دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : 16134
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم:

باید از برداشت‌های شخصی در عرصه دین خودداری کرد

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم گفت: باید از برداشت‌های شخصی در عرصه دین خودداری کرد.
باید از برداشت‌های شخصی در عرصه دین خودداری کرد
به گزارش قم نیوز، ناصر قربان‌نیا با اشاره به موارد متعددی که در دین اسلام حق کودک مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: حقوق کودک از جمله حق‌هایی است که جامعه باید آن را ایفا کند و بی‌گمان در ادبیات دینی و حقوقی ایران موارد متعددی وجود دارد که در آن حقوق کودک مورد اشاره قرار گرفته است.
 
فقه اسلامی به حقوق کودک توجه زیادی دارد
 عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم افزود: این عنایت و توجه ویژه در فقه اسلامی در زمینه‌های تربیتی و حقوق حفاظتی کودک بسیار زیاد به چشم می‌خورد.
 
وی تصریح کرد: با اشاره به اینکه در سال 1989 حقوق کودک در دنیا به رسمیت شناخته شده است، گفت: در قانون ایران نیز بر اساس ماده 9 قانون مدنی این قانون با شرطی گسترده پذیرفته شده است.با این تفسیر که هر جا حقوق کودک با مبانی اسلامی ما متفاوت باشد ما از آن کنوانسیون تبعیت نکرده و آن قانون را اجرا نمی‌کنیم.
 
باید تبعیض بین کودکان حتی در یک خانواده نیز از بین رود
 قربان‌نیا عنوان کرد: یکی از اصول مورد توجه در حقوق کودک اصل عدم تبعیض میان کودکان است که باید با توجه به این اصل، مصالح کلی کودکان مد نظر قرار بگیرد که قانون مجازات اسلامی جدید و لایحه حمایت از خانواده گام‌های مثبتی را در راستای استحقاق حقوق بیشتر کودک انجام داده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه باید علل نقض حقوق کودک در ایران بررسی شود و علت‌ها را از میان برد، افزود: باید بررسی شود که آیا در قوانین فعلی ما خشونت ضد کودک مجاز شناخته شده است یا خیر، که متأسفانه در این رابطه قانون راه را باز گذاشته است و سبب به وجود آمدن سوء استفاده‌هایی در این مورد با توجیه اصل تربیت در مورد حقوق کودک شده است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید بیان کرد: یکی از نکات بسیار مهم که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که باید مسیرهای مشخصی برای رشد و تعالی کودک در نظر گرفته شود که این موضوع در زندگی کنونی ما ایرانیان جایگاهی ندارد. یعنی هیچ‌گونه مسیر رشد و توسعه‌ای را برای کودک فراهم نکرده‌ایم، در صورتی که یکی از مبانی اصلی حقوق کودک این است که ما مسیر را برای پیشرفت و انتخاب وی آماده کنیم.
 
رسانه نقش موثری در شناساندن حقوق کودک به مردم دارد
 قربان‌نیا با اشاره به اهمیت نقش رسانه در جامعه تصریح کرد: نقش رسانه‌ها در شناساندن حقوق کودک به مردم بسیار مهم و اساسی است و رسانه‌ها باید حقوق کودک را در جامعه بازگو نمایند تا کودکان و خانواده‌ها با حقوق خود آشنا شوند.
 
وی با اشاره به پرهیز از برداشت‌های شخصی از دین گفت: باید در زمره حقوق کودک کار کارشناسانه در مورد برداشت‌های دینی نیز صورت بگیرد یعنی گاهی اوقات برداشت‌ها سلیقه‌ای است که این با ماهیت اصلی دین سازگاری ندارد.
 
باید از برداشت‌های شخصی در عرصه دین خودداری کرد
 عضو هیئت علمی دانشگاه مفید اظهار کرد: ازدواج سرپرست خانواده با فرزند خانواده یکی از موارد نقض حقوق کودک است. زیرا در این حالت اطمینان اعتماد کودک به والدین از بین می‌رود و کودک نمی‌تواند با نگاهی عاطفی به آغوش خانواده بیاید.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی پذیرفتن فرزندخوانده در اسلام ایجاد خانواده جدید برای کودک است، تصریح کرد: کودک باید بتواند کمبودهای روحی و روانی خود را در آغوش خانواده جبران کند، اما تصویب این قانون سبب می‌شود که نگاه به پذیرفتن فرزنخوانده تغییر پیدا کند و حتی والدین با هدفی دیگر به پذیرفتن کودک اقدام کنند.
 
وی با بیان اینکه چطور چند لحظه شیر دادن سبب محرمیت بین طرفین می‌شود، ولی چند سال در دامان یک خانواده رشد کردن هیچ محدودیتی را برای طرفین ایجاد نمی‌کند، افزود: برای تصویب این چنین قانونی باید آثار اجتماعی آن را در نظر بگیریم و به عرف جامعه نگاه کنیم زیرا درجامعه کنونی ما چنین عرفی مورد پذیرش قرار نگرفته است.
 
انتهای پیام / 125
https://qomnews.ir/vdceez8z.jh8pxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما