دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : 67108
منبع : خبرگزاری فارس

سایه ابهام خطر دکل‌های مخابراتی بر شهر

قم نيوز : دکل‌های مخابراتی علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر بار روانی را در زمینه خطرات و تأثیرات سوء به همراه دارد البته برخی مقالات در زمینی بی خطر بودن این دکل‌ها منتشر شده که ابهاماتی در این زمینه وجود آورده است.
سایه ابهام خطر دکل‌های مخابراتی بر شهر
سایه ابهام خطر دکل‌های مخابراتی بر شهر
به گزارش قم نیوز دکل‌های مخابراتی علاوه بر خدشه‌دار کردن چهره شهر، سلامت مردم را تهدید می‌کند. در بسیاری موارد مشاهده می‌شود که جانمایی درستی برای این دکل‌ها صورت نگرفته است.

حتی اگر این دکل‌ها عوارضی برای مردم نداشته باشد ولی نگرانی‌ها و بار روانی برای مردم به همراه دارد به طوری که شاید برخی مردم حتی از نصب دکل‌های فلزی نیز هراس داشته باشند و آنها را القاکننده آسیب بدانند.

مسئله‌ای که اکنون مطرح شده مضر یا بی‌خطر بودن دکل‌های مخابراتی است که در مقالاتی به بی‌خطر بودن این دکل‌ها اشاره شده است که ابهاماتی در این قضیه به وجود می‌‌آورد البته مقالات تألیف شده در این حوزه بی‌خطر بودن دکل‌های مخابراتی را وابسته به اصول فنی و تجهیزات و استانداردهای بین المللی ذکر کرده است ولی با این وجود نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار این مسئله عبور کرد زیرا امکان افزایش این دکل‌ها در آینده وجود دارد.

برخی کارشناسان معتقد هستند این دکل‌ها به دلیل انتشار امواج الکترومغناطیس باید در فاصله استانداردی از اماکن مسکونی واقع شوند تا ساکنان این مناطق از خطرات درامان بمانند.

نداشتن استحکام سازه مربوطه و استقرار آنها در بافت‌های فرسوده تهدیدکننده ایمنی انسان‌ها است بنابراین ساماندهی و بررسی مشکلات این دکل‌ها ضرورتی انکار ناپذیر است تا از بروز خطرات احتمالی در این بخش جلوگیری شود.

محمد ساوجبلاغی از شهروندان ساکن خیابان سوم خرداد که دارای دکل مخابراتی است گفت: در برابر اعتراض نسبت به دکل مخابراتی پاسخ داده شد که این دکل‌ها ضرر ندارد بنابراین خانه را رها کردم و به مکانی دیگر برای سکونت رفتم زیرا عوارضی مانند ریزش مو و سردرد برای بنده و همسرم به همراه داشت.

 

اختلاف نظر در زمینه خطرات دکل‌های مخابراتی

محمود مسگری، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه درباره خطرات دکل های مخابراتی اختلاف وجود دارد گفت: برخی قائل به این امر هستند که دکل‌ها هیچ خطری ندارند و  برخی می‌گویند خطراتی را به همراه دارد ولی آنچه مهم است اینکه دکل‌ها برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های مخابراتی، خصوصی و دولتی اقدام به نصب این سازه‌ها  می‌کنند ولی با توجه به اینکه این سازه‌ها غیر همگون و بدون مجوز شهرداری است شهرداری‌ در کمیسیون ماده 100 در زمینه آنها تصمیم‌گیری می‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه به طور معمول در کمیسیون ماده 100 رأی بر حذف این دکل‌ها داده می‌شود گفت: با توجه به نداشتن امنیت سازه‌ها و استقامت منازل پیشنهاد این بود که از بوستان‌ها و فضاهای دیگر برای نصب این دکل‌ها استفاده شود.



 

نصب دکل‌ها در پارک‌ها خطرات کمتری دارد

وی عنوان کرد: نصب این دکل‌ها در مراکز عمومی و پارک‌ها خطر کمتری دارد ولی در محدوده منازل مسکونی امکان بروز خطرات بیشتر است که کمیسیون ماده 100 رأی بر جمع‌آوری می‌دهد. به عنوان مثال اقدام به جمع‌آوری موردی در نیروگاه در دستور کار بود ولی اجرای این بخش با شهرداری است.

مسگری یادآور شد: دکل‌های مخابراتی در مناطق مختلف واقع هستند و شهرداری‌ها موظف هستند که در کمیسیون ماده 100 در مورد ابقا یا جمع‌آوری این دکل‌ها نظر دهند.

 

تصمیم‌گیری در زمینه دکل‌ها در کمیسیون ماده 100

به گفته وی اگر شهروندی در این زمینه شکایت داشته باشد می‌تواند مراجعه کند و شهرداری موظف است شکایت مربوطه را برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده 100 ارسال کند و همچنین می‌توان بر اساس گزارش ناظران شهرداری درباره این سازه‌ها تصمیم‌گیری کرد.

 سخنگوی شورای اسلامی شهر قم همکاری شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی را در زمینه ساماندهی دکل‌ها ضروری دانست و افزود: به منظور استقرار دکل‌ها فضاهایی که از بافت مسکونی دور است در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcbw8b0.rhbzgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما