کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هفته دولت بستر سرعت یافتن روند توسعه قم

خبرگزاری ايرنا , 9 شهريور 1398 ساعت 8:00

بهره‌برداری از طرح‌های مختلف در هفته دولت، یکی از بسترهای مهم سرعت یافتن روند توسعه قم است که به همین مناسبت امسال نیز ۲۰۰ طرح عمرانی، گردشگری، اقتصادی و فرهنگی بااعتبار بیش از چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۵۰ تن در این استان به بهره‌برداری رسید.


به گزارش قم نیوز پیشرفت و آبادانی قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی همواره مورد نظر دولتمردان بوده است و آنان تلاش کرده اند با تخصیص اعتبارات مورد نیاز و انجام طرح های گسترده،‌ این استان را به جایگاه اصلی خود برسانند که بر این اساس هر ساله در ایام هفته دولت،‌ نتایج بخشی از این تلاش ها برای مردم نمایان می‌شود.

در همین رابطه خبرنگار برای اطلاع از آخرین تلاش های صورت گرفته در مسیر توسعه هرچه بیشتر قم، به بررسی طرح های افتتاح شده طی هفته دولت سال جاری در این استان پرداخت.


۲۰۰ طرح عمرانی افتتاح شد 

استاندار قم گفت:  ۲۰۰ طرح عمرانی، گردشگری، اقتصادی و فرهنگی بااعتبار بیش از چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به مناسبت هفته دولت در این استان به بهره‌برداری رسید.

بهرام سرمست افزود: این طرح‌ها برای استان یک کارنامه قابل قبولی است و ان‌شاءالله مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت باشد.

وی همچنین در مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: هفته دولت بهترین فرصت برای تجلی و نمایش روح همدلی مسئولان کشور با مردم و ناکام گذاشتن توطئه‌های دشمنان است که از این فرصت در قم با بیان گزارش عملکرد مسئولان، برای تقویت روح امید به آینده در میان همشهریان استفاده شد.


یک هزار فرصت شغلی در قم ایجاد شد

معاون امور عمرانی استانداری قم در این رابطه گفت:‌ به مناسبت هفته دولت ۲۰۰ طرح در بخش های مختلف با یکهزار و ۵۰ شغل جدید دراین استان به بهره برداری رسید.

محسن بهشتی بیان کرد: این طرح‌ها بااعتبار چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در بخش‌های عمرانی و زیربنایی ۲۸ طرح،‌ بهداشت و درمان سه طرح،‌ کشاورزی ۲۶ طرح، محیط‌ زیست و منابع طبیعی ۲ طرح،‌ گردشگری هفت طرح،‌ فرهنگی و ورزشی هشت طرح،‌ صنعتی ۱۷ طرح،‌ آموزشی ۹ طرح،‌ مدیریت شهری ۶۴ طرح و ساماندهی مناطق روستایی ۳۶ طرح ، افتتاح ‌شد.

وی بیان کرد: باوجود مشکلات مالی روند اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی استان مناسب است و با سرمایه‌گذاری انجام‌شده،‌ روزبه‌روز بر فرصت‌های شغلی موجود در قم افزوده خواهد شد.


۵۰ طرح اقتصادی در قم به بهره‌برداری ‌رسید

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم گفت:‌ ۵۰ طرح اقتصادی طی هفته دولت بااعتبار ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در بخش‌های کشاورزی،‌ صنعتی و گردشگری قم به بهره‌برداری رسید.

مهرداد غضنفری بیان داشت: ۲۵ درصد طرح‌های قابل بهره‌برداری، ۵۵ درصد حجم سرمایه‌گذاری و ۱۰۰ درصد اشتغال پروژه‌هایی که طی هفته دولت در قم به بهره‌برداری رسید متعلق به بخش اقتصادی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه بخش اقتصادی استان در قالب برگزاری کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید،‌ شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت،‌ ستاد اقتصاد مقاومتی و تنظیم بازار قم افزود:‌ سال گذشته ستاد تسهیل استان ۵۰ جلسه اصلی تشکیل داد که ۷۲ درصد مصوبات آن اجرایی شد که درنتیجه ۲۱ واحد صنعتی با اشتغال ۵۰۱ تن احیا گردید.

وی بیان کرد:‌ از ابتدای سال جاری تاکنون نیز این کارگروه ۱۸ جلسه اصلی برگزار کرده  که ۵۱ درصد مصوبات آن اجرایی و موجب احیای ۱۱ واحد صنعتی با اشتغال ۸۶ تن شده است.

غضنفری ادامه داد:‌ از نظر تأمین کالاهای اساسی هیچ‌گونه مشکلی در استان نداریم و از نظر قیمت نیز با توجه به آمار صادره از مرکز آمار ایران کمترین نرخ تورم متعلق به قم است.

وی ادامه داد:‌ نهادهای اقتصادی استان بر اساس شاخص‌های مختلف مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌گیرند و هرکدام در سطح کشور حایز رتبه‌های نخست در بخش‌های گوناگون هستند.


۲۷  طرح بخش کشاورزی در قم به بهره‌برداری رسید

۲۷ طرح بخش کشاورزی قم بااعتباری بالغ‌بر ۵۲۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۵۱ تن، هم‌زمان با هفته دولت طی آیینی در بخش مرکزی قم به بهره‌برداری رسید.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم در حاشیه این آیین افزود: از این‌ بین ۱۰ طرح در بخش آب‌وخاک، هشت طرح در رابطه با تولیدات گیاهی، هفت طرح در بخش تولیدات دامی و ۲ طرح نیز در بخش صنایع غذایی و تبدیلی است.

علی قاسمی ورجانی همچنین گفت: در حاشیه این آیین ۳۶ مخزن ۴۰ واتی تولید برق به همراه تعدادی مخزن پلی‌اتیلن ضد جلبک به عشایر استان اهدا شد.

همچنین استاندار قم ضمن افتتاح طرح‌های بخش کشاورزی قم، از استخر پرورش ماهیان خاویاری در روستای سراجه بخش مرکزی و مزرعه کشت گلخانه در شهر قنوات بازدید کرد.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است؛ بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.


۱۷طرح صنعتی در قم افتتاح شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز گفت: ۱۷ طرح صنعتی با اعتبار یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت در قم به بهره‌برداری رسید.

محمود سیجانی با بیان اینکه بهره‌برداری از این طرح‌ها ۳۸۰ شغل مستقیم در استان ایجاد می‌کند افزود: با افزایش ظرفیت تولید این واحدها به ظرفیت اسمی، سالیانه تعداد اشتغال مستقیم این واحدها به بیش از ۳ برابر افزایش می‌یابد ضمن اینکه بهره‌برداری از این واحدها موجب ایجاد بیش از یک هزار و ۵۰۰ شغل غیرمستقیم خواهد شد.

وی ادامه داد: در هفته دولت سه واحد اصلی تولید سفره و کیسه پلاستیک، ‌لولای آرام بند فلزی و واحد تولیدکننده رنگدانه‌های شیمیایی با حضور مسئولان استانی و کشور افتتاح و آئین بهره برداری از ۱۴ واحد دیگر نیز به صورت همزمان برگزار شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: ‌لولای آرام بند فلزی یکی از قطعات وارداتی است که با بهره‌برداری از واحد تولید این قطعه در قم،‌ بخشی از نیاز کشور برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: این واحدهای تولیدی در زمینه تولید کلاه موتورسیکلت، اسپری، انواع فنر، گرانول و کفش، لیوان کاغذی و در ظروف غذا، چسب،‌زنجیر موتور،قالب‌سازی و بطری پت، ریل فلزی، قطعات فولادی و ظروف پت فعالیت می‌کنند.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین حدود ۵۴ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.


گمرک قم به شبکه سراسری راه آهن متصل شد

مدیرکل راه آهن قم گفت: همزمان با هفته دولت، فاز نخست اتصال گمرک به ریل سراسری راه آهن به طول ۲ کیلومتر و با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

محسن اعتماد افزود: در ۲ سال گذشته چشمه های بار در این استان شناسایی و ظرفیت های انتقال بار بر روی ریل بررسی و  مقدمات  اتصال راه آهن به گمرگ  انجام شد.

وی اضافه کرد: اتصال گمرک قم به ریل راه آهن از جمله طرح هایی بود که می توانست سودآوری اقتصادی بالایی برای استان داشته باشد که بر این اساس اجرای این طرح در ۲ فاز پیش بینی شد.

به گفته وی، مسیر ریل گذاری برای اتصال گمرک به راه آهن چهار کیلومتر و ۱۰۰ متر است که فاز نخست اتصال ایستگاه گار مانوری به گمرک به طول ۲ کیلومتر اجرایی شد.

اعتماد با بیان این که برای زیرسازی، روسازی و تهیه ادوات ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، خاطرنشان کرد: فاز نخست طرح با احداث یک سکو توسط گمرک به بهره برداری رسید و برای اجرایی شدن فاز دوم این طرح نیاز است گمرک استان سکوهای بعدی را نیز نصب نماید.

وی با اشاره به این که گمرک استان تعهد نموده سالیانه ۲ میلیون تُن بار به روی ریل منتقل نماید، گفت: تمام هزینه اتصال گمرک به ریل توسط راه آهن تامین شد، در حالی که هزینه زیرسازی چشمه های بار بر عهده نهاد مربوطه می باشد.

وی به مزیت های اتصال گمرک به راه آهن اشاره و بیان کرد: با انتقال هر تُن کیلومتر از جاده به ریل، سالیانه به میزان ۸۰ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت انجام خواهد شد.

مرکز تعمیر و نگهداری لوکوموتیو در راه‌آهن قم به بهره‌برداری رسید

مرکز تعمیر و نگهداری لوکوموتیوها در راه‌آهن قم نیز بااعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال، هم‌زمان با هفته دولت طی آیینی به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل راه‌آهن قم در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران افزود: این طرح مهم ریلی در مدت‌زمانی ۲۴ ماهه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اعتماد اضافه کرد: افتتاح این طرح کمک شایانی به مسائل ریلی در استان می‌کند، مرکز مذکور در مساحتی بالغ‌بر ۳ هزار و ۶۰۰ مترمربع احداث‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این مرکز صرفه‌جویی سالیانه مصرف سوخت به میزان ۵۰۰ هزار لیتر اتفاق خواهد افتاد.

اعتماد با اشاره به برخی از مزایای راه‌اندازی مرکز تعمیر و نگهداری لوکوموتیو در راه‌آهن قم بیان کرد: ایجاد رضایتمندی مردم و ساکنین هم‌جوار ریلی و افزایش اعزام قطارهای باری از اهداف راه‌اندازی چنین مرکزی است.

مدیرکل راه‌آهن قم اضافه کرد: همچنین افزایش دسترسی به لوکوموتیو، افزایش حجم جابه‌جایی بار و افزایش سرعت بازرگانی نیز با راه‌اندازی این مرکز وضعیت مطلوب‌تری به خود خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های راه‌آهن قم در یک سال اخیر اظهار داشت: در این مدت ۵۰۰ میلیارد ریال طرح ریلی در استان اجرا شده است.

اعتماد اضافه کرد: بهسازی ۱۵ کیلومتر بلاک محمدیه-شوراب، احداث ایستگاه حمل خودرو، اتصال ریلی گمرک به گارمانوری، اجرای واریانت شوراب ساقه و محوطه‌سازی ایستگاه محمدیه ازجمله این طرح‌های عمرانی بوده است.

در حال حاضر راه آهن قم ۵۰۹ کیلومتر خط اصلی، ۳۰ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و ۵۰ کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از ۱۵ ایستگاه است؛ روزانه حدود پنج هزار و ۵۰۰ مسافر از طریق ایستگاه های راه آهن قم و محمدیه برای عزیمت به شهرهایی از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز و بلعکس مسافرت می نمایند.


۲ طرح حوزه ورزش و جوانان در قم به بهره برداری رسید

دو طرح ورزشی با اعتبار ۲۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال همزمان با هفته دولت با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در قم به بهره برداری رسید.

مدیرکل ورزش و جوانان قم، در حاشیه افتتاح این طرح ها گفت: خانه جوانان بخش کهک و همچنین تکمیل محوطه سازی و افتتاح زمین چمن مصنوعی ۱۵ خرداد از جمله طرح هایی است که به مناسبت هفته دولت در قم به بهره برداری رسید.

رسول منعم افزود: روند احداث ۲ باب خانه جوانان در بخش های کهک و خلجستان، از سال۹۷ آغاز شد که اعتبار هر یک از این دو طرح ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی، توسعه خانه جوانان در شهرهای استان را از جمله اولویت های این اداره کل دانست و ادامه داد: خانه جوانان کهک در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع و زیربنای ۲۵۵ متر مربع در شهر کهک از جمله طرح هایی است که به بهره برداری رسید ضمن اینکه خانه جوانان شهر دستجرد بخش سلفچگان قم نیز در روزهای آینده به بهره برداری خواهد رسید.

منعم با اشاره به تکمیل محوطه سازی و افتتاح زمین چمن مصنوعی ۱۵ خرداد بیان کرد: این طرح با مساحت زیربنای ورزشی ۱۴۰۰ مترمربع چمن مصنوعی، ۶۰ مترمربع رختکن و بیش از هشت هزار مترمربع محوطه و با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از دیگر طرح های ورزشی است که به مناسبت هفته دولت در قم به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: علاوه بر خانه جوانان شهر دستجرد، سالن سرپوشیده سوده با زیربنای ۹۰۰ مترمربع از دیگر طرح هایی است که به مناسبت هفته دولت در قم به بهره برداری رسید.


طرح همیار محیط‌زیست به مناسبت هفته دولت در قم آغاز شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: هم‌زمان با هفته دولت و در راستای بهره‌مندی از مشارکت‌های مردمی و توسعه فرهنگ زیست‌محیطی، طرح «همیار محیط‌زیست» در این اداره کل آغازشده است.

سید رضا موسوی مشکینی در گفت‌وگویی بابیان اینکه داوطلبان در صورت برخورداری از شرایط لازم و در چارچوب ضوابط و مقررات، برای همکاری انتخاب می شوند و کارت همیار محیط‌زیست دریافت می‌کنند، افزود: همیاران محیط‌زیست باید با قوانین زیست‌محیطی و مقررات شکار و صید آشنایی کلی داشته و هرگونه سابقه کیفری در زمینه محیط‌زیست نداشته باشند.

وی ادامه داد: همیاران محیط‌زیست می‌توانند در سرشماری حیات‌وحش، شناسایی زیستگاه‌ها و پایش مناطق و همچنین مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی، گزارش تخلف‌های شکار و صید و همکاری در جهت آموزش، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی با این اداره کل مشارکت داشته باشند.

وی برخی دستورالعمل‌ها در رابطه با همیاران محیط‌زیست را نیز موردتوجه قرار داد و گفت: علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم به نشانی qom.doe.ir بخش میز خدمات الکترونیکی، دستورالعمل و برگه‌های مربوطه را مشاهده و نام‌نویسی کنند.

موسوی بابیان اینکه کارت همیاران محیط‌زیست توسط یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست صادر می‌شود، تصریح کرد: فعالیت در این زمینه کاملا داوطلبانه بوده و هیچ‌گونه حق استخدامی یا درخواست ملبوس و تجهیزات برای همیار ایجاد نمی‌کند و انجام هرگونه تخلف زیست‌محیطی و سوءاستفاده از کارت موجب اتمام همکاری خواهد شد.


پنج مرکز غیردولتی بهزیستی در قم افتتاح شد

سرپرست بهزیستی قم گفت: در هفته دولت امسال، پنج مرکز غیردولتی بهزیستی در این استان به بهره‌برداری رسید

هادی کریمی اصل افزود: کلینیک مددکاری اجتماعی لبخند، ساختمان جدید مرکز کودکان کار و خیابانی، مهدکودک غیردولتی مصباح در حوزه اجتماعی و حمایتی، مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک فرجاد در حوزه پیشگیری و مرکز اتیسم خانه خیرین در حوزه توان‌بخشی با همکاری بخش‌های غیردولتی و خیرین راه‌اندازی شد.

به گفته وی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها جهت تشریح عملکرد دولت در حوزه بهزیستی، برگزاری دیدارهای مردمی و همچنین شرکت در برنامه‌های دیدار مردمی استاندار و مسئولان و برنامه رقابت در خدمت در نماز جمعه شهرهای تابعه استان از دیگر برنامه‌های بهزیستی قم در هفته دولت امسال بود.


۱۵سازه آبخیزداری در قم افتتاح شد

۱۵ سازه آبخیزداری، هم‌زمان با هفته دولت با حضور خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و بهرام سرمست استاندار قم طی آیینی در روستای طایقان بخش سلفچگان این استان به بهره‌برداری رسید.

این طرح‌ها در قالب ۱۵ سازه تنظیمی – کنترلی سیلاب در قالب چهار طرح و بااعتباری بالغ‌بر ۳.۵ میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم در این آیین با اشاره به اینکه در طی سه‌ساله اخیر با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱۸۵ سازه تنظیمی - کنترلی سیلاب در ۶ روستا افتتاح‌شده است، اظهار داشت: در حوزه خارج از شهر قم مانند وشنوه نیز به دلیل وجود تاسیسات عمده کشاورزی اقدام‌های مطلوبی انجام‌شده است.

سید محمدتقی سجادی بابیان اینکه مجموع این سازه‌ها در استان قم به ۳۰۰ عدد می‌رسد که طی سنوات گذشته به بهره‌برداری رسیده است، عنوان کرد: این طرح‌ها علاوه بر تاثیر مثبت بر روی سیل، تاثیرات بسیاری بر قنات‌های منطقه داشته است و در مواردی آب این قنات‌ها را تا ۶ برابر افزایش داده است.


۱۶۷ طرح در بخش مرکزی قم به بهره‌برداری رسید

همزمان با هفته دولت ۱۶۷ طرح عمرانی و خدماتی، طی آیینی در روستای لنگرود بخش مرکزی قم با حضور استاندار و برخی از مسئولان استان به بهره‌برداری رسید.

بخشدار بخش مرکزی قم در این آیین، اعتبار این طرح‌ها را  ۱۷۷ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ۱۰۷ طرح دهیاری‌ها بااعتبار ۶۳ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال و پنج طرح شرکت توزیع نیروی برق بااعتبار ۴۹ هزار و ۵۲۰ میلیون ریال از جمله پروژه های افتتاحی بود.

سید داوود حاجی حسینی همچنین افتتاح ۳۷ مورد تسهیلات صندوق کارآفرینی امید بااعتبار ۴۷ هزار و ۵۰۷ میلیون ریال را از دیگر طرح‌ها برشمرد و بیان داشت: امروز هفت طرح بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بااعتبار ۱۳ هزار میلیون ریال نیز به بهره‌برداری رسید.

بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.

استاندار قم سپس با سفر به بخش  کهک در بدو ورود در گلزار شهدای روستای خورآباد با نثار شاخه‌های گل به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

همچنین هشت هزار و بیست و سومین مسکن مقاوم‌سازی شده در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در این روستا با حضور بهرام سرمست به بهره‌برداری رسید.

عملیات مقاوم‌سازی این واحد مسکونی دو طبقه با ۳۶۰ میلیون ریال تسهیلات دریافتی با نرخ سود ۴ درصد از محل اعتبارات طرح بهسازی روستایی انجام پذیرفته است.

طرح بهسازی خانه‌های روستایی در قم از سال ۸۴ آغازشده و تاکنون ۱۰ هزار واحد مسکونی به پیمانکار معرفی‌شده و یک هزار و ۹۶۷ واحد باقی‌مانده نیز تا پایان سال جاری تکمیل و تحویل داده خواهد شد.

استاندار قم سپس ساختمان جدید خانه بهداشت روستای خورآباد بخش کهک را افتتاح کرد.

این طرح که شامل ۲۱۳ مترمربع زیربنا و ۲۸۱ مترمربع محوطه‌سازی است با چهار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی قم احداث‌شده است.

بهره‌برداری از طرح هادی روستایی و یک کیلومتر آسفالت و جدول‌گذاری روستای امامزاده ابراهیم (ع) بخش کهک با ۲ میلیارد ریال اعتبار نیز از دیگر طرح‌های گشایش‌یافته در سفر استاندار به بخش کهک بود. نیمی از این اعتبار توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و بقیه از محل اعتبارات دهیاری‌ها تامین شده است.

در این سفر طرح انتقال آب به شهر کهک با هشت میلیارد ریال اعتبار نیز به بهره‌برداری رسید.

استاندار قم در پایان سفر خود به بخش کهک با حضور در روستای کرمجگان طرح هادی روستایی در روستاهای کرمجگان، خورآباد، میم، بیدهند، ابرجس، امامزاده ابراهیم و امامزاده اسماعیل را نیز افتتاح کرد. برای این طرح که شامل ۳۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع زیرسازی و آسفالت و ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع سنگفرش است، ۱۵ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات بنیاد مسکن استان و ۲۹ هزار و ۳۶۲ میلیون ریال نیز از محل دهیاری‌های کهک هزینه شده است.

 بخش کهک در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم ۳۰ کیلومتر است، این بخش دارای ۲ دهستان کهک و فردو و ۱۸ روستا می‌باشد. این بخش بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، ۲۰ هزار و ۵۸۸ تن جمعیت ثابت دارد که این رقم در روزهای تعطیل به بیش از ۳۰ هزار تن می‌رسد.
۸۷ طرح عمرانی در بخش کهک قم به بهره برداری رسید

بخشدار بخش کهک قم گفت: همزمان با هفته دولت ۸۷ طرح عمرانی با هزینه ای بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده طی آیینی با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان در این بخش به بهره برداری رسید.

ابوالفضل خوبرو ،  خانه جوان شهر کهک با اعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را از جمله آن دانست و افزود: مدرسه شهر کهک با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار  و مقاوم سازی هفت واحد مدارس این شهر با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیز از  طرح های بهره برداری شده در هفته دولت است.
وی با اشاره به افتتاح پروژه های برق با اعتبار ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شامل پروژه احداث و توسعه شبکه های فشار قوی و ضعیف در روستاهای شهر کهک و پروژه بهینه سازی شبکه روستایی در راستای رفع افت ولتاژ گفت: آبرسانی به روستای ابرجس و دستگرد از سرشاخه های دز با ۴۵ میلیارد ریال اعتبار نیز از دیگر طرح ها به شمار می آید.
بخشدار کهک با اشاره به روکش آسفالت جاده پردیسان به ورجان با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار گفت: خط انتقال آب سرشاخه های دز به شهر کهک به طول یکهزار و ۲۸۱ متر با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال نیز از دیگر طرح های قابل افتتاح همزمان با هفته دولت می باشد.
وی گاز رسانی به روستای وشنوه با ۷۰ میلیارد ریال اعتبار را مورد توجه قرار داد و گفت: نصب تیرهای روشنایی در محورهای روستایی با هشت میلیارد ریال اعتبار از محل جرایم راهنمایی و رانندگی و احداث زمین چمن مصنوعی فوتبال در روستاهای خورآباد و ونارچ با بیش از ۶ میلیارد ریال اعتبار نیز از دیگر طرح ها است.
وی اضافه کرد:خانه بهداشت روستاهای خورآباد و ونارچ با ۶ میلیارد ریال اعتبار و طرح احداث مدرسه روستای صرم با ۱۲ میلیارد ریال از محل کمک های خیران به بهره برداری رسید.
بخشدار کهک همچنین زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت در روستاهای میم، خاوه و ابرجس با ۶ میلیارد ریال را مورد توجه قرار داد و گفت: احداث بوستان دستگرد، ورجان با پنج میلیارد ریال اعتبار و احداث جنگل مصنوعی در روستای وشنوه و کرمجگان در مقیاس یک هکتار با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار و همچنین احداث مجتمع های گردشگری و پذیرایی دهکده مجلل و توکل با ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار نیز از دیگر پروژه هایی بود که به بهره برداری رسید.
کهک در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم ۳۰ کیلومتر است، این بخش دارای ۲ دهستان کهک و فردو و ۱۸ روستا می باشد. 


چهار طرح صندوق کارآفرینی امید در قم به بهره برداری رسید

همزمان با هفته دولت چهار طرح اشتغال روستایی با اعتبار ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل حمایت های صندوق کارآفرینی امید با حضور معاون توانمند سازی صندوق کارآفرینی امید کشور و برخی از مسئولان استانی در بخش های مرکزی و سلفچگان قم افتتاح شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید قم در حاشیه این آیین اظهار داشت: این طرح ها شامل یک کارگاه خیاطی و همچنین واحد تولید محصول های گلخانه ای به مساحت پنج هزار هکتار در روستای مبارک آباد بخش مرکزی و یک واحد تولید مصنوعات چوبی و دکوراسیون در شهر قنوات این بخش است.
غلامرضا ترک بیان داشت: صندوق کار آفرینی امید به کارگاه خیاطی ۷۰۰ میلیون ریال و همچنین به گلخانه و واحد مصنوعات چوبی نیز به ترتیب چهار میلیارد ریال و دو میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.
وی گفت: یک معدن سنگ لاشه و فرآوری سنگ نیز در روستای علی آباد نیزار بخش سلفچگان به بهره برداری رسید که تسهیلات پرداخت شده به این طرح از طرف صندوق کارآفرینی سه میلیارد ریال است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید قم نرخ سود این تسهیلات را ۶ درصد عنوان کرد و یادآور شد: متقاضیان استفاده از تسهیلات این صندوق و همچنین سایر موسسه های پولی اعتباری از قبیل پست بانک، بانک توسعه تعاون و بانک کشاورزی باید در سامانه کارا ثبت نام کنند تا پس از اهلیت سنجی آنها توسط کمیته فنی مربوطه متشکل از استانداری و چند دستگاه اجرایی دیگر تسهیلات به آنها واگذار شود.
ترک حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک را اولویت نخست این صندوق دانست و بیان کرد: اشتغال برای روستاییان و کارآفرینی در محیط های روستایی اصلی ترین شرط پرداخت این تسهیلات به متقاضیان به شمار می آید.
قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است. 
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می کنند. 

دوم تا هشتم شهریورماه سالروز انفجار دفتر نخست‌وزیری به دست منافقان و شهادت مظلومانه شهیدان محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر در سال ۱۳۶۰ به نام هفته دولت نام‌گذاری شده است.

گزارش:‌ سید محمد ابراهیم جنابان

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 81614

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/81614/هفته-دولت-بستر-سرعت-یافتن-روند-توسعه-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir