چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 72572
منبع : خبرگزاری تسنیم

منوریل قم بار دیگر در دوراهی مبهم اجرا یا توقف ماند

قم نيوز : در حالی در جلسه اخیر مسئولان استان، ادامه و راه‌اندازی ۴.۷ کیلومتر از منوریل قم تصویب شد که شورای شهر قم همچنان بر توقف و عدم راه‌اندازی این پروژه مهم استانی پافشاری دارد.
منوریل قم بار دیگر در دوراهی مبهم اجرا یا توقف ماند
منوریل قم بار دیگر در دوراهی مبهم اجرا یا توقف ماند
به گزارش قم نیوز نام منوریل در قم چنان دل‌آزار شده که شهروندان نوعاً علاقه‌ای به شنیدن و تعیین تکلیف وضعیت آن ندارند، در طول نزدیک به یک دهه از آغاز عملیات اجرایی منوریل در قم، آن‌قدر وعده وعیدهای ابتر درباره زمان راه‌اندازی و افتتاح از این پروژه ملی شنیده‌شده و جذابیت‌های رسانه‌های خود را ازدست‌داده است.

منوریل قم پروژه‌ای بوده که دولت وقت هزینه‌های احداث و راه‌اندازی آن را در قم متقبل می‌شود و تا زمان روی کار بودن  دولت وقت نیز عملیات عمرانی آن با سرعت قابل قبولی ادامه پیدا می‌کند اما با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت فعلی هرگز بودجه و اعتباری برای این طرح لحاظ نشده و پروژه عملاً متوقف می‌شود.

یکی از مشکلات اساسی و مهمی که سبب شده بود تا رغبت چندانی برای راه‌اندازی منوریل در قم وجود نداشته باشد جانمایی تعجب‌آور و عدم جذابیت‌های حمل‌ونقلی است که به گفته مسئولان این پروژه بعد از افتتاح نمی‌تواند هزینه‌های جاری خود را تأمین کرده و هزینه‌های پایداری نیز به شهرداری و شهروندان تحمیل می‌کند چراکه محل اجرای منوریل در مسیر واقع‌شده که ازنظر حجم تردد و مسافر بسیار کم رونق و کم‌فروغ است که باید مسئولان وقت استان پاسخ بدهند که دلیل جانمایی منوریل در مسیری که فاقد جذابیت‌های حمل‌ونقلی است چه چیزی بوده است.

باوجود تمام مشکلات و ابهاماتی که درزمینهٔ جانمایی این پروژه وجود دارد تاکنون بیش از 210 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و ستون‌های بتنی آن نیز در طول نزدیک به 5کیلومتر از رودخانه قم نصب‌شده است، از این منظر امکان تخریب و متوقف کردن این طرح باوجود اعتبارات به‌کاررفته در آن با تبعات شدید اجتماعی همراه خواهد بود.

در روزهای گذشته مباحث داغی پیرامون وضعیت منوریل قم در بین مسئولان مطرح بوده و پیشنهادات مختلفی نیز برای ادامه این طرح ارائه‌شده است، توقف کامل و تخریب بتن‌های منوریل، راه‌اندازی آن تا میدان شهید مطهری و واگذاری به بخش خصوصی برای ایجاد جذابیت‌های گردشگری و توریستی از مهم‌ترین احتمالاتی بوده که درزمینهٔ منوریل قم مطرح بود.


منوریل قم تکمیل و راه‌اندازی می‌شود

اما در جلسه اخیر مسئولان که با حضور نمایندگان مردم قم در مجلس، سرپرست استانداری، شهردار، رئیس شورای شهر و دیگر مسئولان ارشد استانی برگزار شد، از  بین گزینه‌های مطرح درزمینهٔ تعیین تکلیف منوریل قم ادامه، تکمیل و راه‌اندازی آن مورد اتفاق و نظر مسئولان استان قرارگرفته و قرار است تا این طرح یک روز افتتاح و راه‌اندازی شود اما همچنان هیچ مسئولی جرئت بیان زمان مشخصی برای آن را ندارد.

معاون امور عمرانی استانداری قم در این زمینه اظهار داشت: تمام مسئولان استانی به‌اتفاق با تخریب و توقف این پروژه مخالف بوده و بر ادامه و راه‌اندازی این طرح مهم استانی از پایانه شمالی شهر تا میدان مطهری با طول 4.7 کیلومتر تأکیددارند.

محسن بهشتی درباره شکل و نحوه تأمین منابع مالی ادامه منوریل قم نیز افزود: منابع مالی این پروژه به‌صورت مشترک توسط شهرداری و دولت تأمین خواهد شد، شهرداری منابع ریالی و دولت نیز منابع ارزی این طرح را تأمین خواهند کرد.

وی ادامه داد: طبق قانون حمل‌ونقل ریلی کشور که در سال 85 به تصویب رسیده 50 درصد هزینه‌های جاری اجرای پروژه‌های ریلی باید به‌وسیله دولت و 50 درصد نیز توسط شهرداری باید تأمین شود که این قانون درزمینهٔ ادامه منوریل قم نیز جاری می‌شود.

معاون عمرانی استانداری قم ابراز کرد: شورای شهر باید در بودجه سال 98 شهرداری قم و نمایندگان قم نیز در بودجه سال 98 دولت باید اعتبارات لازم برای ادامه منوریل قم را تأمین کنند.


شورای شهر مخالف ادامه و  راه‌اندازی منوریل است

تصویب و ادامه پروژه منوریل قم در تضاد با مصوبه یک ماه پیش شورای شهر قم با اختصاص هرگونه منابع مالی برای ادامه پروژه منوریل است، به‌بیان‌دیگر پرونده منوریل قم یک ماه قبل در شورای شهر مختومه شده و اعضای این شورا با اختصاص هرگونه بودجه‌ای برای تکمیل و راه‌اندازی منوریل مخالفت کرده‌اند حالا باید منتظر آن بود که شورای شهر تا چه میزان می‌تواند روی مصوبه قبلی خود پافشاری کند.

سخنگوی شورای شهر قم با تأکید بر مخالفت این شورا با ادامه پروژه منوریل تأکید کرد: شورای شهر قم منوریل را ازنظر اقتصادی توجیه‌پذیر نمی‌داند و با ادامه آن مخالف است، اما ازآنجایی‌که دولت از ابتدا منابعی را در این طرح هزینه کرده خواستار ادامه آن است، درصورتی‌که دولت هزینه ادامه این طرح را متقبل شود شورای شهر قم دخالتی با اصل ماجرا نخواهد داشت.

حسین اسلامی عنوان کرد: حقیقت این بوده که در وضعیت فعلی شهرداری قم امکانی برای هزینه کرد از جیب شهروندان برای تکمیل و راه‌اندازی منوریل قم در شهرداری قم وجود ندارد.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد زور شورای شهر به مسئولان ارشد استان نخواهد رسید و به‌احتمال‌زیاد پرونده منوریل قم بار دیگر در دل رودخانه قم گشوده می‌شود که این بار امید می‌رود برای پایان دادن به تبعات اجتماعی حاصل از آن 4.7 کیلومتر پیش‌بینی‌شده در زمان‌بندی مشخصی تکمیل و راه‌اندازی شود.

همچنین طبق نظر مسئولان استان توجیه فنی و اقتصادی و ادامه مونوریل تا پردیسان یا مراکز اقتصادی کنار بزرگراه قم تهران در کمیته‌های کارشناسی بررسی خواهد شد، با این حساب پرونده جدید و دیگری از" آیینه دق" در شهر قم گشوده شده و مردم انتظار دارند این بار به هر نحوی که شده به سرانجام برسد.

گزارش از اصغر شهبازی

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdccipqm.2bqim8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما