چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : 67217
منبع : خبرگزاری فارس

میوه مثقالی چند؟/گرانی خربزه و هندوانه ربطی به دلار ندارد

قم نيوز : سرمازدگی از یک سو و صادرات برخی محصولات از سویی دیگر موجب کمبود میوه در بازارهای داخلی شده و نسبت عرضه و تقاضا در بازار را برهم زده و همین امر افزایش قیمت برخی میوه‌ها را به دنبال داشته است هرچند در این میان نباید فقدان نظارت بر مراکز عرضه میوه را نادیده گرفت.
میوه مثقالی چند؟
میوه مثقالی چند؟
به گزارش قم نیوز - سیده فاطمه حسینی: این روزها وارد هر محفلی که می‌شوی، صبحت از گرانی‌ها و جیب خالی مردم است. گرانی‌هایی که به هیچ چیز و هیچ کس رحم نمی کنند و همچنان لجام گسیخته می‌تازند. یکی از ضروریات مصرفی مردم که امروز روند رو به رشدی را تجربه می‌کند، میوه و تره بار است که قیمت‌هایشان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و روز به روز نیز بر آن افزوده می‌گردد و رشد نجومی آنها بر هیچ کس پوشیده و قابل انکار نیست که البته این نیز دلایل مختلفی دارد.
برخی‌ها گرانی میوه را ناشی از گران‌ فروشی خرده فروش‌ها و برخی دیگر سرمازدگی و کمبود میوه می‌دانند که البته برخی نیز عواملی مانند حضور دلالان در میدان میوه و تره بار که در افزایش قیمت‌ها دست دارند را عامل گرانی‌های اخیر میوه عنوان می‌کنند.
اما هر علتی برای گرانی وجود داشته باشد، با حقوقی که این روزها کارگران و کارمندان دریافت می‌کنند، بعید است بتوانند بیش از یک کیسه میوه مخلوط که تازه وزنش هم چندان سنگین نیست، برای خانواده شان بخرند و این نشان از شکاف عمیق بین دستمزدها و قیمت میوه است که حسرت خوردن میوه‌های فصل را بر دل قشر ضعیف جامعه می‌گذارد.
 
سوءاستفاده برخی افراد سودجو از گرانی‌های اخیر
عباس حسنی یکی از شهروندان قمی که در حال خرید میوه در میدان تره بار بود، از گرانی میوه گلایه کرد و گفت: قیمت میوه واقعا بالاست. حداقل برای ما که حقوقمان برخلاف گرانی‌های اخیر افزایشی نداشته، زیاد است.
وی افزود: خوردن میوه تاثیر بسزایی در سلامت فرد دارد و در صورت عدم استفاده آن ممکن است بدن دچار بیماری‌های مختلفی شود که همین نیز می‌تواند زمینه ساز مشکلات دیگر باشد. به همین خاطر مسئولین مربوطه برای سلامت جامعه هم که شده باید فکری به حال این اوضاع نابسامان گرانی کنند.
این شهروند قمی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد سودجو از گرانی‌های اخیر بیان کرد: متاسفانه برخی از خرده فروشان از آب گل آلود ماهی گرفته و از گرانی‌های موجود سوءاستفاده می‌کنند طوری که دیده شده قیمت میوه حتی در مغازه‌های در فاصله کمتر از یک‌ کیلومتری اختلاف زیادی دارند. مغازه ای شلیل را کیلیویی 6 هزار تومان می فروشد و مغازه ای دیگر 10 هزار تومان و بیشتر. برخی از میوه ها هم به قدری گران شده که دیگر باید آنها را دانه ای و مثقالی خرید و توان خرید مردم بسیار پایین آمده است.


 
مسؤولان دست دلالان بازار میوه را کوتاه کنند
زهره صادقی از دیگر شهروندان قمی در این خصوص گفت: پدر همسرم کشاورز و باغدار است و با وجود زحمات زیادی که برای به بارآوردن محصولات می‌کشد، آنها را با قیمت کمی می‌فروشند و این عرضه کنندگان و فروشندگان میوه هستند که به بهانه‌های مختلف قیمت آن را بالا می‌برند.
وی با اشاره به اینکه گلابی در بازار قم تا 25 هزارتومان هم به فروش می رسد افزود: تعزیرات و اتحادیه‌ها باید نظارت خود بر بازار را بیشتر و دست دلالان و سودجویان را کوتاه کنند تا میوه‌ها با همان قیمت اصلی که از کشاورز و باغدار خریداری می‌شود به فروش برسد و یا حداقل افزایش اندکی داشته باشد.
این بانوی قمی بیان کرد: به هر حال میوه یکی از پرمصرف‌ترین‌ها در سبد کالای خانوار است اما با این گرانی‌ها تهیه میوه با کیفیت و قیمت مناسب به دغدغه بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است.
 
تاثیر بسزای کیفیت میوه در افزایش قیمت آن
حمیدرضا ذاکری یکی از فروشندگان میوه در میدان تره بار قم، به دلایل افزایش قیمت برخی از محصولات اشاره و اظهار کرد: امسال به دلیل بارش بی موقع باران، سردرختی‌ها از بین رفتند و همین موجب شد تا میوه‌ها کم و در نتیجه گران شوند.
وی با اشاره به کیفیت میوه‌های امسال نسبت به قیمت آنها افزود: امسال میوه‌ها برعکس قیمتشان که افزایش یافته از کیفیت چندانی برخوردار نیستند و طعم و مزه خیلی خوبی ندارند و کاملا مشخص است که به زور کود شیمایی و... آنها را عمل آوردند.
این میوه فروش بیان کرد: کیفیت میوه در افزایش قیمت آن بسیار موثر است. مثلا وقتی خریدار بخواهد خودش میوه را جدا کند، طبیعتا باید پول بیشتری بابت آن بپردازد، چون با جدا کردن میوه ضایعاتش بیشتر می‌شود. اما وقتی خودمان به صورت درهم میوه را داخل نایلون بریزیم قیمتش کمتر است.
ذاکری با گلایه از افزایش قیمت میوه گفت: میوه ای را که پارسال مثلا 3 هزار تومان می‌خریدیم، امسال برای خرید آن باید 6 هزار تومان بپردازیم. اگر میوه ای را کیلویی 6 هزار تومان بخریم، چون کرایه حمل بار و ... به آن می‌خورد، مجبوریم 10 هزار تومان تومان بفروشیم تا اندکی سود کنیم.


 
سرمازدگی عامل اصلی گرانی اخیر قیمت میوه‌ها
محمد پیشوایی یکی دیگر از میوه فروشان یکی از دلایل گرانی‌های اخیر میوه را سرمازدگی محصولات دانست و گفت: امسال به دلیل سرمازدگی، میوه در بازار به مقدار کافی وجود ندارد و همین موجب افزایش قیمت آنها شده است.
وی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت دلار در افزایش قیمت میوه، افزود: افزایش قیمت دلار بر روی میوه‌های وارداتی مثل موز و عنبه تاثیرگذار است که باز هم چون موز به صورت فراوان وجود دارد، بعضا می‌بینیم که قیمت آن از برخی میوه‌های داخلی کمتر است.
این میوه فروش بیان کرد: کیفیت میوه حرف اول را در تعیین قیمت آن می‌زند. هیچ وقت یک شلیل آبدار و سفت را با شلیلی که شل و توخالی و حالت پلاستیکی دارد، به یک قیمت نمی‌دهند.
 
عرضه و تقاضا در بازار میوه همخوانی ندارد
حسین ده‌پرور از دیگر میوه فروشان میدان تره بار قم درخصوص افزایش قیمت میوه گفت: در فروردین ماه امسال، اکثر سردرختی‌ها به دلیل سرمازدگی از بین رفتند. میوه‌هایی هم که الان در بازار وجود دارند، محصول نقاطی است که دچار سرمازدگی نشدند.
این میوه فروش خاطرنشان کرد: به همین خاطر میوه کم است و نسبت عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد و همین موجب افزایش قیمت میوه نسبت به سال گذشته شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت دلار، تاثیری در افزایش قیمت میوه دارد یا خیر؟ بیان کرد: افزایش قیمت دلار تاثیری در افزایش قیمت میوه‌های داخلی ندارند و این کیفیت است که تعیین کننده قیمت میوه‌هاست.
ده‌پرور به پیش بینی اوضاع آینده بازار میوه پرداخت و بیان کرد: میوه جزو محصولات داخلی کشور است، اگر چنانچه میوه‌هایی مثل پرتقال، سیب و... را سرما نزده باشد، مثل هر سال زیاد و با قیمت مناسب در بازار عرضه خواهند شد ولی متاسفانه سیب هم به نسبت دچار سرمازدگی شده و احتمالا اگر وارد بازار شود، در عرضه این میوه نیز دچار کمبود خواهیم شد.


 
ارتباط مستقیم افزایش صادرات میوه با افزایش قیمت آن
عباس موحدی مقدم رئیس اتحادیه میوه و تره بار قم در خصوص گرانی‌های اخیر میوه اظهار کرد: امسال متاسفانه به دلیل سرمازدگی و یخ‌زدگی برخی از محصولات، کم و در نتیجه قیمتشان افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به ارتباط مستقیم عرضه و تقاضای محصول افزود: افزایش تقاضا یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت محصولاتی است که عرضه آنها به خاطر سرمازدگی در بازار میوه کم شده است.
موحدی مقدم صادرات را یکی دیگر از عوامل گرانی میوه دانست و بیان کرد: افزایش صادرات برخی محصولات از شهرهایی همچون ارومیه موجب کم شدن آنها در بازار داخلی و در نتیجه افزایش قیمت آنها شده است و ارتباط مستقیمی بین افزایش صادرات میوه با افزایش قیمت آنها در بازار وجود دارد.

وی تصریح کرد: طبیعتا وقتی در داخل با کمبود میوه مواجه هستیم، نباید صادرات آنها صورت بگیرد که به گرانی‌ها دامن بزند. البته در این خصوص کاری از دست ما برنمی آید و باید بالادستی‌ها تصمیم بگیرند.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار قم با بیان اینکه برخی از خرده فروشی‌ها قیمت برخی محصولات را بالا می‌برند، گفت: متاسفانه برخی از خرده فروشی‌ها در سطح شهر، قیمت میوه را دستکاری می‌کنند که باید تعزیرات به این موضوع ورود پیدا کند و فاکتوری را که از بارفروش گرفتند را با فاکتور فروششان مقایسه و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با آنها برخورد جدی کند.
وی با اشاره به افزایش قیمت دلار خاطرنشان کرد: قیمت برخی از میوه‌های وارداتی مثل موز و عنبه با افزایش قیمت دلار، افزایش می‌یابد، ولی گرانی هندوانه و خربزه هیچ ربطی به افزایش دلار ندارد.
اختلاف قیمت بین عرضه‌کننده‌ها صرفا به نبود نظارت‌ها بازمی‌گردد که در این میان جای ناظران و دستگاه‌های متولی نظارت بر بازار همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات حکومتی خالی است که اگر نظارت صحیحی بر عرضه کننده‌ها داشته باشند، شاهد مشکلات این چنینی و سوءاستفاده برخی افراد سودجو نخواهیم بود.

انتهای پیام/ 139
https://qomnews.ir/vdccmiqe.2bqms8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما