يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : 30009
قم نیوز از حال و هوای معتکفان گزارش می‌دهد

زمزمه کن «اللهم ...»

قم نيوز : قم نیوز: این روزها در اکثر مساجد حال و هوای خاص اعتکاف وجود دارد، هر کس آمده تا رقبای خود را کنار بزند، هر کس دعایی زیر لب زمزمه می‌کند، ولی «اللهم عجل لولیک الفرج» تنها دعایی است که می‌تواند مرهم دل‌های منتظران باشد.
زمزمه کن «اللهم ...»
به گزارش قم نیوز، وارد مسجد که می‌شوی هر کس خلوتی برای خود دارد، زنان و دختران چادرهای سفید با گل‌های رنگی به سر کرده‌اند، با معبود خود مشغول راز و نیاز هستند، این بانوان با سن و سال مختلف در هر قشری در مراسم معنوی اعتکاف حضور پیدا کرده‌اند.

اینجا همه آمده‌اند تا بر اعمال خود بازنگری داشته باشند و از گناهان گذشته استغفار کرده و چند قدمی به سوی خدا بردارند و به او نزدیک‌تر شوند و از اعتکاف استفاده کرده و نردبانی به سوی معبود برای خود قرار دهند.

برخی به تنهایی گوشه‌ای را برای خود انتخاب کردند، زیر لب دعا و قرآن را زمزمه می‌کنند، برخی دیگر تسبیحی در دست دارند و ذکر می‌گویند و برخی دیگر در قالب گروه‌هایی دعا قرائت می‌کنند.

عبادت نقطه مشترک جمعی است که در این مکان گرد هم آمده‌اند، برخی افراد به اندازه‌ای در عبادت و راز و نیاز غرق شده‌اند که دلت نمی‌آید خلوتشان را به هم بزنی.

زهره زائری از جمله معتکفان است که در گوشه‌ای از مسجد به ستونی تکیه داده و کتاب دعایی در دست دارد و در حال زمزمه کردن دعا است، برای دومین سال است که توفیق شرکت در مراسم اعتکاف را دارد، اعتکاف را مانند چشمه‌ای عنوان می‌کند که افراد نفس خود را در این چشمه شست‌وشو می‌دهند و پاکی و طهارت پیدا می‌کنند.

فاطمه شاهدی از دیگر معتکفان است که برای نخستین بار توفیق شرکت در مراسم اعتکاف را پیدا کرده است؛ وی می‌گوید: نمی‌دانستم تا این اندازه اعتکاف در حال و هوای عرفانی و معنوی حکفرما می‌شود.

زینب کمالی یکی از دانشجویان شرکت‌کننده در مراسم اعتکاف است، می‌گوید: اعتکاف بستر تفکر در زمینه افعال و کرداری است که انسان در گذشته انجام داده و برنامه‌ریزی برای آینده را به وجود می‌آورد، تا امور آینده زندگی خود را ترسیم، تعیین و مشخص ‌کنند و در حقیقت اعتکاف سرفصل جدیدی برای انسان در زندگی باز کرده و انسان را به سمت کمال‌گرایی هدایت می‌کند.

از فاطمه حاجیان که ۱۴ ساله است تا پیرزنی که ۷۰ سالگی را گذرانده در بین معتفکان به چشم می‌خورد فاطمه که به تازگی به سن تکلیف رسیده همراه خاله‌اش در این مراسم معنوی شرکت کرده، از خدا می‌خواهد که کمکش کند که هیچگاه به سراغ گناه نرود و هر روز به خدا نزدیک‌تر شود.

نیمه شب‌های اعتکاف حال و هوای خاصی دارد برخی در حال تفکر کردن هستند و برخی دست به دعا و نماز برداشتند، هر کسی قصد دارد گوی سبقت را از دیگری در زمینه عبادت و راز و نیاز برباید و شب و روز برای این جمع بی‌معنا است.

اعتکاف از مراسم‌ها و سنت‌های حسنه دیرینی است که در ادیان مختلف وجود داشته و در دین اسلام مورد سفارش و تاکید انبیا، بزرگان و علما است.

اعتکاف یک کنج‌نشینی هدفمند و هدفداری است

به گفته حجت‌الاسلام غلام‌عباس موسوی، مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اعتکاف مراسم و سنتی برای بازیابی و تجدید قوای معنوی انسان و محاسبه نفس، ارتباط با معبود و خلوت با خداوند متعال و ارتباط ویژه با خدا و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

وی خاطرنشان می‌کند: اعتکاف یک کنج‌نشینی هدفمند است که انسان را می‌سازد و خلوتی است که در این خلوت انسان می‌تواند ارتباط خودش را با خداوند تقویت کند و در خلقت و پیدایش انسان، عالم و جهان به تفکر بپردازد.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه بر اساس روایات یک ساعت تفکر کردن، بهتر از ۷۰ سال عبادت است می‌گوید: اعتکاف زمینه و فرصتی برای تفکر در توحید، معاد و نشانه‌های خلقت و آثار الهی است، اینکه انسان از کجا آمده، به کجا می‌رود و هدف از خلقت انسان چیست.

وی معتقد است که انسان با اعتکاف می‌تواند به کمالات اخلاقی و الهی برسد، پرورش روح، ‌فکر و فطرت و نفس در اعتکاف روی می‌دهد و اخلاق انسان در اعتکاف تصفیه می‌شود و انسان می‌تواند کوله بار مهم معنوی، عرفانی، فرهنگی و اخلاقی را از اعتکاف بگیرد و به جامعه تزریق کند.

موسوی می‌گوید: اعتکاف در زمینه سازندگی انسان موثر است، هر چند اعتکاف گوشه‌نشینی بوده، ولی هدفمند و معنادار است و در آن عبادت خدا صورت می‌گیرد.

به گفته وی اعتکاف در زمینه گشایش کارها و حل مشکلات مردم بوده و مسیر را به انسان‌ها نشان می‌دهد و چندین عبادت در اعتکاف نهفته است و انسان می‌تواند از اعتکاف برای خود و آینده و توبه از گذشته‌اش استفاده کند.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اعتکاف سنت جامع و گسترده و ذو ابعاد معنوی و عرفانی است،‌ خاطرنشان می‌کند: اعتکاف می‌تواند گره‌گشای مشکلات فراوان جامعه باشد و معتکفان باید در دعاها حوائج مومنان را بر خود مقدم دارند تا حوائج خودشان برآورده شود.

وی نصرت و پیروزی ملت‌های زیر ستم مانند سوریه، لبنان و عراق را از جمله دعاهای معتکفان ذکر می‌کند و از همه معتکفان خواستار شد در دعاهای خود این مطلب را بیان کنند.

وی با بیان اینکه اعتکاف تنها منحصر به ماه رجب نیست، خاطرنشان می‌کند: سفارش شده که در ایام پایانی ماه رمضان اعتکاف برگزار شود، در حقیقت ظرفیت بالایی برای همه اقشار جامعه است و از رویش‌های عرفانی، اخلاقی، مراسم اعتقادی و عبادی محسوب می‌شود.

انسان می‌تواند به خدا نزدیک‌تر شود

اگر قدم‌های آهسته برداری، می‌توانی صدای پای خدا را حس کنی، نه آن قدر تند که از او جلو بزنی و نه آن قدر آهسته که عقب بیفتی، قدم به قدم و همراه، ردپایش را ببین و دنبالش حرکت کن.

افراد در تمام ساعت شبانه‌روز در این مکان مشغول و عبادت و راز و نیاز هستند، برخی در ساعات روز و برخی دیگر شب‌ها به احیا و شب‌زنده‌داری می‌پردازند.

قطره‌ای اشک مرهم دل معتکفان است و زنگارها را از دل و روح آنها پاک می‌کند، تا خود را در برابر تهدیدهای شیطانی واکسینه و ایمن کنند و نردبانی برای خود قرار دهند تا از گوشه‌نشینی در اعتکاف به کمالات برسند.

پس از اعتکاف تولد و فرصتی دیگر را تجربه می‌کنند، فرصتی که از سوی خدا به پاس بندگی خالصانه در اختیارشان قرار گرفته است.

اعتکاف فرصت بازیابی، بازپروری، تربیت نفس و ارتقای انسان به کمالات بوده و این فرصت در اختیار انسان است تا نشاط روح پیدا کند، نشاطی که با دعا همراه است و نتیجه آن می‌تواند منتظرانی را خشنود کند که سال‌ها چشم به راه جاده‌ای ایستاده‌اند تا شاید با آمدنش چشم و دل آنها روشن شود.

عاشقان مهدی فاطمه(س) در این جمع حضور دارند و به دنبال گمشده‌ای می‌گردند و برای التیام زخم خود دعایی را زمزمه می‌کنند «اللهم عجل لولیک الفرج».

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcb9gbf.rhbggpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما