کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاج حسین یکتا با مربع‌های قرمز، مهمان قمی‌ها شد

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 9 مرداد 1397 ساعت 14:42

نشست صمیمی علاقه مندان به کتاب با حضور سردار حاج حسین یکتا همراه با جشن امضا کتاب مربع های قرمز (خاطرات حاج حسین یکتا از دوران کودکی تا دفاع مقدس) و زینب عرفانیان نویسنده کتاب در مجموعه دنیای کتاب قم برگزار شد.


به گزارش قم نیوز جشن امضا و نشست صمیمی با حاج حسین یکتا، رزمنده خستگی ناپذیر جنگ سخت و نرم با حضور زینب عرفانیان، نویسنده کتاب مربع‌های قرمز در دنیای کتاب قم برگزار شد.

سردار یکتا در ابتدای مراسم با تشکر از راه اندازی مجموعه دنیای کتاب و ایجاد چنین فضایی با تعداد کتاب ها و عناوین مختلف گفت: در این زمان که کتاب هنوز غریب واقع شده است، این مجموعه زیبا و فضایی دلنشین برای علاقه مندان به کتاب بوجود آمده است باعث خوشحال ما و قطعا خوشحالی رهبر معظم انقلاب هم قرار خواهد گرفت.

یکتا درباره کتاب «مربع‌های قرمز» و زحمات زینب عرفانیان برای تالیف و ثبت خاطرات اظهار داشت: نام 100 شهید در این کتاب آمده همچنین زینب عرفانیان برای نگارش خاطرات این جانب از کودکی تا پایان دوران دفاع مقدس زحمت بسیار کشید. امیدوارم که این کتاب نسل جوان و نوجوان ما را به ارزش‌های دفاع مقدس آشنا و علاقه‌مند کند، البته نه فقط در ایران که در گوشه گوشه جهان چرا که در کشمیر جوانانی را دیدم که کتاب «پرواز تا بی نهایت» شهید بابایی را می‌خواندند یا در اروپا کسانی بودند که دلشان می‌خواست ما به آنجا برویم و خاطرات 8 سال دفاع مقدس را روایت کنیم.

سردار یکتا در ادامه فزود: یک روز امام خمینی(ره) فرمودند صدام رفتنی است همچنان که گفتند مزار پاک شهدا تا قیامت به دارالشفا تبدیل می‌شود. امروز می‌بینیم نشانی از صدام باقی نمانده و کاروان‌هایی چون راهیان نور و همچنین مزار شهدای گمنام به دارالشفایی برای مومنان تبدیل شده است. هر چه امام گفت اتفاق افتاد و هرچه هنوز اتفاق نیفتاده در آینده محقق خواهد شد. امروز هم هر چه رهبر معظم انقلاب می گویند اتفاق خواهد افتاد.

در ادامه این مراسم خانم زینب عرفانیان نویسنده کتاب مربع های قرمز اظهار داشت: خاطرات هیچ جنگی فراموش نخواهد شد تاریخ نوپای دفاع مقدس ما نشان داده است خاطرات این جنگ مهجور فراموش ناشدنی است. گمنام است ولی پر از خاطرات بد و ناگفته ها و ناشنیده ها جنگ هشت ساله با تمام زخم ها و شیرینی ها و تلخ کامی هایش جزء تاریخ مردم این دیار است.

وی ادامه داد: مردم سرزمینم همچون تشنه لبانی مانده در میان راه عشق و غرور و حسرت این خاطرات را دنبال می‌کنند و به سوی خود می خوانند. نسل ما و نسل هایی که می آیند دست نیاز دراز کرده‌اند به سوی آنچه شیرزنان و دلیر مردان این دیار دیده و شنیده اند با این حساب مربع‌های قرمز یک نیاز است، نیاز به جمع آوری خاطرات بازماندگان و شاهدان و راویان روزهای جنگ نیاز به تعدد تالیفات در قالب خاطرات شفاهی با همه دشواری‌های کار و حساسیت ها نیاز به نگارش کتاب هایی مثل مربع قرمز.

عرفانیان بیان کرد: کتاب مربع های قرمز طی سه سال با بیش از ۳۰ جلسه و افزون بر ۱۲۰ ساعت مصاحبه و  تالیف شد. دخیل شدن مستندات و منابع مکتوب در محتوا کار را به یک منبع پژوهشی تبدیل کرد. نگارش اثر با احتیاط فراوان در فضای حساس و ظریف ما بین داستان و تاریخ شفاهی انجام شد تا هم در محتوای وقایع دخل و تصرفی انجام نشود و همکاری خشک و خسته کننده و سرشار از اطلاعات نظامی به مخاطب ارائه نشود.

نویسنده مربع‌های قرمز گفت: در نگارش مربع های قرمز تلاش شد تا با بهره گیری از تکنیک های روانشناسی و رفتار شناسی و سوالات چالشی محتوا از بزرگنمایی حذف شده از دقت بیشتری برخوردار باشد. با بازدید میدانی بنده از کوچه پس کوچه‌های گذرخان در قم تا شلمچه و مقرر لشکر ۱۷ در اندیمشک و ارتفاعات قلاویزان و فاو و نقطه صفر مرزی روی ارتفاعات بمو فضاها واقعی تر شد. با بازخوانی های مکرر به جزئیات از یاد رفته، دست یافته و از مطالب مطمئن شدم کمک گرفتن از منابع شفاهی محتوا راستی‌آزمایی شده و خاطرات که به علت بازگویی فراوان، دچار غلو شده بودند، واقع گرایانه تر شدند.

در پایان این مراسم جشن امضاء کتاب «مربع های قرمز» خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا در ۱۴فصل و در ۵۴۳ صفحه با حضور سردار حاج حسین یکتا و خانم زینب عرفانیان نویسنده کتاب با حضور علاقه مندان به کتاب در تالار عمومی مجموعه بزرگ دنیای کتاب قم برگزار شد.

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 67178

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/67178/حاج-حسین-یکتا-مربع-های-قرمز-مهمان-قمی-ها

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir