سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : 37404
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم خبر داد

گسترش بافت فرسوده نوین در قم

قم نيوز : مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی که نوعی بافت فرسوده نوین محسوب می‌شود، طی سال‌های اخیر در قم گسترش یافته است.
گسترش بافت فرسوده نوین در قم
به گزارش قم نیوز، مهدی متقیان با اشاره به گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر قم در سال‌های اخیر اظهار داشت:‌ سکونتگاه‌های غیررسمی که در سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند، نوعی بافت فرسوده جدید تلقی می‌شوند که اصول فنی در احداث آنها رعایت نشده است.

وی افزود: این بافت را در منطقه پردیسان شاهد هستیم که با وجود نواحداث بودن دارای مشکلات متعدد شهرسازی است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم ریزدانگی، نفوذناپذیری، عرض کم معابر و عمر بالای بناها را از ویژگی‌های بافت‌های فرسوده دانست و خاطرنشان کرد: از ۱۲ هزار هکتار بافت مسکونی در این شهر، هزار و ۷۴ هکتار بافت فرسوده به حساب می‌آید.

وی تعداد واحدهای مسکونی موجود در شهر قم را حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکونی دانست و اضافه کرد: بافت فرسوده شهر قم به ۲ هزار هکتار در حال افزایش است.

متقیان با اشاره به شکل‌گیری بافت فرسوده در محدوده مرکزی شهر قم اظهار کرد: این بافت بر قم قدیم و بافت تاریخی شهر منطبق است.

وی با اشاره به لزوم چاره‌اندیشی نسبت به مشکلات بافت فرسوده شهر قم اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با تشکیل کمیته پدافند غیرعامل دستورالعمل‌های موردنیاز و سند جامع پدافند غیرعامل اماکن مقدس شهر قم را تهیه کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم با اشاره به تشکیل کمیته پدافند غیرعامل حرم حضرت معصومه(س) با همکاری نهادهای ذیربط از جمله تولیت آستان حضرت معصومه(س)‌ گفت: این کمیته خواهد کوشید تا در راستای ایمن‌سازی اماکن، فرهنگ‌سازی و ایجاد باور عمومی، برای خادمان، مجاوران و زائران در مورد تاثیر پدافند غیرعامل در کاهش آسیب‌پذیری‌ها، آموزش و بهره‌برداری مناسب از منابع انسانی و مالی موجود از طریق دست‌یابی به علوم و فناوری مرتبط گام بردارد.

وی افزود: در این راستا سند جامع پدافند غیرعامل حرم حضرت معصومه(س) تدوین و بر طرح‌های در حال اجرا نظارت خواهد شد.

متقیان با بیان اینکه جلسات این کمیته به صورت مستمر برگزار می‌شود، گفت: تولیت آستان حضرت معصومه(س)‌ حکم اعضای کمیته پدافند غیرعامل این مکان مقدس را ابلاغ کرده است و امیدواریم شاهد تشکیل منظم جلسات آن باشیم.

وی با اشاره به لزوم پیش‌بینی سازوکار لازم برای کم‌اثر کردن تهدیدها و آسیب‌های طبیعی و غیرطبیعی با استفاده از دستاوردهای آمایش سرزمینی افزود: تدوین دستورالعمل‌ها و استانداردهای پدافند غیرعامل از اهداف‌ دیگر تشکیل کمیته پدافند غیرعامل حرم حضرت معصومه(س) به شمار می‌رود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم با اشاره به زمینه‌های کلی فعالیت این نهاد در کشور خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه همه دستگاه‌ها مکلف هستند در تمام عملیات عمرانی و هر طرحی که اجرا می‌کنند، مطالعات پدافند غیرعامل را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه در ماده‌های مختلفی پدافند غیرعامل را مورد توجه قرار داده‌اند، گفت: در سال ۹۳ با تاکید مقام معظم رهبری دستورالعمل شکل‌گیری سازمان پدافند غیرعامل نهایی و در سال ۹۴ رئیس این سازمان با حکم مقام معظم رهبری منصوب شد.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdchkknx.23nqvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما