يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : 33503
منبع : خبرگزاری حوزه

پاسخ به یک پرسش پیرامون حضرت عباس(ع)

قم نيوز : قم نگار: حضرت عباس (ع)در طول امامت امام حسین(ع) بروز و ظهور کلامی ندارد به تبعیت از حضرت علی(ع) است که در طول عمر پیامبر(ص)تنها فقط یک نامه از ایشان شاهدیم و چیزی دیگری سراغ نداریم و آن نامه را هم در حجة‎البلاغ که برخی مورخان مزدورآن را به حجة الوداع تغییر داده‌اند می‌بینیم.
پاسخ به یک پرسش پیرامون حضرت عباس(ع)
به گزارش قم نگار، حجت الاسلام مهدوی‌راد در مراسم عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین(ع) که در دارالقرآن علامه طباطبائی با حضور تعدادی از قرآن‌پژوهان و عزاداران حسینی(ع) برگزار شد گفت: شخصیت حضرت عباس(ع) شگفت‌انگیز و اعجاب‌آور است و در طول مدت امامت امام حسین(ع) ایشان به لحاظ کلامی و روایی بروز و ظهوری نداشتند که در نگاه اول سؤال برانگیز است.

وی با اشاره به تبیین تطبیقی زیارت‌نامه حضرت عباس(ع)، صراط مستقیم و آیه شریفه‌ «فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا»(۶۹ نساء) ادامه داد: حضرت عباس(ع) مصداق جلی و بارز صراط مستقیم و انعم الله علیهم است.

این قرآن‌پژوه با اشاره به مطالبی از کتاب «العباس» نوشته سیدمحمدرضا حسینی جلالی تصریح کرد: این مطالب تاریخی به صورت مستند و عمده آن با تکیه بر میراث زیدیان نوشته شده و براساس این کتاب و مطالبی که روایت شده است حضرت عباس در ۵ _ ۶ جا بیشتر ظهور و بروز کلامی نداشته‌اند که یکی از آن یاری‌طلبی است و مابقی به استیذان و امر امام معصوم(ع) بوده است. مهدوی‌راد بیان کرد: شمر که حضرت عباس(ع) را به واسطه فامیلی فرزند خواهرش صدا می زد گفت یا عباس من برای تو امان‌نامه آورده‌ام و با این کار تصور می‌کرد که می تواند حضرت را به سمت خود جذب کند اما حضرت عباس بر او نفرین می کند که مادرت به عزای تو بنشیند و جوابی به او می دهد که او را نا امید کرد و گفت من در امان باشم در حالی که فرزند رسول الله در امان نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد اظهار کرد: وقتی امام حسین(ع) در شب عاشورا که برخی از آن با عنوان «انجمن عاشقان» یاد می‌کنند می‌فرماید دشمنان با من کار دارند شما می‌خواهید بروید، آزاد هستید اولین کسی که لب به زبان می گشاید حضرت عباس است و می فرماید برای چه باید این کار را بکنیم آیا برای چند روز زنده ماندن بعد از تو؟ سیاه باد زندگانی بدون حسین(ع)!

این محقق و استاد حوزه ادامه داد: ایثار و بصیرت دو صفت ویژه در شخصیت حضرت عباس(ع) است که او را جاودانه کرده است، زیرا برخی در کوران بحران‌ها و حوادث نمی‌توانند حقیقت را در یابند و دچار شبهه می‌شوند همان طور که در جنگ صفین برخی دچار این مسئله شدند و از امام سؤال کردند که ما در حق دچار تردید شده‌ایم ولی برخی مانند مالک اشتر در همان شرایط فریاد می‌زد و می گفت کسی که دلش زنده است و بصیرت دارد محال است در حق بودن علی(ع) و باطل بودن معاویه تردید کند و حضرت عباس(ع) چنین بصیرت نافذی را داشت.

وی اظهار کرد: ابن تیمیه از دانشمندان برجسته اهل سنت که سواد زیادی دارد ولی دچار جهل و حماقت است در یکی از آثارش می‌گوید پیامبر در حق عمار هم گفت حق با عمار است و عمار با حق همان طور که در باره علی(ع) روایتی وارد شده است که «الحق مع علی و علی مع الحق» در صورتی که با تدقیق در روایت مشاهده می‌کنیم که علی(ع) تجسم حق و عمار نشانه حق است و عمار چون در کنار علی(ع) او هم حق است.

چرا عباس ظهور روایی ندارد
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: حضرت عباس بصیرت دارد و نافذالبصیره است و اینکه در طول امامت امام حسین(ع) بروز و ظهور کلامی ندارد به تبعیت از حضرت علی(ع) است که در طول عمر پیامبر(ص)تنها فقط یک نامه از ایشان شاهدیم و چیزی دیگری سراغ نداریم و آن نامه را هم در حجة‎البلاغ که برخی مورخان مزدورآن را به حجة الوداع تغییر داده‌اند می‌بینیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد تاکید کرد: حضرت علی(ع) که بعد از خلافت که خطیب نشد آن هم خطبه‌هایی که سرآمد خطبه‌های خطیبان است؛ اما چرا در کنار پیامبر حرفی نمی‌زند و بروزی ندارد؟ چونان ماهی است که در خورشید محو است و عباس هم در کنار خورشید امامت حسین(ع) محو است.

نشانه ولایی بودن عباس
این محقق اظهار کرد: لب بستن در برخی موارد خیلی دشوارتر از لب باز کردن است و این مسئله نشان دهنده بصیرت و دریادلی و عظمت و ولایی بودن عباس(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های عباس ایثار است و ابرار اهل ایثارند کسانی که انسانیت و شرف آنان مرز و حدی ندارد به همین دلیل وقتی عباس چندین مرتبه برای آوردن آب به فرات می زند هیچ بار آبی نمی‌نوشد در حالی که اگر آب می‌خورد به راحتی می‌توانستیم توجیه عقلایی کنیم که عباس آب نوشید تا به دل دشمن بزند و آنان را نابود کند ولی او که تجسم غیرت و ایثار است آبی نمی‌نوشند تا ایثار را به انسان ها بیاموزد.

وی با بیان اینکه اعظم لشگریان یزید، گرایش عثمانی داشتند تصریح کرد: به همین دلیل وقتی تیر به عباس می‌زدند از روی بغض و کینه و حقد به امام علی(ع) این کار را می‌کردند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcdsk0s.yt0sz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما