کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زهرا عباسی، هنرمند صنایع دستی قمی:

هنر و هنرمندان صنایع دستی قم مظلوم واقع شدند

فریده اریس

22 مرداد 1395 ساعت 16:50

قم نیوز: زهرا عباسی، هنرمند صنایع دستی بیش از ۳۰ سال عمر خود را در این راه سپری کرده، در ادامه گفت‌وگو با وی از نظر شما مخاطبان گرامی می‌گذرد.


به گزارش قم نیوز، ظرافت سوزن و نازکی نخ و چشمانی تیز و انگشتانی نحیف، چنان هنری خلق می‌کند که با دیدن هر اثرش پی بدان خواهی برد که هنر بر‌تر از گوهر آمد پدید.

به راستی دستان کیمیاگر زهرا عباسی، هنرمند صنایع دستی که بیش از ۳۰ سال عمر خود را در این راه گذاشته است، لایق آن است که همچون در و لعلی در ذهن هنرمند هر هنرور و دوستاران هنر به یادگار بماند تا هرگاه سخن و یا ردی از آثار مشابه به میان آید ما را به یاد این بانوی هنرمند بیندازد.

خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه سالی مشغول به فعالیت کارهای هنری شدید؟
زهرا عباسی هستم، متولد سال ۴۱، بیش از ۳۰سال در رشته‌ها تخصصی و غیر تخصصی صنایع دستی و رشته‌های فرهنگی و هنری فعالیت داشته‌ام، سابقه کار در تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها، شرکت در نمایشگاه‌های متعدد کشوری، استانی به صورت فردی و اجتماعی وعضو شورای عالی صنایع دستی، دارای لوح‌های تقدیر و تندیس‌های کار آفرینی، مدیریتی، مربی‌گری هستم و حدود ۲۰ نمایشگاه فردی برپا کرده‌ام.

آموزش هنر را از سال ۶۰ شروع کرده‌ام، البته در خانواده‌ای هنرمند متولد شده‌ام و آموزش هنر را در ابتدا تخصصی یاد نگرفتم و سعی کردم بعد‌ها تخصص بگیرم، هنر در وجود من ذاتی بوده است چون مادربزرگم هنر رودوزی و برادرم هنر معرق را در بر داشتند و اولین هنرم هنر قلاب بافی بود که در کلاس اول دبستان یاد گرفتم و بعد نقاشی را یاد گرفتم و یک دوره کوتاه نزد استاد بهمن شاگردی کردم.

به چه هنرهایی تبحر دارید؟
واقعا نمی‌دانم، زیرا هنر به هم مرتبت است و هر چه بیشتر در این عرصه پیش روی باز هم دریایی است کرانه ناپدید، و هر روز که انسان بیشتر فکر کند، ایده خلق کند و به کار ببرد یک هنر ایجاد می‌شود.

چند مورد از هنرهایی که کار کرده‌اید را معرفی کنید؟
کار فرش و گلیم که از هنرهای قدیمی استان قم بوده است و در ایران سابقه بسیار زیادی دارد. در واقع این هنر به این گونه است که گل‌های فرش ابریشم را در می‌آوریم و با قیچی اطرافش را مسدود می‌کنیم و روی کوزه سفالی را با پارچه می‌پوشانیم و گل‌های فرش را روی قسمت‌های مختلف کوزه یا صندوقچه نصب می‌کنیم و این کار تلفیقی مدرن و سنتی است.

هنر سرمه دوزی که این روز‌ها از استقبال خوب مردمی برخوردار است، کار رودوزی سنتی است که در ایران ۱۱۵ رشته رودوزی را تخمین زده‌اند که به عنوان هنرهای الحاقی رودوزی آموزش داده می‌شود. کار سرمه دوزی از رشته‌های نواری فلزی سرمه تشکیل شده است که با منجوق‌های ریز روی پارچه ترمه که از قبل لایی زده شده می‌دوزیم که سوزن منجوق دوزی بسیار ظریف است.

کار لباس‌های سنتی که در قم لباس‌های قجری وجود داشته است و اگر به روستاهای قم سفر کنیم شاهد لباس‌های ترکمن، کرد و لر هستیم، ما سعی کردیم لباس‌هایی تولید کنیم که این لباس‌ها برای رستوران‌های سنتی، مهدکودک‌ها، بعضی از نمایش‌ها و گاهی برای تعزیه کاربرد دارد.

در حال حاضر هنر صنایع دستی در قم چه جایگاهی دارد؟
متاسفانه سال به سال جایگاه هنر صنایع دستی در قم کمرنگ می‌شود، در صورتی که در سال‌های ۸۵و۸۶ هنر صنایع دستی در قم مقام دوم در کشور را کسب کرد اما از این سال‌ها به بعد هنر صنایع دستی ارزشش کم شد و هنرمندان شاخص صنایع دستی از قم رفته، یا بی‌آنکه اسمی از آن‌ها باشد به رحمت خدا رفته‌اند و هنر صنایع دستی قم آن طور که باید معرفی نشده و استقبال مردم از این هنر کم شده است به دلیل اینکه هنرمند استان قم معرفی نشده، چرا که در بد‌ترین وضعیت به سر می‌برد و کار هنر دستش به اسم کس دیگر در جهان عرضه می‌شود و این هنر و هنرمند متولی می‌خواهد که فکر می‌کنم متولی این کار سازمان میراث فرهنگی است و حمایت و ریاست این سازمان را می‌خواهد.

در حال حاضر ۳۰ سال از عمرتان را گذاشته‌اید در راه هنر صنایع دستی از کارتان راضی هستید؟
این هنر از نظر معنوی برای من اهمیت دارد، به دلیل اینکه عده‌ای زیاد به کار گماشته شده‌اند، شاید دست مزد کمی بدست می‌آورند اما چون احساس می‌کنم وقتشان را به جای پرداختن به کارهای فاسد در مسیر هنر گذاشته‌اند راضی هستم و خدا را شاکر، که عده زیادی هنرجوی صنایع دستی تربیت کرده‌ام.

اما از نظر مالی می‌توانستم در درجه بالاتری باشم اما به دلیل چاله‌های عمیقی که بر سر راهم گذاشتند کمتر پیشرفت مالی داشته‌ام.

در این سال‌ها مشکلاتی هم برایتان بوجود آمده است؟
بله یکی از این مشکلات، دعوت بنده به مدت ۵ سال در خانه یزدان پناه بود، متاسفانه در این مکان به دلیل اینکه ابتدای کار گفتند می‌خواهیم این خانه تبدیل به موزه شود و نیاز به هنرمندان شاخص صنایع دستی است و همه بچه‌های صنایع دستی به خاطر علاقه به این هنر و زنده نگه داشتن فرهنگ بومی قم با دل و جان کار کردند، زمانی که ما وارد این خانه شدیم یک مخروبه بود که با همکاری دوستانی که نظافت آنجا بر عهده ما نبود، نمایشگاه زدیم که از استقبال خوب مردمی برخوردار بود و خودمان از مدارس و… برای دیدن نمایشگاه دعوت می‌کردیم که نوعی معرفی این خانه و هنر صنایع دستی قم بود اما بعد از مدتی دستور آمد جمع کنید، آموزش می‌خواستیم بدیم که با مشکل روبرو شدیم، حتی اجازه نصب مدرکمان در این خانه را نمی‌دادند، متاسفانه برای هنرمندان، کار در این خانه مایه ضرر بود.

در حال حاضر از مکانی که در آن هنر صنایع دستی را می‌پرورانید، راضی هستید؟
این طبقه پاساژ بوعلی مربوط به شهرداری است که بنده شخصا این ملک را اجاره کرده‌ام و اتفاق‌های متعددی مثل دزدی، آتش سوزی در این طبقه می‌افتد که به هیئت مدیره پاساژ می‌گویم در جواب می‌گوید سروسامان دادن این طبقه بر عهد ما نیست و شهرداری هیچ اقدامی نمی‌کند و نمی‌دانم مشکل از کجا است که باید همیشه بچه‌های صنایع دستی در بد‌ترین موقعیت قرار گیرند.

مکان مشخص و ثابتی برای هنرمندان صنایع دستی وجود ندارد؟
خیر، بار‌ها با بچه‌های صنایع دستی برای یک مکان از طرف شورای شهر پیگیری کردیم که پیشنهاد داده شد برای حل این مشکل پیش آقای موسوی‌نژاد، معاونت فرهنگی و ورزشی شهرداری بروید که ایشان با توجه به موقعیت بچه‌های صنایع دستی پیشنهاد کردند پاساژ سعدی در اختیار هنرمندان صنایع دستی به صورت رایگان قرار گیرد که قرار شد یک ماهه تحویل دهند اما الان قریب به چند ماه است که امروز و فردا می‌کنند و نمی‌دانم مشکل از کجا هست که در این کار وقفه می‌اندازند و هنرمندان صنایع دستی چشم انتظار راه‌اندازی این پاساژ هستند.

هنرمندان صنایع دستی بیمه هستند؟
بیمه‌ای به نام بیمه هنرمندان صنایع دستی وجود ندارد و هنرمندان صنایع دستی زیر گروه بیمه هنرمندان هستند که هرروز قانون جدیدی وصل می‌شود، باید بیمه هنرمندان صنایع دستی جداگانه باشد و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی بیمه شوند نه از ارگان‌های دیگر که دائما در حال رفت و آمد باشند و با دستورالعمل‌های جدید اعتبار کار هنرمندان صنایع دستی زیر سوال برود.

انتظار هنرمندان صنایع دستی چیست؟
هنرصنایع دستی می‌تواند اشتغال زایی، صادرات مهم و فرهنگ یک جامعه را به نمایش بگذارد و فرهنگ و اصالت و مذهب ما را صادر کند و اسلام و ایرانی بودنمان را پررنگ‌تر کند ولی متاسفانه مسئولان این نظر را ندارند و هنرمندان صنایع دستی انتظار دارند کالاهای صنایع دستی که در استان تولید می‌شود معرفی شود و به هنرمندان این عرصه بهاداده شود و مشکل بیمه و مکان آن‌ها بر طرف شود.

انتهای پیام / 135


کد مطلب: 40901

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/interview/40901/هنر-هنرمندان-صنایع-دستی-قم-مظلوم-واقع-شدند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir