کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قم نیازمند ارائه شفاف اطلاعات است / وضعیت کرونا در قم جدی است

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 15 اسفند 1398 ساعت 21:05

در حالی که شدت بحران کرونا در قم به اذعان مقامات رسمی بهداشتی در حال افزایش است، مدیریت بحران در استان قم همچنان میزان وخامت اوضاع را درک نکرده است.


به گزارش قم نیوز قم در بحران کرونا دست و پا می‌زند اما مدیریت بحران در قم همچنان از ابعاد بحرانی که قم درگیر آن است خبر ندارد یا اگر خبر دارد، جرات و جسارت تصمیم‌گیری مناسب و صحیح را ندارد. 

آمار بستری‌شدگان به روایت رسمی در بیمارستان‌های قم به ۱۰۰۰ نفر رسیده است. از این میزان ابتلاء بیش از ۳۰۰ نفر به کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی تایید شده است.

آمار فوتی‌های قم و  روایات مختلف
در مورد فوتی‌ها اما روایات مختلفی وجود دارد. روایت رسمی اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی زیر ۳۰ نفر فوتی را برای قم بیان کرده است.

از سوی دیگر احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، دوشنبه ۵ اسفند در گفتگو با رسانه‌های داخلی در مجلس شورای اسلامی، آمار ۵۰ نفر را برای فوتی‌های قم بر اثر کرونا اعلام کرد. 

خبری که بلافاصله از سوی حریرچی، معاون وزیر بهداشت مورد چالش قرار گرفت و قرار شد که اگر آمار واقعی یک چهارم این آمار باشد، حریرچی استعفا دهد. امیرآبادی نیز خبر از تحویل نام ۴۰ نفر به وزارت بهداشت داد و دیگر پاسخ مشخصی از حریرچی اعم از استعفا یا تکذیب اسامی داده نشد اما در عوض خبر ابتلاء وی به کرونا منتشر گردید.

از سوی دیگر ۱۳ اسفند یک ویدئو در فضای مجازی توسط یکی از طلاب داوطلب برای تدفین پیکر مبتلایان به کرونا منتشر شد که منتشر کننده آن ابتدا بازداشت و سپس با قرار کفالت تا برگزاری دادگاه به اتهام نشر اکاذیب با قصد تشویش اذهان عمومی آزاد شد.

این ویدئو به سرعت توسط مراجع ذی صلاح از جمله مدیر اجرایی آرامستان‌های قم و دانشگاه علوم پزشکی تکذیب شد و صحت مطالب ارائه شده در آن زیر سوال رفت اما شمارش اجساد آماده دفن در آن ویدئو به شکل دادن یک روایت مکمل از آمار فوتی‌ها در قم کمک می‌کند.

به سبب برخی ملاحظات ارائه عددی جدید در مورد فوتی‌های قم در این مقطع میسر نیست اما براساس لیست ارائه شده از سوی نماینده قم و ویدئوی منتشر شده به همراه شمارش فوتی‌های اعلام شده در رسانه‌ها می‌توان به این نتیجه قطعی رسید که حداقل ۵۰ نفر تاکنون در قم بر اثر کرونا فوت کرده‌اند و آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی کمتر از میزان واقعی است.

عملکرد مدیریت بحران در قم افتضاح است
با توجه به آمار فوتی‌ها و بستری‌ها یک نتیجه دیگر نیز به دست می‌آید. مدیریت بحران در قم به شکل نادرستی عمل می کند و توانایی لازم برای تصمیم گیری در لحظات بحرانی را ندارد.

این نکته امروز بار دیگر توسط دست اندرکاران مدیریت بحران اثبات شد. اطلاعیه ۱۲ ستاد کنترل و مدیریت بحران قم ابتدا شنبه را تعطیل کرد تا با استفاده از تعطیلی جمعه و یکشنبه به سبب ۱۳ رجب، قم به طور کال ضدعفونی شود.

اما در اقدامی شگفت انگیز،‌ ساعتی بعد اطلاعیه شماره ۱۳ صادر شد و نه تنها تعطیلی شنبه لغو شد، بلکه ساعت کار در شنبه نیز افزایش یافت.

این اقدام در حالی است که استان‌های دیگر در حال تعطیل کردن ادارت و سازمان ها و حتی پاساژها و مراکز خرید عمومی هستند. 

اعلام وضعیت اضطراری، راه اصلی مقابله با بحران کرونا
از ابتدای بحران کرونا در قم، افراد آگاه و دلسوز از ضعف مدیریت در قم سخن گفتند و خواستار قرنطینه قم، و تعطیلی فعالیت ها در این شهر شدند تا بحران عمیق نشود اما مدیریت بحران در قم به علل گوناگون این هشدارها را نشنید.

راه اصلی مقابله با بحران در این مقطع، اعلام وضعیت اضطراری در قم است. مدیریت استان نیز باید از مدیران فشل و ناتوان فعلی به ویژه مدیرکل بحران گرفته شده و به دست با کفایت نظامیان شامل سپاه و ارتش سپرده شود تا بحران را به شکلی مناسب مدیریت کنند. 

البته حضور یک قمی در مدیریت عالی استان قم نیز موثر خواهد بود.

انتهای پیام / ۱۰۵


کد مطلب: 86592

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/86592/قم-نیازمند-ارائه-شفاف-اطلاعات-وضعیت-کرونا-جدی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir