چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : 67574
منبع : خبرگزاری ايرنا

خبرهایی که خاطره می شود

قم نيوز : روز خبرنگار بزرگداشت راویان و چشم های بصیر جامعه است که در پیگیری مطالبه های مردمی و پشت صحنه خبرهایی که منتشر می کنند ضمن کنار گذاشتن مشکلات شغلی و شخصی خودشان، خاطره هایی تلخ و شیرین برایشان ماندگار می شود.
خبرهایی که خاطره می شود
خبرهایی که خاطره می شود
به گزارش قم نیوز خبرنگاران بازوان توانمند جامعه و پل ارتباطی بین مسئولان و مردم هستند که با صداقت و انسانیت، گام در این مسیر پرتلاطم گذاشته اند و با عشق خالصانه در پیچ و خم های زندگی شهری و اجتماعی به دنبال مطالبه گری حقوق به حق مردم هستند.
گاهی در پشت صحنه تهیه خبر و انعکاس آن در جامعه مشکلاتی برای خبرنگاران به وجود می آید ولی آنان محکم ایستاده و هیچ چیز مانع از حرکت رو به جلوی آنان نمی شود.
تنها روز خبرنگار است که یاد این قشر فرهیخته جامعه زنده می شود و همه دست به دست هم می دهند تا این روز را جشن بگیرند ولی پس از چند روز غبار فراموشی بر روز خبرنگار و انتظارهای جامعه خبری پاشیده می شود.

روز خبرنگار، فرصت محدودی برای بازخوانی و بیان خاطره های خبرنگارانی است که متعهدانه به رسالت شغل مقدس اطلاع رسانی برای آگاهی‌ بخشی جامعه همت می کنند، بی آنکه از دغدغه های شغلی و سختی آن گلایه ای کنند.
خبرنگارانی که خاطره های تلخ و شیرین را پشت مشکلات تهیه خبر پنهان کرده اند تا نکند رنج ها و سختی های شغلشان مانع از انعکاس صحیح خبر شود، امروز فرصتی است که پای خاطره های تلخ و شیرین خبرنگاران در کنار بیان مشکلاتشان بنشینیم.


**محمد محمدرضایی خبرنگار پیشکسوت قم با اشاره به خاطره ای از بازتاب مشکلات دانشجویان یکی از دانشگاه های قم گفت: تعدادی از دانشجویان به نبود امکانات مناسب در خوابگاه و توجه نکردن مسئولان مربوطه در این زمینه اعتراض کردند، در این باره گزارشی نوشتم و از زبان دانشجویان مشکلات را بازگو کردم که این امر ناراحتی مسئولان دانشگاه را به همراه داشت.
وی بیان کرد: با این که مسئولان دانشگاه مشکلاتی برای من خبرنگار ایجاد کردند ولی از این که توانستم مشکلات دانشجویان را مطالبه کنم و در نهایت به بهبود وضعیت آنها شود این خاطره شیرین برایم رقم خورد.
وی همچنین خاطره تلخ را توجه نکردن و پاسخگو نبودن برخی از مسئولان به مطالبه های خبرنگاران گفت: در برخی از سیستم های اداری سهولت کاری برای خبرنگاران وجود ندارد و آنها مجبور هستند برای پیگیری یک موضوع شهروندان به یک اداره بارها مراجعه کنند.
وی همچنین افزود: بیشترین مشکلات خبرنگاران قم در عرصه فعالیت به نداشتن پشتیوانه صنفی برمی گردد که مطالبه گر مسائل خبرنگاران باشد همچنین امنیت شغلی به لحاظ فکری و قلمی نیز برای این قشر فعال رسانه ای وجود ندارد.
وی گفت: تنها یک الی 2 روز در طول سال است که خبرنگاران مورد تکریم قرار می گیرند و بعد از آن دوباره همه چیز به فراموشی سپرده می شود.


** مسعود کیهان خبرنگار روزنامه 19 دی قم نیز گفت: عرصه خبری پر از خاطره های تلخ و شیرین است، در همین راستا گزارش هایی که در آن مشکلات و خواسته های مردم از جمله مسائل شهری و ترافیکی مطرح و گره ای از آن باز شده است خیلی خوشحال کننده و شیرین است.
وی اضافه کرد: همچنین لحظه هایی که در کنار سایر خبرنگاران از رسانه های دیگر برای تهیه خبر همراه می شویم خاطره جذابی برایمان رقم می خورد.
وی نوع نگاه برخی مسئولان نسبت به خبرنگاران را خاطره ای تلخ عنوان کرد و گفت: خبرنگاران حلقه ارتباطی بین مردم و مسئولان دستگاه ها و مامور پیگیری مطالبه های مردمی هستند این در حالی است که مسئولان برخورد اجتماعی و اخلاقی متناسب با شان و جایگاه خبرنگار را ندارند.
وی گفت: سال گذشته به یک نشست همفکری خبرنگاران با مسئولان دعوت شدیم که نحوه میزبانی از خبرنگاران مناسب نبود به گونه ای که در پایان مراسم که می خواستند هدیه ای به خبرنگاران بدهند آن را در درب خروجی تحویل داده و از خبرنگاران درخواست می شد که بمانند تا با مسئول آن دستگاه عکس بگیرد که نوع برخورد و میزبانی از خبرنگاران شایسته نبود و تاسف بار بود.

** علی نقی شهیدی سرپرست هفته نامه ندای وطن خاطره شیرینی از سال های خبرنگاری تعریف کرد و گفت: بازتاب گزارش های منتشر شده در خصوص فرودگاه قم منجر به ورود بازرسان برای رسیدگی به وضعیت آن و توجه بیشتر مسئولان در این طرح شد.
وی گفت: انتشار این گزارش ها با این که مشکلاتی برای نشریه ایجاد کرد و پای آن را در محاکم قضایی باز کرد ولی همین که توانسته بودیم مطالبه گر حق سهامداران که بخشی از مردم بودند باشیم برایم جذاب بود.
وی نداشتن امنیت شغلی خبرنگاران را یکی از خاطره های تلخ برشمرد و گفت: حدود 10 سال در یک نشریه ای فعالیت می کردم نشریه ای که با تهیه گزارش ها و خبرهای مختلف از مشکلات شهری و ترافیکی و زندگی اجتماعی مردم رو به رشد بود و توانسته بود جایگاه خوبی بین مردم و مسئولان پیدا کند ولی تصمیم گرفتند تا مدیریت نشریه را تغییر دهند.
وی اضافه کرد: بعد از این همه تجربه کاری در عرصه رسانه ای، فکر این که برای مدتی نتوانم پیگیر مسائل مردمی باشم آزار دهنده بود ولی در همین زمان صاحب نشریه هفته نامه ندای وطن از من درخواست کرد تا آمدن مجوز نشریه ام، سرپرستی نشریه آنها را قبول کنم که این امر باعث شد تا دوباره با قوت بیشتری در عرصه رسانه و اطلاع رسانی فعالانه پیگیر مسائل مردم باشیم در نهایت خاطره تلخ منجر به خاطره ای شیرین و به یادماندنی شد.


** زهره مهرنوروزی خبرنگار روزنامه شاخه سبز قم نیز گفت: همزمان با زلزله کرمانشاه مطلبی در قم منتشر کردم با عنوان این که این بار زلزله خبر نکرد و این یادداشت باعث شد تا شهردای قم نسبت به اقدام های صورت گرفته درخصوص جلوگیری از زلزله گزارش عملکرد ارائه کند.
وی بیان داشت: همچنین مطلبی در مورد بچه های دکل برق منتشر کردم که بازتاب های آن در بهره برداری از طرح های عمرانی نمایان شد و شهرداری قم در این خصوص به آخرین تصمیم های گرفته شده در محدوده دکل های برق پرداخت.
وی از خبرهایی که منجر به حل شدن مشکلات مردمی و حساس شدن مسئولان نسبت به مطالبه های عمومی می شود به عنوان خاطره شیرین یاد کرد.
وی انتظار برای مصاحبه با یک مسئول در هوای سرد زمستان را خاطره ای تلخ دانست و گفت: با این که هماهنگی های قبلی با مسئول شده بود ولی متاسفانه بعد از حدود یک ساعت انتظار اعلام کرد که امروز مسئول کشوری به قم آمده است و وقت مصاحبه ندارد.
مهرنوروزی گفت: این نوع رفتار در مقابل صبوری خبرنگاران، نابخشودنی و توهین به جایگاه خبرنگاران می باشد، این در حالی است که شاید اگر قشر دیگر مردم بودند از کوره به در می رفتند و پرخاشگری می کردند ولی وقت ارزشمند من به عنوان یک خبرنگار که مطالبه گر حقوق مردمی است هدر رفت و ناراحت از رفتار این مسئول مکان را ترک کردم.

** وجیهه غلام حسین زاده خبرنگار خبرگزاری مهر قم نیز گفت: صحبت از سختی ها و شیرینی های حرفه خبرنگاری به اندازه خود حرفه خبرنگاری سخت است و نمی شود خبرنگاری را بدون سختی هایش تصور کرد.
وی افزود: از دوندگی ها برای پیدا کردن مسئولان و پاسخ گرفتن، تا فاصله گرفتن این حرفه با جایگاه واقعی اش و البته از همه این ها مهم تر دیدن رنج و سختی مردم، سخت ترین بخش این حرفه است و جایی سخت تر می شود که قلم یک خبرنگار تاثیری در تغییر وضعیت موجود نداشته باشد.
وی ابراز داشت: برای من که این حرفه را با علاقه انتخاب کرده ام و در رشته مرتبط با آن تحصیل کرده ام هم گاهی این سختی ها ادامه کار را مشکل می کند.
این خبرنگار، آشنایی با مشکلات کودکان بدون هویت و بی شناسنامه که از ساده ترین حق خود یعنی داشتن هویت محروم هستند را یکی از تلخ ترین بخش های زندگی شغلی خود بیان کرد.
وی ادامه داد: به صورت تقریبی با شرایط موجود، پیدا کردن لحظه شیرین برای من در این حرفه سخت شده است، اما مصاحبه با دختری که رتبه سوم کنکور ریاضی را کسب کرده بود در شرایطی که درسال های گذشته همه رتبه های برتر از بین پسرها بود اتفاق لذت بخشی بود.

** زینب حیدری خبرنگار روزنامه همشهری قم با بیان خاطره ای تلخ از بی احترامی مسئولان گفت: طی نامه ای از خبرنگاران برای پوشش مراسم دعوت شد این در حالی است که از ورود خبرنگاران به سالن جلسه جلوگیری شد و اعلام کردند جلسه خصوصی است.
وی افزود: وقت برای خبرنگاران ارزشمند است و این نوع رفتارها در شان و جایگاه این قشر نیست، ما مطالبه گر حقوق مردم هستیم نباید با ما اینگونه برخورد شود.

وی همچنین از خاطره ای شیرین در بازتاب مشکلات روستای نیزار خبر داد و گفت: در این روستا وجود مرغداری در محدوده آن، باعث ایجاد آزار، اذیت و مشکلات بهداشتی شده بود.
وی بیان داشت: به روستا رفتم و از نزدیک با اهالی آن مصاحبه کردم که بازتاب این گزارش، پای مسئولان استان را به روستا باز کرد.
نیزار، روستایی است از توابع بخش سلفچگان قم است. منطقه سلفچگان قم در 50 کیلومتری جنوب غربی قم قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به حل مشکلات کارگران معدن منگنز گفت: این کارگران حدود 6 ماه بود که حقوق دریافت نکرده بودند که انتشار گزارش های متعدد منجربه رسیدگی مشکلات آنان توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه ها شد.

خبرنگارانی بی شک در این مسیر ماندگار شده اند که صادقانه به بیداری جامعه با شفاف سازی و مطالبه گری پرداخته اند و مشکلات امنیت شغلی و وضعیت معیشتی خودشان در حیطه کاری را به باد فراموشی سپرده اند.

قلم هایی که جهان را تسخیر می کند و با بیان واقعیت ها نوع نگاه را به دنیای اطراف شفاف می کند، این قلم ها در دستان خبرنگارانی است که آگاهانه و از نزدیک مسائل را پیگیر هستند و چیزی نتوانسته است نوشته های آنان را از راه حق منحرف سازد.
روز خبرنگار فرصتی برای تبریک این روز است که شاید این کلمه، لبخند را بر لبان خبرنگاران جاری سازد و خستگی شان را از پای درآورد.

شهید محمود صارمی خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان بود که در 17 مرداد سال 77 در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید و این روز در تقویم رسمی کشور به عنوان روز خبرنگار نام گرفت.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdci5waq.t1ayy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما