جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : 13605
در گفت و گوی تفصیلی با مدیرکل اتباع استانداری قم عنوان شد

تحصیل اتباع خارجی در قم همراه با ایرانیان / ارائه خدمات بیمه‌ای به اتباع خارجی

قم نيوز : قم نیوز: مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری قم گفت: مهم‌ترین خدمت ما به اتباع خارجی افغانی، عراقی و دیگر اتباع این است که همه آن‌ها مانند ایرانی‌ها در یک مدرسه درحال تحصیل هستند که این نشان از وحدت شیعه بدون تبعیض‌نژاد و ملیت است.
تحصیل اتباع خارجی در قم همراه با ایرانیان / ارائه خدمات بیمه‌ای به اتباع خارجی
به گزارش قم نیوز، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهاجرپذیر در جهان شناخته شده است اما این مهاجرت پذیری از جنس جذب مهاجر کشورهای دیگر نیست که برای تامین نیروی کار و جبران کمبود جمعیت خود به دنبال جذب نخبگان مهاجر از دیگر کشور‌ها آن هم به شکل انتخابی هستند بلکه اکثر مهاجرت‌ها به ایران، به علت وضع متلاطم کشورهای همسایه است.

چندین دهه جنگ در کشورهای اطراف ایران و ناآرامی‌های قومیتی باعث شده است تا ایران محل حضور آوارگان افغان و عراقی و هم اکنون سوری باشد که به امید زندگی بهتر از آنچه محیط متلاطم کشور‌هایشان عرضه می‌کند، به ایران آمده‌اند تا توقف موقتی داشته باشند اما بسیاری از آن‌ها، علی رغم حل نسبی مشکلات کشور‌هایشان، به کشورشان بر نگشته‌اند.

قم در میان شهرهای مختلف ایران به دلیل حضور مهاجران افغان و عراقی از یک سو و حضور اتباع کشورهای دیگر برای تحصیل در حوزه علمیه از سوی دیگر، نسبت به جمعیت خود، میزبان درصد زیادی از اتباع خارجی است.

برای پرس و جو از چگونگی رفتار و منش جمهوری اسلامی با این مهمانان خوانده و ناخوانده قم، با منصور علی نظری، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری قم به گفت‌و‌گو نشستیم که حاصل آن در زیر می‌آید.

پذیرش آوارگان افغان وظیفه جمهوری اسلامی بود
منصور علی نظری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به حضور اتباع خارجی در استان قم، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با اینکه در مقطعی از زمان با جنگ تحمیلی رو به رو بود، اما بر اساس آموزه‌های دینی و شرعی درهای کشور را به روی پناهندگان باز نمود و پذیرای میلیون‌ها افغانی هم دین و هم زبان و شد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری با بیان شاخص‌های پرورش استعداد مهاجرین، افزود: جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات عمومی، رفاهی، آموزشی و بهداشتی به پناهندگان با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست و شاخص‌ترین رویکرد هم پرورش استعدادهای شکوفای مهاجرین از طریق راه یافتن به مدارس و دانشگاه و حوزه‌های علمیه است.

وی با تاکید بر نسل تحصیل کرده مهاجر به عنوان مهم‌ترین منابع رشد و توسعه افغانستان، تصریح کرد: بی‌شک تربیت و ارتقا ظرفیت جوانان مهاجر در صدر مکان قرار دارد، این امری است که در سال‌های گذشته و اکنون هم به درستی انجام می‌شود.

علی نظری با بیان ضوابط خاص برای حضور اتباع بیگانه در هر کشور عنوان کرد: در ایران نیز قوانینی به این منظور وضع شده است که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی مبتنی بر دین مبین اسلام است و قوانین بین المللی؛ خدمات ارزنده‌ای به اتباع خارجی ارائه می‌شود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری گفت: عمده حضور اتباع در ایران به ویژه در شهر مقدس قم مربوط به افاغنه است که به علل متعدی نظیر جنگ و بیکاری در زمان شوروی، طالبان و ناامنی منطقه مربوط می‌شود.

کارفرمایان متخلف 5 برابر دستمزد یک روز جریمه می‌شوند
وی با اشاره کارت آمایش به عنوان سند ماندگاری اتباع در ایران، خاطرنشان کرد: تمدید حضور افاغنه در ایران از طریق صدور کارت آمایش و گذرنامه امکان پذیر است. کارت آمایش 9 تنها مدرک معتبری که توسط وزارت کشور برای اتباع صادر می‌شود.

علی نظری با تاکید بر جریمه کارفرمایانی که از اتباع بدون روادید استفاده می‌کنند اظهار کرد: اتباع حاضر در کشور به منظور کار در باید دارای کارت اشتغال باشند. اگر کسی بدون این کارت اشتغال مشغول به کار باشد کارفرمای آن تبعه بر اساس قانون باید به ازای هر روز جریمه‌ای معادل 5 روز دستمزد پرداخت کند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری افزود: به کار گیری نیروی انسانی در هر کشوری از اولویت‌ها محسوب می‌شود، چون فرصت‌های شغلی از بین می‌رود. بنابراین نباید اشتغال اتباع بیگانه به حدی برسد که ترکیب جمعیتی نیروی کار به نفع کارگران بیگانه رقم بخورد.

وی با اشاره به هماهنگی اداره کل کار و تعاون با پلیس مهاجرت در قالب یک گشت مشترک تصریح کرد: نیروی کارغیر مجاز به اردوگاه فرستاده می‌شود و در اولین فرصت از ایران خارج می‌شود که از ابتدای سال تا کنون 3544 نفر افراد غیر مجاز از اردوگاه مراقبتی اداره کل اتباع استانداری از کشور خارج شدند.

علی نظری گفت: بر اساس مصوبه ابلاغی و تصمیم کمسیون اتباع خارجی دفاتری تحت عنوان کفالت و اقامت اتباع خارجی از سال 91 فعالیت خود را شروع کرده که در قم 18 دفتر کفالت موجود است.

دفا‌تر کفالت در سطح استان برای سهولت خدمات رسانی ایجاد شد
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری با اشاره به کار دفا‌تر کفالت، اشتغال و امور اشتغال اتباع خارجی عنوان کرد: در مقطع کنونی صرفا اتباع افغانی دارای اقامت قانونی در بخش تصدی‌گری امور اقامت اشتغال را در دست کار دارند و تلاش در بهبود رسندگی امور اداری امور اتباع خارجی با توجه به آموزه‌های اسلامی، تکریم ارباب رجوع، تجمیع خدمات مربوط به اتباع خارجی به منظور تمرکز زدایی و محرومیت زدایی، بهره وری امکانات دولتی، کاهش تردد شهری، کاهش سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از جمله اهداف تصدی‌گری امور اتباع خارجی به دفا‌تر کفالت استان است.

وی با بیان برخی از فعالیت‌های فرهنگی این مرکز خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت‌های این مرکز برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای با هماهنگی کمیساریای سازمان ملل، توزیع بسته‌های آموزشی- فرهنگی در میان دانش آموزان بی‌بضاعت، ایجاد بیمه بیماران خاص و اقشار آسیب پذیربه تعداد 11000 نفر طبق توافق سه جانبه کمیساریای عالی پناهندگان، وزارت کشور و بیمه آسیا است.

علی نظری با بیان شناسایی نخبه گان فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و پزشکی، مطرح کرد: بعد از شناسایی این قشر؛ اعزام نخبگان به مسابقات کشوری در استان البرز و برگزاری برنامه فرهنگی افغانستان‌شناسی را برای نشان دادن تمدن این کشور به نسل دوم و سوم داشتیم که با استقبال گسترده دانش آموزان و دانشجویان روبه رو شد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری تاکید کرد: دی ماه امسال نیز نشست و همایش بررسی مسائل فرهنگی- اجتماعی با حضور روحانیون و مبلغین، با میزبانی اداره کل امور اتباع برگزار می‌شود.

وی در خصوص ارائه خدمات به اتباع غیر مجاز اظهار کرد: به این قشر هیچ گونه خدماتی ارئه نمی‌شود و این نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا یک قانون است. بنابراین اتباع غیر مجازی که توسط نیروی انتظامی به اردوگاه‌ها انتقال داده می‌شوند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مرزهای شرقی انتقال می‌شود.

تعداد زیادی از اتباع تحصیلکرده به کشورشان باز می‌گردند
علی نظری با اشاره به بازگشت تعداد زیادی از تحصیلکرده‌ها به کشورشان افزود: تعداد زیادی از این قشر بعد از اتمام تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و حتی گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای به علت کسب تخصص برای پیشرفت و آبادانی کشورشان به افغانستان مراجعه کردند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری با تاکید به اهمیت مسائل حقوقی در ازدواج تصریح کرد: هم استانی‌ها در خصوص ازدواج با اتباع خارجی دقت نظر کافی داشته باشند که ازدواج آن‌ها به صورت ضابطه‌مند و بر اساس قانون باشد تا درآینده با مشکل مواجه نشوند. بنابراین می‌توانند از کار‌شناسان و مشاوران آماده ارائه خدمات این مرکز استفاده کنند.

علی نظری با تاکید بر تحصیلات اتباع در ایران مطرح کرد: مهم‌ترین خدمت ما به اتباع خارجی افغانی، عراقی و دیگر اتباع این است که همه آن‌ها مانند ایرانی‌ها در یک مدرسه درحال تحصیل هستند که این نشان از وحدت شیعه بدون تبعیض‌نژاد و ملیت است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری با اشاره به اینکه تبعه حق ثبت مالکیت در ایران را ندارند خاطرنشان کرد: تبعه آسیب پذیر را از پرداخت شهریه تحصیلی معاف کردیم و با بیمه آسیا 11500 نفر را 100 درصد و بیماران بیماری های خاص را بر اساس تعرفه‌های دولتی ارائه خدمات بیمه‌ای می‌دهیم.

انتهای پیام / 105/
https://qomnews.ir/vdcenp8z.jh8x7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

محسن
با سلام و احترام، ما حقيقتا از جمهوري اسلامي ايران تشكر مي كنيم، چند نكته را لازم است ياد آور شويم نخست آنكه درست نظام اسلامي مبتني بر آموزه هاي ديني است ولي عمل كرد كار گزاران با آموزه هاي ديني در تضاد مي باشد بخصوص در بخش تحصيل، كه محدوديت هاي را براي مهاجرين افغان اعمال گرديد كه مسير دانشگاها را بستيد، بعد سي سال به اشتباه خويش پي برديد اين دردي را درمان نمي كند. امروز وهابيت آنقدر نيرو تربيت و جذب كرده و سالانه مبالغ هنگفتي را صرف و خرج مي كند، اما وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران هنوز در خواب غفلت فرو رفته است و نمي داند كه تربيت نيروي انساني از تباع افغانستان، يعني صدور انقلاب اسلامي . . . . در كجايي اسلام آمده كه فرزندان مهاجر افغاني را در دقيقه 90در مدارس كه جا نمانده ثبت نام كنند؟؟؟ آن هم با هزاران تحقير و توهين. در اين سي و چند سال اگر مهاجرين افغانستاني درست سامان دهي مي شد، نگاه جامعه افغانستان، نسبت به جمهوري اينگونه اينقدر افتضاح نبود اين مسئله همه مسئولان و دست اندركاران مي دانند
علی ازقم
ازاینکه میزبان جمع ازمهاجرین بودید ممنون دست مریزاد. ولی کاش هرگز راه نمیدادید زیرا انقدر توهین وتحقیر وظلم وجفا حق خوری کردید که درتشکرش تردید است،من بعنوان یک ایرانی که درخارج مسافرت کردم وقتی برخورد هم وطنانم را با افاغنه می بینم شرم دارم از ایرانی بودنم زیرا کوچک ترین حقوق اینها بعنوان یک انسان رعایت نمی شود چه رسد سخن گفتن ازدین ووحدت واژه بی مصرف.برای صحت سخنم ببینید وضعیت دیگر مهاجرین که در کشورهای دیگر است.
مهاجر ازقم
پیاده امده بودم،پیاده خواهم رفت.
اگرچه باهزاران امید واروزو امده بودم،ولی باهزاران دل شکسته خواهم رفت.