سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : 37554
سال گذشته انجام شد؛

واکسیناسیون ۸۱۴ هزار رأس دام برای مقابله با بیماری تب برفکی در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به کسب رتبه اول کشوری قم در واکسیناسیون تب برفکی، افزود: ۸۱۴ هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی در قم طی سال گذشته واکسیناسیون شدند.
واکسیناسیون ۸۱۴ هزار رأس دام برای مقابله با بیماری تب برفکی در قم
به گزارش قم نیوز، مهدی رفیعی اظهار داشت: بازدیدهای کار‌شناسی که توسط این اداره کل از واحدهای دامداری بخش‌های جعفریه و مجتمع دامشهر قم به عمل آمده نشان دهنده کاهش قابل توجه کانون‌های تب برفکی در استان است.

وی گفت: سال گذشته با وجود کاهش تولید واکسن تب برفکی با پیگیری‌های این اداره کل و مساعدت سازمان دامپزشکی کشور و برنامه ریزی منظم هیچ‌گونه کمبود واکسن تب برفکی در استان مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی قم ادامه داد: سال گذشته ۳۳۵ هزار رأس گاو و گوساله و همچنین ۴۷۹ هزار رأس گوسفند و بز تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفتند که از نظر پوشش مایه کوبی تب برفکی استان قم رتبه اول کشور را با پوشش ۳۰۰ درصدی جمعیت گاو و ۹۶ درصدی جمعیت گوسفندی کسب کرده است.

وی عنوان کرد: سال گذشته حجم عملیات مایه کوبی نسبت به سال ۹۳ میزان ۱۶ درصد افزایش داشته است.

رفیعی ادامه داد: تغییر سویه A ویروس تب برفکی، وجود شواهد مبنی بر تغییر سویه o تب برفکی و همچنین کاهش پوشش تب برفکی در سایر استان‌ها و نیز ورود دام‌های فاقد مایه کوبی و بدون مجوز حمل بهداشتی به استان از مهم‌ترین دلایل بروز کانون تب برفکی در استان است.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای در پیشگیری از بروز بیماری، لازم است از هر گونه جابجایی دام بدون مجوز حمل بهداشتی قرنطینه‌ای، خودداری و همکاری لازم را با اکیپهای دامپزشکی به عمل آورند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: هرگونه پیشنهاد و انتقادی را می‌توان با شماره تلفن ۱۵۱۲ روابط عمومی این اداره کل درمیان گذاشت.

وی بیان کرد: عملیات تست سل گاوی با مراجعه به ۵۶۸ واحد دامداری و تست ۳۸ هزار و ۶۶ راس گاو و همچنین عملیات بروسلوز گاوی با مراجعه به ۷۱۵ واحد دامداری و خونگیری از ۳۱ هزار و ۶۲۲ رأس دام انجام گرفته است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcdok0s.yt05k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما