يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : 67412
منبع : خبرگزاری فارس
به گفته محققان؛

قلیان به اندازه سیگار برای قلب ضرر دارد

قم نيوز : نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان داده است، استعمال قلیان به اندازه سیگار برای قلب ضر دارد و به علت مرطوب بودن دود آن، زمینه ابتلا به بیماری‌های بیشتری فراهم می‌شود.
قلیان به اندازه سیگار برای قلب ضرر دارد
قلیان به اندازه سیگار برای قلب ضرر دارد
به گزارش قم نیوز نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان نشان می‌دهد، ضرر هر یکبار کشیدن قلیان برابر با هفتاد نخ سیگار است.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا باور دارند، دود قلیان، با اینکه در ظاهر کمتر از سیگار مصرف می‌شود، اما حجم دودی که با هر یک‌ بار کشیدن قلیان وارد بدن می‌شود، 10 تا 20 برابر بیشتر از دود ناشی از سیگار است.

شواهد نشان می‌دهد، مصرف انواع محصولات دخانی مانند سیگار، پیپ و قلیان به هر شکلی مضر بوده و باعث مرگ و میر و ناتوانی می‌شود.

پژوهشگران این بررسی تأکید می‌کنند، دخانیات به عنوان عامل خطر ثابت شده در ایجاد حداقل هشت نوع سرطان، شامل دهان، حنجره، ریه، پانکراس، مثانه، کلیه، مری و معده و عامل احتمالی در سرطان‌های روده بزرگ، دهانه رحم، سرطان خون، کبد، غدد فوق کلیوی، کیسه صفرا، حفره بینی و سینوس‌ها شناخته شده است.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، کشیدن قلیان حتی برای افرادی که آن را نمی‌کشند، اما در معرض دود آن قرار دارند بسیار خطرناک است.

پژوهشگران اضافه می‌کنند، افرادی که قلیان می‌کشند، به نسبت کسانی که سیگار استعمال می‌کنند، دود بیشتری را وارد ریه‌های خود می‌کنند، زیرا در یک‌بار کشیدن، دود زیادی وارد دهان و ریه‌ها می‌شود.

بررسی‌های متعددی نشان داده است،  افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که پس از 45 دقیقه استفاده از دود قلیان، مونوکسید کربن، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شدت بالا می‌رود.

علاوه بر این، استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است.

نتایج یک تحقیق دیگر حاکی از آن است که کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش می‌دهد.

براساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه کالیفرنیا، قلیان حاوی فلزات سنگینی چون آرسنیک، کروم، سرب و کبالت است، این‌ها موجب کاهش تولید اسپرم می‌شوند.

محققان تأکید می‌کنند، مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون‌های جنسی م‌ی‌شود که به تسریع پوکی استخوان می‌انجامد.

مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول‌های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا باور دارند، در هوایی که دود قلیان آزاد می‌شود، افرادی که قلیان استعمال نمی‌کنند و در معرض دود آن قرار گرفته‌اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

همچنین، صاحبان شرکت‌های توتون و تنباکو اعتراف کرده‌اند که محصولات آنها برای سلامتی ضرر دارد.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «استعمال قلیان به طور فزاینده‌ای در میان نوجوانان و جوانان محبوب شده است و آنها غافل از این هستند که مضرات این نوع دخانیات به مراتب بیش از سیگار است؛ قلیان حتی ممکن است باروری آنها را تحت تأثیر قرار دهد».

همچنین، دود قلیان چون از آب رد می‌شود و مرطوب است، مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند؛ برخی میکروب‌ها، عمدتاً باکتری‌هایی که موجب سل می‌شوند، در لوله قلیان وجود دارند.

در آخر محققان می‌گویند:‌ یکی از مواد سمی اصلی در دود قلیان، مونوکسید کربن (CO) است؛ CO توانایی خون در حمل اکسیژن در بدن را کاهش‌داده و طیفی از مشکلات سلامتی، از بی‌خوابی گرفته تا سکته را افزایش‌می‌دهد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcj8xem.uqeavzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما