پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۴
کد مطلب : 33639
منبع : پایگاه خبری تحلیلی نکته آنلاین
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه:

مذاکره با آمریکا، عدول از آرمان‌های نظام است

قم نيوز : قم نگار: عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، مذاکرات هسته‌ای را امتحانی برای آمریکایی‌ها می‌داند که نتوانستند با موفقیت آن را پشت سر بگذارند و حسن نیت خودشان را به جمهوری اسلامی ثابت کنند. او راه جلوگیری از نفوذ آمریکایی‌ها به کشور در دوران بعد از مذاکرات را مقابله با راهبردهای چندگانه آن‌ها بعد از اجرای برجام دانست. ترقی راهکارهای آن‌ها پشت سر هم شمرد و برای مقابله با هرکدامشان پیشنهادی ارائه داد.
مذاکره با آمریکا، عدول از آرمان‌های نظام است
به گزارش قم نگار، حمیدرضا ترقی در باب ممنوعیت مذاکره با آمریکا درباره موضوعی غیر از هسته‌ای گفت: موضوع هسته‌ای آزمونی برای امتحان آمریکا بود که ببینیم در مذاکرات با حسن نیست برخورد می‌کند یا نه؛ فرصتی بود برای اینکه تشخیص بدهیم که می‌خواهد به اهداف دیگری برسد و یا اینکه واقعا به قصد مذاکره جلو آمده است. حالا آنچه که از مذاکره برداشت می‌شود این است که هدف اصلی آمریکا از مذاکره علاوه بر منهدم کردن صنعت هسته‌ای کشور، نفوذ در جمهوری اسلامی از طریق عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و سایر عرصه‌های موجود است.

آن‌ها با این برجام و توافق به دنبال این هستند که بتوانند اطلاعات بیشتری را برای ضربه زدن‌های آینده به نظام بدست بیاورد. حالا چون نیت آمریکا در این مذاکرات مشخص شد و ما فهمیدیم که هدف براندازی است و حسن نیتی در مذاکرات وجود ندارد، بنابراین هیچ دلیلی ندارد تا در موضوعات دیگری که با آمریکا اختلاف نظر ۱۸۰ درجه‌ای داریم، وارد مذاکره شویم.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر معنا و مفهوم مذاکره در ذهن آمریکایی‎ها، نوعی معامله است، در حالی که ما در مذاکره به دنبال معامله نیستیم، بلکه به دنبال حق هستیم. لذا طبیعی است که در موضوعات دیگر منطقه‌ای و جهانی، اگر جمهوری اسلامی بخواهد معامله کند، باید از یک سری مرزها و آرمان‌های خودش عدول کند و این طبیعتا مخالف با اصول و سیاست‌های جمهوری است. بنابراین در موضوعات دیگر بر اساس نظر مقام معظم‌رهبری، هرگونه مذاکره‌ای ممنوع است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، سیاست‌های آمریکایی‌ها بعد از مذاکره را به چهار بخش تقسیم کرد و عملکرد ایران در برابر این سیاست‌های بعد از برجام را مهم دانست و گفت: آمریکایی‌ها بر اساس برنامه ریزی‌ای که کرده‌اند، ۴ راهبرد را برای بعد از برجام طراحی کرده‌اند که این راهبردها باید کاملا مورد توجه و دقت مسئولان و مردم ایران قرار بگیرد.

اولین راهبرد آن‌ها پس از برجام، راهبرد شرمنده سازی است؛ به این مفهوم که آن‌ها تلاش می‌کنند که با سو استفاده از مذاکرات انجام شده و برجام، در سطح افکار عمومی دنیا و بین الملل طوری وانمود کنند که ایران از اعمال و اقدامات گذشته خودش شرمنده است و در واقع به دنبال تغییر رفتار و رویه خودش در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای است.

آن‌ها سعی می‌کنند اینگونه وانمود کنند که ایران هم از انقلابش پشیمان است، هم از رفتارش در قبال فلسطین پشیمان است، هم از حمایتش از گروه‌های مقاومت پشیمان است. به همین خاطر به دنبال تغییر رفتار خودش است تا از انزوایی که آن‌ها آن را مطرح می‌کنند بتواند نجات پیدا کند. ما باید این راهبرد را طبق نظر رهبر و با تاکید بر اصول و آرمان‌های انقلاب، یعنی استکبار ستیزی و با حمایت از دوستانمان در منطقه، حمایت از مقاومت اسلامی و با تاکید بر خلع‌سلاح اتمی در منطقه و ضدیت با اسرئیل خنثی کنیم.

ترقی راهبرد دوم را نشان دادن روابط حسنه ایران و آمریکا توسط آمریکایی‌ها می‌داند: آن‌ها می‌خواهند نشان دهند که ایران و آمریکا در خیلی از مسائل در منطقه اشتراک نظر دارند و اختلافی وجود ندارد. مثلا بگویند در مسائل مربوط به افغانستان و عراق و... می‌تواند وارد فعالیت و همکاری متقابل بشوند. این راهبرد دیگر آن‌ها برای بدنام کردن نظام جمهوری اسلامی است. طبق فرمایش رهبری، ما در مسائل منطقه، اختلاف‌نظرهای بسیار بزرگی با آمریکا داریم. خصوصا در مسائل آسیا، عراق و سوریه و فلسطین و لبنان و یمن و بحرین و ...! بنابراین باید با تاکید روی مواضع رهبری نشان بدهیم که این خبرها نیست.

او ادامه داد: راهبرد سوم آن‌ها فلسطین است. آن‌ها تلاش می‌کنند که ایران را در فشار قرار بدهند تا اولا از اقدامات حزب‌الله و حماس و مقاومت فلسطین حمایت نکند و دوما اینکه لحنمان را نسبت به اسرائیل تغییر بدهد و دنبال نابودی اسرائیل و محو آن از نقشه جهان نباشد. اگرچه متاسفانه این استراتژی در بعضی از موارد تاثیرات خودش را گذاشته و در مصاحبه‌هایی که مسئولان کشور در خارج از کشور داشته‌اند و درباره اسرائیل سوال شده است، موضع شفافی نگرفته‌اند. این خودش نمونه‌ای از تاثیرگذاری و نفوذ در موضع‌گیری مسئولان است؛ ولی طبیعتا ما باید روی آرمان فلسطین پایدار بمانیم و مسئله فلسطین را به عنوان اولویت اول جهان اسلام تلقی کنیم تا بتوانیم این راهبرد را هم از میان برداریم.

ترقی آخرین راهبرد طراحی شده آمریکایی‌ها را حفظ چارچوب تحریم‌ها دانست و گفت : اگرچه در دیروز و امروز شاهد این هستیم که اوباما اعلام کرده است که در صورت اعلام آژانس تحریم‌هایی که مربوط به مسئله هسته‌ای ایران است و دولت آمریکا آن‌ها را اعمال کرده، لغو خواهد شد؛ ولی همواره چه از طریق قطعنامه ۲۳۱ شورای امنیت و چه از طریق خود برجام تلاش کرده‌اند که برداشت‌ها و تفسیرهای نادرستی از جمع بندی وین و برجام ارائه دهند.

از طرف دیگر بر اساس آخرین اعلام یکی از مسئولان بالای آمریکا، تحریم‌ها را به موضوعات دیگری از قبیل حقوق بشر و حمایت ایران از محور مقاومت انتقال بدهند تا بتوانند همچنان چارچوب تحریم‌ها و آن‌هایی که مربوط به حمایت ایران از تروریسم و برنامه‌های موشکی بالستیک و نقض حقوق بشر است را کاملا حفظ کنند. حالا با توجه به این راهبردهایی که برای بعد از برجام در نظر گرفته‌اند، وظیفه ما است که در سیاست خارجی خودمان خیلی خوشبین به این نوع شعارها و طراحی‌ها نباشیم، اجازه نفوذ به کشور از این طرق را ندهیم و بتوانیم با درایت و تیزبینی آن‌ها را کنار بزنیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcdn90s.yt0ss6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما