شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : 73842
منبع : خبرگزاری تسنیم

وقتی کسی به کم‌کاری بانک‌های قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید رسیدگی نمی‌کند

قم نيوز : عملکرد ضعیف بانک‌های قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید نگرانی جدی در بین صنعتگران و فعالان بخش‌های اقتصادی قم به وجود آورده است.
وقتی کسی به کم‌کاری بانک‌های قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید رسیدگی نمی‌کند
وقتی کسی به کم‌کاری بانک‌های قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید رسیدگی نمی‌کند
به گزارش قم نیوز امسال بانک‌های قم در ارائه تسهیلات رونق تولید عملکرد ضعیف و دور از انتظاری داشته‌اند، آمار و ارقام موجود در سامانه بهین‌یاب نشان می‌دهد در آستانه دو ماه تا پایان سال جاری فقط 35 درصد از پرونده‌های معرفی‌شده به بانک‌های قم به مرحله پرداخت رسیده و مابقی بلاتکلیف رها شده‌اند.

پرونده‌های معرفی‌شده، پرداخت، عودت و در حال تکمیل مدارک از مهم‌ترین گزینه‌های سامانه بهین یاب رونق تولید است که متأسفانه در میان نوعاً کمترین آمار مربوط به بخش پرداخت تسهیلات بوده و عودت پرونده‌های متقاضی دریافت تسهیلات نیز بیشترین فراوانی کیفی رادارند، به بیان بهتر در پاسخ این سؤال که چرا آمار پرداخت تسهیلات رونق تولید در قم اندک است؟ باید گفت چون اغلب پرونده‌های معرفی‌شده به بانک به دلیل سخت‌گیری و بهانه‌های ناتمام بانکی برگشت می‌خورند و به مرحله جذب و پرداخت نمی‌رسند.

صنعت یکی از بخش‌های اشتغال‌زای قم بوده و بیش از 2400 واحد صنعتی در این استان پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند ازاین‌بین بالغ‌بر 2 هزار واحد مشغول فعالیت هستند که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها با مشکل نقدینگی و نیاز به بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعتی خود روبه‌رو هستند.

اگر نگاه اجمالی به سامانه بهین یاب و روند پرداخت تسهیلات رونق تولید در قم بیندازیم به‌وضوح سیاست ضد توسعه‌ای برخی از بانک‌های عامل استان را می‌توانیم مشاهده کنیم، در بخش صنعت قم امسال و تا پایان دی‌ماه، 98 طرح و پرونده به ارزش 308 میلیارد تومان به بانک‌های استان معرفی‌شده که از این‌ بین برای 47 پرونده تسهیلاتی بالغ‌بر 156 میلیارد تومان پرداخت‌شده است.

به‌عبارت‌دیگر باید بگوییم که در بخش صنعت 50 درصد پرونده‌های معرفی‌شده یا توسط بانک‌ها عودت داده‌ شده‌اند یا وضعیت آن‌ها همچنان بلاتکلیف رها مانده است، حجم و تعداد پرداختی‌های امسال قم در بخش صنعت به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با سال 96 نیست.


عملکرد بانک‌های قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید نامطلوب است

همچنین نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی برای ارتقای تولید و افزایش ارزش‌افزوده نیاز مهمی بوده که امسال کمترین توجه ممکن به آن شده است، در این بخش تاکنون از 8 پرونده معرفی‌شده برای 4 طرح 5 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات انجام‌گرفته است.

رئیس سازمان صمت قم  با اشاره به عملکرد بانک ملی قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید در سال 98 اظهار داشت: بانک ملی قم تاکنون بیش از40 درصد از تعهدات خود را در قبال تسهیلات رونق تولید عملیاتی کرده است.

محمود سیجانی عملکرد بانک صادرات قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید را مورد توجه قرار داد و گفت: بانک صادرات قم با 13 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات به 35 درصد از تعهدات خود در زمینه اعتبارات رونق تولید عمل کرده است.

وی  با بیان حجم پرداختی‌های بانک تجارت از محل تسهیلات رونق تولید اضافه کرد: بانک تجارت قم با 37.5 میلیارد ریال فقط 17 درصد از تعهدات خود را انجام داده است.

سیجانی  عملکرد ضعیف بانک سپه را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: بانک سپه با 5 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات به 17 درصد از تعهدات خود در زمینه تسهیلات رونق تولید جامه عمل پوشانده است.


بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گردشگری دست‌بسته‌تری دارند

گردشگری اولویت نخست قم در مسئله توسعه اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال است در سند توسعه و اشتغال قم نیز بیش از 55 درصد از اقتصاد قم بر محور گردشگری و خدمات مربوط به آن تعریف و پیش‌بینی‌شده است.

قم استانی بوده که سالانه پذیرای بیش از 24 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی بوده که ظرفیت و بستر ویژه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری به وجود آورده اما متأسفانه روند کنونی رونق و پویایی این بخش قرابتی باسیاست گذاری‌های صورت گرفته‌شده ندارد.

تا پایان دی‌ماه امسال 38 طرح گردشگری به مبلغی بیش از 123 میلیارد تومان به بانک‌های عامل قم معرفی‌شده که ازاین‌بین فقط برای 11 پرونده معرفی‌شده تسهیلاتی بالغ‌بر 6 میلیارد و 400 میلیون تومان پرداخت‌ شده است، به عبارت بهتر باید گفت بانک‌های قم اعتقادی به پرداخت تسهیلات در بخش گردشگری از خود نشان نداده و دست‌بسته‌تری در این بخش‌دارند.

جواد غلامحسین‌زاده از فعالان بخش گردشگری قم می‌گوید: سود تسهیلات گردشگری که توسط بانک‌های قم ارائه می‌شود 18 درصد است که رقم بسیار بالایی برای فعالان کوچک این بخش محسوب می‌شود اما بااین‌وجود بانک‌ها تمایلی برای پرداخت تسهیلات در این بخش از خود نشان نمی‌دهند چون از بازگشت به‌موقع اعتبارات خود اطمینان ندارند.

غلامحسین زاده تأکید می‌کند: پرونده معرفی‌شده من برای دریافت تسهیلات گردشگری بعد از گذشت 4 ماه همچنان در بانک باز بوده و بلاتکلیف رهاشده است، تاکنون چند بار پرونده برای تکمیل مدارک، تعویض ضامن و غیره عودت خورده اما همچنان به مرحله پرداخت نرسیده است، اگر بخواهیم در مسئله رکود بخش گردشگری سراغ مقصر اصلی بگردیم  باید به سراغ بانک‌ها برویم.


با قوانین سخت‌گیرانه و جدید بانکی به‌شدت برخورد می‌شود

امسال 900 میلیارد تومان تسهیلات در زمینه رفع موانع و رونق تولید به قم اختصاص پیداکرده که این مبلغ کف تسهیلات در نظر گرفته‌شده است، یعنی اگر عملکرد استان مطلوب باشد امکان افزایش این میزان از تسهیلات نیز کاملاً باز و محتمل است. تسهیلات در نظر گرفته‌شده باید در سه بخش صنعت، گردشگری و کشاورزی به متقاضیان پرداخت شود.

سود بالای تسهیلات در کنار سخت‌گیری و مقررات یک‌طرفه بانکی سبب شده تا عملکرد قم در پرداخت اعتبارات رونق تولید غیرقابل‌قبول باشد، سال 96 باوجوداینکه 500 میلیارد تومان در زمینه رونق تولید به قم تخصیص داده‌شده بوده که درنهایت 900 میلیارد تومان جذب و پرداخت شد اما به نظر می‌رسد امسال شرایط به‌کلی تغییر کرده و عملکرد مسئولان و بانک‌های استان به‌شدت نگران‌کننده شده است.

نگرانی اصلی در حال حاضر این است که اکثر پرونده‌های معرفی‌شده به بانک‌ها در وضعیت عودت یا بلاتکلیفی قرار دارند، به‌بیان‌دیگر وضعیت این پرونده‌ها در حالتی قرار ندارند که برای به مرحله پرداخت رسیدن آن‌ها تا پایان امسال امیدوار بود.

در بخش کشاورزی قم نیز وضعیت پرداخت تسهیلات شرایط بهتری نسبت به بخش صنعت و گردشگری ندارد، از 273 طرح معرفی‌شده در این بخش به میزان 43 میلیارد تومان در سال جاری، تاکنون فقط 19 میلیارد تومان پرداخت‌شده و معلوم نیست در دو ماه پایانی امسال چه معجزه‌ای قرار است اتفاق بیفتد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با هشدار به سخت‌گیری‌های بانکی در پرداخت تسهیلات رونق تولید عنوان کرد: با هرگونه برنامه سخت‌گیرانه جدید بانکی در استان به‌شدت برخورد می‌شود، رئیس‌جمهور دستورات مستقیمی برای برخورد با سخت‌گیری بانک‌ها و بدنه اجرایی دولت به استاندار داده و با هرگونه تضادی در بدنه اجرایی دولت در مسیر توسعه و اشتغال  زین  بعد به‌شدت برخورد می‌شود.

مهرداد غضنفری  با اشاره به منابع عظیم بانک‌های قم تأکید کرد: منابع مالی بانک‌ها مختص استان بوده و مصارف آن نیز باید در استان قم مصرف شود، سال گذشته بیش از 60 درصد از پیش‌بینی‌های سند توسعه و اشتغال استان تحقق پیداکرده اما با روند فعلی بانک‌های قم معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم ادامه داد: ازنظر منابع مالی بانک‌های استان قم هیچ‌گونه مشکلی ندارند، عملکرد بانک‌های خصوصی قم در مسئله تولید و اشتغال به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست. وضع پرداخت تسهیلات رونق تولید امسال به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نبوده است، در مسئله پرداخت مستقیم نیز مانند رونق تولید عملکرد بانک‌های قم ضعیف است.

گزارش از اصغر شهبازی

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdxj05.yt0so6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما