شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 71129
منبع : خبرگزاری فارس

حاشیه های ناتمام در «حوالی پاییز»/نگاهی به چند توصیه مراجع تقلید

قم نيوز : در حالی که پخش مجموعه تلویزیونی «حوالی پاییز» برخی حواشی را به دنبال داشته است دفتر برخی از مراجع معظم تقلید قم بر این نکته تأکید کردند که صداوسیما برای تأثیرگذاری و مفید فایده بودن بیشتر، باید در انتخاب های خود دقت نظر داشته باشد و همه جوانب را بسنجد.
حاشیه های ناتمام در «حوالی پاییز»/نگاهی به چند توصیه مراجع تقلید
حاشیه های ناتمام در «حوالی پاییز»/نگاهی به چند توصیه مراجع تقلید
به گزارش قم نیوز بینندگان شبکه سه تلویزیون این روزها شاهد پخش سریالی هستند که از آغاز با حواشی مختلفی همراه بود.

بیشتر این حاشیه‌ها به حضور یک بازیگر زن مسیحی و لبنانی الاصل در این مجموعه تلویزیونی بر می‌گشت؛ بازیگری که می‌شد با یک جستجوی ساده به عکس‌های متعدد بی حجاب و نیمه عُریان وی دسترسی پیدا کرد اما از وی در این سریال در نقش یک دختر عربستانی عاشق پیشه و البته کاملاً مُحجّبه استفاده شده است که به ایران آمده و می‌خواهد تابعیت ایرانی بگیرد.

همین نکته کافی بود تا مشخص شود که انتخاب این بازیگر برای این نقش خاص، می‌تواند شائبه برانگیز باشد چراکه حضور یک فرد غیر معتقد به حجاب در نقش یک زن محجّبه - که قاعدتاً پس از پایان این  سریال، باز هم همان ظاهر بی حجاب و نیمه عُریان خود را با بازی در فیلم‌ها و سریال‌های آکنده از فرهنگ غربی ادامه خواهد داد - شاید به نوعی سبب وهن حجاب باشد؛ در عین حال که به زعم برخی کارشناسان و منتقدان، وی در این سریال، بازی قابل توجهی هم ارائه نمی‌دهد که بخواهند این مسئله و شائبه را با ضرورت بازی کردن وی در این نقش پس بزنند و توجیه کنند.

در این باره یکی از اعضای دفتر آیت الله جوادی آملی به خبرنگار فارس گفت: اینگونه انتخاب‌ها، نتیجه مثبتی ندارد و سبب عکس العمل های منفی خواهد شد. به هر حال کسی که می‌خواهد خوبی‌ها و ارزش‌هایی مانند حجاب را ترویج کند باید خود آراستگی ایمانی و عملی و اخلاقی داشته باشد. از این رو سفارش ما این است که این نکات در فیلم‌ها و سریال‌ها رعایت شود.

وی ادامه داد: هنرمندان و بازیگران، می‌توانند الگوهایی برای جامعه باشند و از این رو، آنان مانند معلّمی هستند که باید خودشان به درسی که می‌دهند عامل باشند؛ بنابراین توصیه ما این است که صداوسیما برای مؤثر و مفید بودن بیشتر، به این نکات توجه و آن‌ها را رعایت کند.

همچنین دفتر آیت الله سبحانی نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: رعایت شعائر اسلامی به معنای تامّ و تمام و احترام به آن، باید یک اصل در صداوسیمای جمهوری اسلامی باشد.

در عین حال، دفتر آیت الله شبیری زنجانی نیز استفاده از این نوع بازیگران را نادرست خواند و دفتر آیت الله وحید خراسانی هم اعلام کرد: اگر به این گونه بازیگران به قصد ریبه نگاه شود حرام است.

و اما پاسخ دفتر آیت الله نوری همدانی درباره این موضوع هم اینچنین بود: این که چرا صداوسیما برای این نقش، از این بازیگر استفاده کرده است، باید از خودشان پُرسید؛ ولی مکلّفین باید بدانند که نگاه کردن به تصاویر بازیگر غیرمسلمان تنها در صورتی جایز است که قصد ریبه و لذت در آن نباشد.

دفتر آیت الله مکارم شیرازی نیز در این باره به این نکته اشاره کرد که برای جواز این استفاده، باید موازین شرعی رعایت شود و آثار سوء در پی نداشته باشد.

نکته دیگر درباره این مجموعه تلویزیونی، کیفیت آن است که باید گفت دُچار انواع کلیشه‌ها و روابط باسمه ای بین نقش‌ها شده است؛ تا آن جا که حتی از توانمندی بازیگر هنرمندی مانند رؤیا تیموریان هم به خوبی استفاده نشده است.

این حاشیه‌ها در حالی ادامه دارد که حتی برخی رسانه‌ها از وارد آمدن فشارهایی برای توقف پخش این سریال حکایت دارند امری که البته بعید است محقق شود.

با این حال نمی‌توان از برخی نقاط قوت این سریال هم گذشت؛ نکاتی که در رأس آن‌ها باید توجه به مسئله مهم شهدای مظلوم حج سال 1394 در صحن مسجدالحرام و منطقه منا را مورد اشاره قرار داد؛ شهدایی که به گفته بازماندگان آن‌ها، همچنان در غربت و مظلومیت هستند و امور مربوط به آنان به طور کامل پیگیری نمی‌شود.

در این باره فرشته روح افزا، همسر شهید دانشمند و نخبه، سید احمد حاتمی در گفتگویی به این نکته اشاره داشته است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهادت شهید حاتمی برای کشور و نظام ثُلمه بود؛ شهیدی که فوق دکتری مهندسی مکاترونیک داشت و عضو هیئت علمی پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران بود و به شکل مبهمی به شهادت رسید.

وی افزوده است: البته ناگفته نماند که احقاق حقوق مادی خانواده شهدا در اولویت نیست، چرا که ما بیشتر تلاش می‌کنیم تا چهره زشت عربستان را نشان دهیم و دلیل اصلی وجود چنین حوادث و فجایعی را در حج روشن کنیم چراکه خانه خدا بر طبق آیات شریفه قرآن محل امن است؛ پس نباید در این مکان الهی و امن عده‌ ای به شهادت برسند و هیچ‌ کس هم پاسخگوی آن نباشد. علاوه بر این، هیچ ‌کس به این پرسش ما هم پاسخ نداده که اگر همسرم در فاجعه مسجدالحرام و سقوط جرثقیل به شهادت رسیده، چرا پیکرش کیلومترها دورتر از مکه مکرمه پیدا شده آن هم در حالی که هیچ ضربه ‌ای به او وارد نشده و مشکلی نداشته است.

بر همین اساس است که برخی از خانواده این شهدای مظلوم، پخش این مجموعه تلویزیونی را تلنگری به مسؤولان می‌دانند تا شاید پیگیری امور آن شهدای مظلوم و احقاق حقوق آنان را در اولویت کاری قرار دهند.

به هر حال، آن چه مشخص است این است که صداوسیما به عنوان یک رسانه عمومی باید دقت و نظارت بیشتری در پیش تولید و ساخت برنامه‌های خود، به ویژه مجموعه‌های تلویزیونی داشته باشد و در این زمینه، توصیه‌های علمای اعلام و مراجع عظام تقلید را نیز سرلوحه کاری خود قرار دهد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcjhvea.uqev8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مینا
خیلی سریال غمنگیز ی بود راستش خیلی مزخرف تمام شد من خیلی به این سریال علاقه مند شدم برایم مهم بود که درپایاتچه رخ میدهد اما وقتی این پایانبندی را دیدم نارتحت شدم باید کامل تر به اتمام میرسید خیلیخیلی غمنگیز بو د آقای مهری عالی بازی کردند کاش بهتر تمام میشد