شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 33215
منبع : خبرگزاری حوه
عالم برجسته اهل سنت

عربستان نماینده اهل سنت نیست/ حب آل محمد راهی برای وحدت مسلمانان است

قم نيوز : قم نگار: شیخ الضاهر گفت: تمام آفات موجود در جهان اسلام بر می گردد به زمان شهادت امام علی(ع) و شهادت امام حسین(ع). برمی گردد به بنی امیه که دشمنی با اهل بیت پیامبر(ص) را در فکر و ذهن امت اسلام ایجاد کردند و این مهم ترین آفت است.
عربستان نماینده اهل سنت نیست/ حب آل محمد راهی برای وحدت مسلمانان است
در گفتگو با شیخ شریف الضاهر از علمای اهل سنت لبنان، نظر وی در  مورد مسایل متنوعی همچون وحدت جهان اسلام، موانع تحقق وحدت، حال و هوای محرم در لبنان، مراکز حوزی اهل سنت، ظهور امام زمان و حادثه امسال منا جویا شد.

شیخ محمد از اعضای تجمع علمای مسلمان در لبنان است؛ لیسانس خود را از دانشکده امام الاوزاعی بیروت گرفته و در مدارس دینی اهل سنت لبنان و سوریه تحصیل کرده و اکنون امامت یک مسجد را در لبنان بر عهده دارد و دوستدار وحدت مسلمانان است و آمریکا را دشمن اصلی مسلمانان می داند و بر این باور است که با وجود حبّ آل محمد و مشترکاتی مانند خدای متعال و قبله و قرآن و پیامبر و مساله مشترک فلسطین، دیگر دلیلی برای تفرقه و اختلاف و دشمنی مسلمانان وجود ندارد. مشروح این گفتگو به خوانندگان محترم تقدیم می شود.

فعالیت های شما در لبنان چیست؟
فعالیت ما در تجمع علمای مسلمان در درجه اول مواجهه با تکفیری ها و دشمنان اسلام است که وابسته به آمریکا و صهیونیست ها هستند.

این تجمع در سال ۱۹۸۸ برای وحدت میان مسلمانان تشکیل شد، زیرا ما به این نتیجه رسیدیم که برخی به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف میان ما هستند به ویژه میان شیعه و سنی. از این رو این تجمع را برای رضای خدا تشکیل دادیم و در ابتدا تحت اشراف شهید سید عباس موسوی و سید حمد حسین فضل الله بود که خداوند هر دو سید را رحمت کند.

اکنون این تجمع در تمام جهان عرب و اسلام تاثیر گذار است و علمای مصر و عراق و ایران و لبنان و سوریه در آن عضویت دارند و ما به خواست خداوند متعال بنا داریم برای حفظ امت اسلام تلاش کنیم؛ امتی که دشمنانی همچون آمریکا و انگلیس و صهیونیسم جهانی دارد. توطئه های آمریکا و صهیونیست ها اکنون در سوریه و لبنان و فلسطین و سایر کشورهای عربی جریان دارد و تلاش ما این است که اندیشه وحدت اسلامی را به جوانان امت اسلام برسانیم، زیرا ما مسلمانان خدای واحد، قبله واحد، کتاب واحد و پیامبر واحدی داریم.

 از آنجا که درباره وحدت صحبت کردید، به نظر شما موانع تحقق وحدت در امت اسلام چیست؟ شیخ شریف الضاهر/ وحدت/ تجمع علمای مسلمان لبنان/ امام علی(ع)/ امام حسین(ع) /عربستان سعودی /علمای اهل سنت
آفات موجود در جهان اسلام بر می گردد به زمان شهادت امام علی(ع) و شهادت امام حسین(ع). برمی گردد به بنی امیه که دشمنی با اهل بیت پیامبر(ص) را در فکر و ذهن امت اسلام ایجاد کردند و این مهم ترین آفت است و ما بر این باوریم که اگر بتوانیم جلوی این آفت را بگیریم، می توانیم به هدف مورد نظر خود برسیم و به فضل خداوند متعال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، جهوری اسلامی توانسته کلید این وحدت را به دست بیاورد و زمام وحدت را در جهان اسلام در دست بگیرد و برای تحقق این آیه قرآن تلاش کند که فرمود: «و أن هذه امتکم أمة واحدة و أنا ربکم فاعبدون».

همه ما می دانیم که هیچ عربی بر عجم برتری ندارد، مگر با تقوا و امام خمینی هنگامی که آمد سفارت اسرائیل را از بین برد و ندای یاری فلسطین و قدس را سر داد. آیا همین بیت المقدس برای وحدت و اجتماع ما کفایت نمی کند؟! تا این سرزمین و مسجد را از لوث وجود یهود پاک سازیم؟
همچنین یکی از راه های نجات ما از این تفرقه و آفات جهان اسلام، حبّ آل محمد است و من این را از قلب خود بر زبان جاری می کنم همان طور که امام شافعی هم به آن اعتراف کرد.

همان طور که می دانید صهیونیست ها این روزها به تجاوزات خود به مسجد الاقصی افزوده اند. وظیفه امت اسلام در برابر این تجاوزات و یاری مردم فلسطین چیست؟
فلسطین و بیت المقدس فقط متعلق به مردم فلسطین نیست. کاری که امروز محافظان مسجد الاقصی انجام می دهند جهاد است و بر تمام ملت های اسلامی واجب است از انتفاضه آزادسازی مسجد الاقصی حمایت کنند و اگر مسلمانان به این وظیفه خود عمل نکنند، گناه بزرگی مرتکب خواهند شد. اکنون جهاد امت اسلام به این است که به یاری مردم فلسطین و مبارزه با صهیونیست ها بشتابند و این بر همه ما واجب است و اگر این وظیفه را ترک کنیم، ارزشی نخواهیم داشت.

از آنجا که شما یک عالم اهل سنت هستید، درباره مراکز دینی و حوزوی اهل سنت لبنان برای ما توضیح دهید.
مراکز متعددی وجود دارد که اولین آنها شعبه الازهر لبنان در دارالفتوا است و دوم دانشکده امام الاوزاعی و سوم دانشکده شریعت اسلامی و مراکز دیگری همچون: دانشکده ایمان در طرابلس، دانشکده المقاصد الاسلامية در بیروت و صیدا و می توان گفت در تمام مناطق لبنان مراکز اسلامی سنی وجود دارد.

 تمام این مراکز فعال هستند؟
بله همه فعال هستند و جالب است که ما هنگامی که از حوزه های شیعی الرسول الاکرم و حوزه المصطفی و سایر حوزه های شیعی بازدید کردیم و با دروس و متون آنها آشنا شدیم، متوجه شدیم که ما با شیعیان در اصول و مبانی هیچ فرقی نداریم و اصل هر دو حوزه یکی است، اما در فروع ممکن است فرق هایی وجود داشته باشد و با این حال علمای سنی با علمای شیعه ارتباط و گفتگو دارند و تبادل افکار دارند. ما با علمای شیعه می نشینیم و احادیث پیامبر(ص) را می خوانیم.

همان طور که می دانید این روزها در آستانه ایام عاشورا و عزاداری سید الشهدا علیه السلام هستیم. نظر شما درباره فضا و حال و هوای این مراسم در لبنان چیست و آیا شما و سایر علمای اهل سنت در این مراسم شرکت می کنید؟

ما هرساله در شب های دهه محرم تا عاشورا در مراکز عزاداری حسینی شیعیان شرکت می کنیم و درباره امام حسین(ع) صحبت می کنیم و می شنویم که چگونه مردم به دنبال حضرت فرستادند و به او نامه نوشتند، اما به عهد خود وفا نکردند و به حسین(ع) خیانت کردند. اما واقعا اگر امام حسین(ع) شهید نمی شد، آیا از اسلام چیزی باقی می ماند؟ شهادت امام حسین(ع) دین را یاری کرد.

بحران انتخاب رئیس جمهور در لبنان به کجا رسیده؟ آیا گفتگو ها دراین رابطه به نتیجه ای رسیده؟ شیخ شریف الضاهر/ وحدت/ تجمع علمای مسلمان لبنان/ امام علی(ع)/ امام حسین(ع) /عربستان سعودی /علمای اهل سنت

گفتگو فایده ای ندارد و به نتیجه نمی رسد، چون طوایف متعددی در لبنان وجود دارد و سیاست داخلی ما به سیاست خارجی برخی مسئولین لبنان به آمریکا و اسرائیل وابسته است و آمریکا و اسرائیل اجازه نمی دهند گروه های لبنان به هدف مورد نظر خود برسند.

در لبنان حتی برخی یهودی ها و حتی مسیحیان در جبهه مقاومت هستند و با مقاومت هم نظر و همفکر هستند، اما نظام ما در پارلمان اگر مستقل نباشد، ما به نتیجه ای نمی رسیم و از این رو هرچقدر هم جلسه بگیرند به نتیجه ای نمی رسند و معلوم نیست مشکلات ما در لبنان کی قرار است تمام شود؟
درباره سؤال گذشته برخی بر این باورند که جریان المستقبل برای انتخاب رئیس جمهور لبنان، منتظر حل بحران سوریه هستند تا قدرت چانه زنی بیشتری داشته باشند و برخی هم بر این باورند که عربستان در انتخاب رئیس جمهور مانع تراشی می کند و مثلا با نامزدی میشل عون نامزد مقاومت برای ریاست جمهوری مخالفت می کند. نظر شما چیست؟

بله این درست است. همان جریان المستقبل و احزاب همفکر او هم با نامزدی میشل عون مخالف هستند. در مورد سوریه جریان المستقبل منتظر است که معارضان نظام سوریه پیروز شوند، چون در این صورت المستقبل در انتخابات آینده قدرت چانه زنی بیشتری خواهد داشت، اما به نظر من این انتظار برای آنها فایده ای ندارد.

 ارزیابی شما از حادثه منا در ایام حج امسال چیست و به نظر شما آیا کشته شدن این همه زائران خانه خدا فقط یک اتفاق بود؟
اقوال در این زمینه متعدد است، اما به نظرم این نمی تواند یک اتفاق عادی باشد و باید عمدی در کار باشد چون در زمینه بین الملل، جمهوری اسلامی ایران در برابر قدرت های استکبار پیروز شده و عربستان هم که خود را نماینده اهل سنت می داند، اما اهل سنت از او بیزار هستند و به هر حال پیروزی های ایران برای عربستان قابل تحمل نیست.

 بهتر است بگوییم عربستان نماینده وهابیت است
بله نماینده وهابی ها هستند. اصل آل سعود از یهود است و محمد بن عبدالوهاب یهودی است. اینها با پول خود بر جهان عرب حکمرانی می کنند و البته طرفدارانی هم دارند. اما تمام سلفیه هم طرفدرا آل سعود نیستند. خود سلفیه دو بخش هستند که یک بخش آنها طرفدار آل سعود هستند و علمای سلفی عربستان که طرفدار آل سعود نیستند، همه در زندان به سر می برند و از این رو ما می گوییم وهابی ها و نمی گوییم سلفی ها.

ما شیعیان درباره آینده اسلام بر این باوریم که اگر حجت خدا روی زمین نباشد زمین اهل خود را فرو می برد و بر این اساس به وجود و حضور امام مهدی معتقدیم و بر این باوریم امام مهدی متولد شده و زنده است و روزی ظهور می کند و زمین از عدل و داد می کند. ما بر این اساس برای ظهور امام خود زمینه سازی می کنیم، نظر شما در این باره چیست؟ شیخ شریف الضاهر/ وحدت/ تجمع علمای مسلمان لبنان/ امام علی(ع)/ امام حسین(ع) /عربستان سعودی /علمای اهل سنت
امام مهدی اگر متولد شده و موجود باشد و شما شیعیان برای حکومت او زمینه سازی کنید مشکلی از نظر ما ندارد و ما بر این باوریم که اگر متولد شده باشد ما هم از منتظران او هستیم و این مشکلی ندارد.

و اگر هم متولد نشده باشد ما بر این باوریم که روزی ظهور می کند و عدالت را منتشر می کند و بر دشمنان پیروز می شود و دجال را می کشد. پس چه متولد شده باشد چه نشده باشد، هنگامی که ظهور کند ما با ایشان خواهیم بود و مشکلی وجود ندارد گرچه در مورد تولد ایشان اختلاف هست، اما ما نیز خود را برای سربازی ایشان آماده می کنیم.

 این آمادگی چگونه باید باشد؟

اعتقاد ما در این باره همان است که پیامبر اسلام(ص) فرمود که پس از من مهدی ظهور می کند که نام او همانند نام من و کنیه او همانند کنیه من است و پیامبر به ما دستور داده که خود را آماده کنیم که از یاران ایشان باشیم. این دستور پیامبر(ص) است و مشکلی ندارد.

اول از لحاظ روحی و عقلی و فکری باید آماده باشیم و خود را آماده کنیم تا مهدی ظهور کند و موجبات خشم خدا را از بین ببرد و جنایت و جنایتکاران را از بین ببرد. کسی که خود را برای ظهور مهدی آماده نکرده نمی تواند از یاران مهدی باشد. انسان باید خود را هرچقدر که می تواند آماده کند.

یکی از نویسندگان غربی می گوید شیعه دو ویژگی دارد: اول اینکه با انقلاب حسینی قیام می کنند و به ظهور امام مهدی ایمان دارند و به خاطر همین دو ویژگی کسی نمی تواند شیعیان را شکست بدهد چون دو بال حسین و مهدی را دارند.
این اعتقادی که شما درباره شیعه می گویید از نظر کسانی که متعصب نباشند قابل فهم است. اینکه مثلا یک شیعه بگوید "یا علی" چه اشکالی می تواند داشته باشد؟ چه کسی می تواند بگوید این شرک است؟ اینکه کسی بگوید "یا حسین" چه اشکالی دارد؟ این نوعی ابراز محبت است چون آنها در راه حق شهید شدند و بحثی در این باره نیست و اعتقاد به ظهور امام مهدی(ع) هم به این خاطر است که پیامبر از آن خبر داده و زمانی که ظهور کند ما نیز از یاران ایشان خواهیم بود. اهل سنت میانه رو مشکلی در این زمینه ندارند، اما اهل سنت افراطی هستند که مشکل آفرین هستند. در مورد اهل سنت افراطی باید بگویم من ابتدای تحصیلاتم در سوریه بودم و به مسجد اموی می رفتم و نماز می خواندم. در آنجا پیروان چهار مذهب اهل سنت پشت سر امام مذهب خود نماز می خواندند و به امام مذهب دیگر اقتدا نمی کردند به گونه ای که می توان این اختلاف آنها را شدیدتر از اختلاف آنها با شیعیان دانست. پس اهل سنت افراطی حتی با خود اهل سنت هم مشکل دارند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcdkx0s.yt0sf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما