شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : 33999
منبع : همشهری

بارندگی اخیر بحران کم‌آبی را رفع نمی‌کند

قم نيوز : قم نگار: بارش بی‌سابقه برف پاییزی در 6 منطقه قم و باران در کل استان، امیدواری مردم را برای جبران کمبود منابع آبی بیشتر کرده، ولی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم معتقد است که با این مقدار بارندگی نمی‌توان افت منابع زیرزمین آب را که بیش از 30 سال روند آن طول کشیده، جبران کرد.
بارندگی اخیر بحران کم‌آبی را رفع نمی‌کند
به گزارش قم نگار، احمد حاج حسینی اظهار داشت: بارش‌های اخیر اگرچه برکات خوبی دارد ولی بارش ۱۰ میلی متر یا ۲۰ میلی متر باران در ارتفاعات، تاثیر چندانی در جبران کم آبی این استان ندارد. وی روان آب را مهم‌ترین عامل تغذیه منابع آب زیرزمینی بیان کرد و افزود: اگر روند بارش باران در طول چند سال ادامه یابد می‌توان به جبران کم آبی امیدوار بود. حاج حسینی تصریح کرد: در بارندگی اخیر شاهد جاری شدن مقداری رواناب در قمرود بودیم که به دشت‌های خارج شهر منتقل شده و باید بررسی شود که این رواناب‌ها چقدر در سفره‌های زیرزمینی تاثیر داشته است. آن طور که مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم می‌گوید سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های استان به طور میانگین سالانه یک متر پایین می‌رود و اگر بارش نزولات آسمانی استمرار داشته باشد حداقل می‌تواند جلوی پایین رفتن بیش از حد آب‌های زیرزمینی را بگیرد.

برداشت آب‌های زیرزمینی نصف می‌شود
بارش نزولات آسمانی در تامین منابع آبی استان تاثیر دارد اما مشکل اصلی کم آبی در قم که در افت منابع زیرزمینی و شورشدن دشت‌های استان تاثیر بسیاری دارد، برداشت بیش از حد آب از منابع زیرزمینی به‌وسیله چاه‌های مجاز و غیرمجاز است. شرکت آب منطقه‌ای استان قم برای کنترل اضافه برداشت‌ها، امسال طرح احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی را در استان اجرا می‌کند. به گفته حاج حسینی، بر اساس این سیاست، بناست برداشت حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعبی از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی به نصف کاهش یابد. مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم مصرف بالای آب در بخش کشاورزی را یکی از چالش‌های استان برشمرد و تاکید کرد که با اجرای این طرح، چاه‌های آب کشاورزی هوشمند و کنترل ساعت برداشت برای آنها اعمال می‌شود تا برداشت آب به ۲۴۰ میلیون متر مکعب برسد. وی با بیان این‌که طرح تعادل بخشی از مصوبات شورای عالی آب است، اجرای آن را در گرو همکاری کشاورزان و صاحبان چاه‌های آب دانست. حاج حسینی ادامه داد: اگر این طرح به خوبی اجرا شود، افت سطح آب زیرزمینی متوقف می‌شود و با بارش نزولات آسمانی، سطح آب بالا می‌آید و به دنبال آن ظرفیت آبدهی قنات‌های خشک شده بیشتر می‌شود.

وجود ۲۰۰ چاه غیرمجاز
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم از وجود حدود ۲۰۰ چاه غیرمجاز در این استان خبر داد و در عین حال معتقد است که مشکل اصلی کمبود آب، برداشت‌های بیش از حد از چاه‌های مجاز است. وی اضافه کرد: فعالیت چاه‌های غیرمجاز در مقایسه با اضافه برداشت از چاه‌های مجاز قابل توجه نیست، چون ۹۰ درصد برداشت‌های غیرمجاز از سوی چاه‌های مجاز صورت می‌گیرد. حاج حسینی تاکید کرد: برخی صاحبان چاه‌های مجاز، مجوز برداشت ۲۰ متر مکعب آب در شبانه روز را برای دامداری دارند، ولی تا ۵۰۰ متر مکعب برداشت می‌کنند که این کار غیرقانونی است. وی از برخورد با عاملان چاه‌های غیرمجاز خبر داد و اظهار داشت: بیشتر این چاه‌ها که در مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی حفر شده‌اند و میزان آبدهی آنها بالا نیست. وی افزود: تعداد چاه‌های غیرمجاز که دبی بالایی دارند حدود ۲۰۰ چاه است که احکام قضایی برای پرکردن تعدادی از آنها اخذ شده و به زودی اجرا می‌شود مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم با بیان این‌که در آبیاری فضای سبز هم باید از پساب استفاده شود، در عین حال معتقد است که تغییر رویه مصرف آب کار دشواری است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccooq1.2bq1o8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما