چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۴۳
کد مطلب : 65632
منبع : خبرگزاری فارس

رقابت نفس گیر نارنجی‌های خسته با تاکسی های اینترنتی/رکورد اسنپ به 40 هزار رسید

قم نيوز : در حالی روزانه اسنپ توانسته به ثبت رکورد 40 هزار سفر درون شهری در قم دست یابد که بازار تاکسی تلفنی ها کساد شده و تاکسی ها نیز همچنان دل خوشی از تاکسی های اینترنتی ندارند.
رقابت نفس گیر نارنجی‌های خسته با تاکسی های اینترنتی/رکورد اسنپ به 40 هزار رسید
رقابت نفس گیر نارنجی‌های خسته با تاکسی های اینترنتی/رکورد اسنپ به 40 هزار رسید
به گزارش قم نیوز - مریم مرادی گنجه: تاکسی کلمه ای فرانسوی به معنای اتومبیل کرایه ای است که در داخل شهرها مسافران را با نرخ معین از نقطه ای به نقطه دیگر می‌برد.

خودروهای تاکسی قبل از جهانی شدن صنعت خودروسازی نقش مهمی در فرهنگ و نشان منحصر به ‌فرد هر کشور داشته‌اند. به صورتی که گاهی هنوز برخی از کشورها با همین نشان‌ها شناخته می‌شوند.

در ایران با شنیدن کلمه تاکسی ابتدا رنگ نارنجی و زرد آن در اذهان تداعی می‌شود. شاید برای همه ما باورش سخت باشد که بنیان گذار تاکسی در ایران یک خانم باشد. نهمین دختر مظفرالدین شاه، به نام اشرف‌الملوک، ملقب به فخرالدوله، نخستین کسی بود که در ایران به این فکر افتاد که تاکسی و فرهنگ استفاده از تاکسی را ایجاد کند. در سال ۱۳۲۵ فخرالدوله ۱۰ دستگاه اتومبیل فورد خریداری کرد و با در اختیار قرار دادن آنها به کسانی که رانندگی بلد بودند، تاکسیرانی را در ایران بنا نهاد. این تاکسی‌ها مسافران را در خیابان‌های خلوت تهران آن زمان سوار و با کرایه تنها ۵ قران به مقصد می‌رساندند. در سال ۱۳۵۹ نخستین سازمان تاکسیرانی در ایران پایه‌گذاری شد که تا به امروز نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

از مهرماه ۱۳۴۸، با در دسترس قرار گرفتن خطوط تلفن خانگی شیوه جدید حمل‌ونقل آغاز به کار کرد که با نام تاکسی‌های خصوصی یا تاکسی تلفنی شناخته می‌شدند. معمولا هر آژانس با در اختیار داشتن تعدادی خودرو و راننده، محدوده خاصی از منطقه را پوشش می‌داد و بعضا برخی از افراد برای راحتی کار درخواست کد عضویت می‌کردند تا در درخواست های بعدی سرعت عمل بیشتری ایجاد شود .

اما مشکلاتی همچون مسیریابی نادرست یا در اختیار نداشتن پول نقد و خرد در این مدل‌ها، باعث اقبال بیشتر مسافران به سیستم‌های هوشمند درخواست خودرو شد. به این ترتیب فناوری تا حد چشمگیری، بهره‌وری در حمل‌ونقل را به لحاظ زمانی و مالی افزایش داد.در واقع استفاده از ابزارهای جدید به سرعت جایگزین روش‌های سنتی و قدیمی گردید.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر ضریب نفوذ اینترنت همراه و استفاده از تلفن‌های هوشمند بوده ایم. این موضوع موجب شد تا کسب‌وکارهای نوین مبتنی بر تلفن‌همراه و اینترنت ایجاد شوند. از جمله این کسب‌وکارها تاکسی اینترنتی است که جای خود را به سرعت در زندگی روزمره مردم باز کرد. با استفاده از اپلیکیشن‌های درخواست خودرو می‌توان مبدا و مقصد خود را روی نقشه مشخص کرد.

مهمترین نرم‌افزاری که در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرد اسنپ نام دارد .در واقع اسنپ نخستین استارت‌آپ ایرانی به شمار می‌رود که نام آن در عرصه بین‌المللی مطرح شده است. مزیتی که اپلیکیشن‌هایی همچون اسنپ نسبت به کسب‌وکارهای سنتی مشابه خود دارند، مشخص بودن هزینه سفر پیش از درخواست خودرو، امکان پرداخت آنلاین و پشتیبانی ۲۴ساعته است.

 *شغل دوم خوبی دارم

ابوالفضل زاهدی یکی از رانندگان اسنپ در شهر قم است. وی به خبرنگار فارس گفت: مدت زمان کار کردن ما متغییر است و یکی از ویژگی‌های خوب این نوع این است که به دلخواه می‌شود ساعت کار را تعیین کرد و در واقع هم به صورت مستمر و هم به صورت پاره وقت می‌توان در اسنپ فعالیت کرد که این نوع ساعت کار مزیتی است برای افرادی که می‌خواهند در کنار کار اصلی خود یک منبع در آمد دیگری نیز داشته باشند.

وی گفت: من تقریبا دو ساعت صبح، دو ساعت ظهر و دو ساعت هم آخر شب به عنوان شغل دوم در این سامانه مشغول به کار هستم.

زاهدی درباره درآمد این شغل می‌گوید: در آمد این کار برای من به حدی خوب بوده که گاهی تصمیم می‌گیرم به صورت دایم در این کار باشم. مبنای کار اسنپ بر سود کم و فروش بیشتر است، یعنی با توجه به هزینه کم سفرها چون سفرها مداوم و مستمر است درآمد بالایی نصیب راننده می‌شود و با گذاشتن وقت بیشتر و انجام سفرهای بیشتر در آمد بیشتری هم کسب می‌شود.
 
*درآمدی بالای 100 هزار تومان در روز

سعید زارعی راننده دیگر که با اسنپ همکاری دارد اظهار می کند: به گفته بسیاری از همکاران میانگین روزانه بین 100 تا 150 هزار تومان حاصل از کار تمام وقت در اسنپ است که اگر در آمد ماهیانه با توجه به این ارقام محاسبه شود رقم بالایی خواهد بود.

این راننده اسنپ گفت: سود اسنپ 13 درصد از مبلغ پرداختی برای هر سفر است. رانندگان اسنپ، اسنپ درایور دارند که در آن برنامه حساب اشخاص با موجودی حداقل 10 هزار تومان در آن وارد شده است اگر مسافر پرداخت نقدی داشته باشد شرکت از حساب برداشت می‌کند و در صورت پرداخت آنلاین به صورت خودکار اعتبار مسافر روی اعتبار اولیه افزوده می‌شود.

وی افزود: مشکل اصلی این کار استهلاک بیش از اندازه خودرو است. اما آن چیزی که در بین راننده‌ها عرف شده است ماشین مدل بالاتر بدون کارکرد می‌گیرند و بعد از مدتی با تعویض این ماشین به ماشین مدل جدیدتر از استهلاک کم می‌کنند و سود خود را هم برده اند.

*همکاری 4 هزار راننده با اسنپ در قم

حسین هزار جریبی مدیر ارشد منطقه ای اسنپ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قم ششمین شهر کشور بوده که از مهرماه 1396 اسنپ در آن راه اندازی شده است. در مجموع حدود 40 شهر از شهرهای ایران از اسنپ استفاده می‌کنند و تا چند هفته آینده با راه اندازی 5 دفتر جدید این تعداد به بالای 40 خواهد رسید.

وی افزود: در حال حاضر تعداد راننده‌های فعال به صورت روزانه در دفتر قم حدود 4000 نفر است. به دلیل این که روی کیفیت سرمایه گذاری می‌کنیم جذب را کاهش داده ایم به همین دلیل تعداد راننده‌ها رو به افزایش نیست .

مدیر ارشد منطقه ای اسنپ گفت: روزانه حدود 40 هزار سفر درون شهری در قم توسط اسنپ انجام می‌شود که با توجه به جمعیت شهری به عدد قابل پیش بینی ما رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بافت مذهبی قم آیا اسنپ در بین مردم پذیرفته شده است یا خیر گفت: سیستم اسنپ تغییری در بافت فرهنگ مردم ایجاد نکرده است. در واقع همان سیستم آژانس را با آوردن یک اپلیکیشن ساده تر کرده است و در صورتی که شرایط مهیا شود حتی ممکن است سرویس‌های خاصی در شهر قم راه اندازی شود. بررسی‌ها نشان داد در قم درخواست برای سیستم پیک بالا است به همین دلیل پیک موتوری و پیک جابه جایی سه هفته است که در قم راه اندازی شده است.

جریبی در خصوص راهکار اسنپ برای مقابله با رقبای خود گفت: حجم سرویسی که این اپ‌ها ارائه می‌دهند معمولا خیلی کوچک است. بنابراین سهم بازار خاصی را نمی توانند پوشش دهند مضاف بر این که ما همچنان در حال رشدیم و این نشان دهنده تمایل بیشتر مردم به استفاده از اسنپ است.

 *با تاکسیرانی به توافق نرسیدیم

وی در خصوص اعتراض رانندگان تاکسی در ماه‌های گذشته نسبت به حضور اسنپ در قم گفت: طبق مجوز وزارت صنعت و معدن و تجارت اسنپ مجوز فعالیت در سراسر کشور را دارد و این ابلاغیه به همه ارگانهای مرتبط اعلام شده است. قم نخستین شهری بوده که قبل از راه اندازی با تاکسیرانی وارد مذاکره شده ایم اما چیزی که تاکسیرانی انتظار دارد با سیاست‌های یک شرکت خصوصی کاملا متناقض است. در نهایت به این جمع بندی رسیده بودیم که می‌توانیم از ناوگان تاکسی استفاده کنیم و به تاکسیران‌ها سرویس دهیم. با این پیش شرط که 3 الی 4 ماه کار کنند و در صورت کنار آمدن با شرایط و گرفتن امتیاز بالاتر تاکسی در اولویت قرار بگیرد که این پیشنهاد اسنپ بود و تاکسیرانی قبول نکرد.

جریبی گفت: با آمدن روش‌های جدید و پیشرفت علم و تکنولوژی یک سری کسب و کارهای سنتی خود به خود از بین می‌رود و افرادی که بتوانند خودشون را تطبیق دهند در کسب و کارهای نو می‌توانند کار کنند. در واقع کسب و کار راننده‌های تاکسی با آمدن اسنپ کساد نشده بلکه رونق پیدا کرده است.

مدیر ارشد منطقه ای اسنپ افزود: راننده تاکسی و آژانس هم می‌توانند کنار سیستم ما کار بکنند و کار ما محدودیت سنی و شغلی ندارد البته افرادی که سوء پیشینه داشته باشند جذب سیستم نمی شوند. اسنپ موجب افزایش درآمد زایی شده چون بسیاری از افراد در کنار کار اصلی خود در سیستم اسنپ هم فعالیت دارند و از این طریق درآمد زایی می‌کنند.

وی افزود: کرایه آژانس‌ها در ایران خیلی غیر منطقی بود و اسنپ سعی کرد کرایه‌ها به سمت منطقی تر شدن پیش برود.

جریبی در خصوص امنیت مسافران اسنپ گفت: یک سری مسائل محدودیت‌های اسنپ نیست و در واقع محدودیت‌های زیر ساختی است. ما دوست نداریم و برای ما خوشایند نیست که راننده و مسافر شماره تلفن هم را ببینند. بابت این موضوع ابتدا جریمه‌های سنگینی گذاشتیم که کسی مزاحمتی ایجاد نکند. البته مواردی همیشه وجود دارد اما در نهایت سعی داریم که این وضع را بهبود دهیم و در دو شهر کوچک و بزرگ قزوین و مشهد به صورت آزمایشی سیستم تماس امن یا تماس پنهان راه اندازی کردیم به این صورت که راننده و مسافر شماره یکدیگرا را نمی بینند و از طریق یک خط امن به هم وصل می‌شوند و تا مادامی که سفر وجود دارد این خط امن هم بین این دو وجود دارد.

‌*ضعف های زیرساختی مشکل ساز

وی افزود: متاسفانه زیرساخت سخت افزاری وجود ندارد که بتوانیم در شهرهای دیگر هم گسترش بدیم. البته این امر جز هدف‌های اسنپ است و تلاش می‌کنیم که این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

مدیر ارشد منطقه ای اسنپ در پاسخ به این سوال که آیا اپلیکیشن اسنپ به محتوای گوشی فرد دسترسی دارد گفت: هر نرم افزاری یک سری دسترسی‌ها را از شما می‌خواهد. ما به این امکانات دسترسی نداریم و خود پلی استور یا کافه بازار و سیستم اندروید به آن دسترسی دارد. اما اینکه نرم افزار اسنپ روی گوشی باشد و نرم افزار دیگر عمل نکند بنا به نظر دادستان کل کشور که به ما اعلام شده راننده‌های اسنپ نمی توانند سیستم ویز را استفاده کنند و ما سیستم ویز را روی دیتای اسنپ غیر فعال کرده ایم یعنی اگر سیستم ویز روی دستگاه باشد اسنپ درایور کار نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: بنا به سیاست داخل سازمانی اسنپ اگر راننده از سیستم ما استفاده کنند از اپلیکیشن مشابه نمی‌تواند استفاده نکنند در واقع جزء قرارداد ما است که رانندگان اسنپ با سیستم مشابه نمی توانند همکاری داشته باشند.

*تلاش برای حضور در عرصه رقابت

در کنار همه نکات مثبت و منفی، در عرصه کسب و کارهای جدید، رقابت بسیار جدی است و رانندگان تاکسی که سال ها جابه جایی مردم پیشه آنها بوده است، باید خود را با شرایط روز وفق دهند. تاکسی تلفنی ها نیز که این روزها بازار آنها رونق چندانی ندارد بهتر است به سمت ارتقاء سطح کیفی خدمات، تعدیل قیمت ها و... پیش بروند و در نهایت همه این رقابت ها منجر به ارائه خدمات بهتر به مردم با کیفت بالاتر و قیمت ارزان تر می شود.

انتهای پیام/ 139
https://qomnews.ir/vdcb50b0.rhbsfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما