مخصوص به قم در سطح بین الملل نداریم که اگر از سوی وزارت ارشاد برای راه اندازی این رسانه ها همکاری صورت بگیرد می توان کار بزرگی در عرصه اطلاع رسانی به زائران و مجاوران انجام شود.

تبعیض و سلیقه گرایی رسانه ای
روح الله کریمی سردبیر روزنامه همشهری نیز با اشاره به اینکه تبعیض و سلیقه گرایی در استان سبب شده است که برخی از خبرنگاران به رفتار غیر حرفه ای روی بیاورند، اظهار کرد: اگر در سطح کلان برای خبرنگاران کاری انجام نشود در سطح استانی نمیتوان کاری صورت داد.

وی با اشاره به اینکه باید از اساتیدی که در عرصه رسانه ریش سفید کرده اند استفاده شود، افزود: برخی از این اساتیداین عرصه گوشه گیر شده اند و به آن ها میدان داده نمی شود.

زینب آخوندی خبرنگار روزنامه ۱۹ دی نیز در این همایش کار خبری در قم را به روشن کردن یک شمع در گردباد توصیف کرد و اظهار کرد: بسیاری از رسانه های استان در مورد برخی از سو مدیریت ها که خود مسئولان هم آن را قبول ندارند سکوت می کنند، پروژه شهید کاظمی در صفائیه ، تغییر کاربری ۱۲ هزار هکتار از باغات استان و صدور مجوز نیروگاه طایقان از همین موارد است.

وی با اشاره به اینکه برخی از رسانه ها و خبرنگاران برای خود خط قرمز قائل شده اند، افزود: اگر دلسوزانه نقد کنیم مطمئن باشید که هیچ کس با ما کاری ندارد، خبرنگاران دچا خود سانسوری هستند و خود برای خود مرز و حد قائل می شوند.

در این مراسم در ابتدای ورود با اهدای گل از خبرنگاران تقدیر شده و در انتهای مراسم نیز از تعدادی از خبرنگاران و رسانه های برگزیده استان تجلیل و قدردانی شد.
https://qomnews.ir/vdcjaoex.uqeyvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما