کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتي هنر در مسير تحقق اقتصاد مقاومتي قرار مي‌گيرد

اندر حكايت راه و رسم شيشه‌گري يك هنرمند

خبرگزاری فارس , 30 مرداد 1396 ساعت 4:00

قم نیوز: اقتصاد مقاومتی یعنی تولید خوب، ما اگر جنس خوب را تولید کنیم، مردم به دنبال خرید اجناس خارجی نمی روند. باید جنس با کیفیت و عالی جایگزین اجناس خارجی شود زیرا آن‌ها چندین سال است خود را عرضه کردند و در ذهن مردم به عنوان کالای مرغوب جا افتاده اند.


به گزارش قم نیوز، تزئین ظروف شیشه ای با رنگ و نقاشی هنری است که قرن‌‌‌ها در میان ملل مختلف دارای محبوبیت بوده است و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را می‌توان در موزه‌‌های نقاط مختلف جهان یافت. گذشته از ظروف شیشه ای زیبا که با نقاشی‌‌های حرفه ای و پیچیده و ظریف از گذشته‌های دور تا حال توسط هنرمندان چیره دست در این رشته آفریده شده، ایجاد طرح‌های اصیل با رنگ‌هایی بدیع نیز می‌تواند ظروف شیشه ای بسیار ساده را به ظروفی زیبا و چشمگیر تبدیل کند.

نقاشی روی شیشه هنری ظریف است که علاقه و حوصله زیادی می‌طلبد، این هنر با مضمون‌‌ها و موضوعات حماسی، مذهبی، خط و نقاشی، گل و مرغ و شمایل ‌کشی اجرا شده است.

با علی رحیمی یکی از هنرمندان قدیمی نقاشی روی شیشه استان قم در زمینه این هنر گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 

* از کجا با این هنر آشنا شدید؟

از دوران دبستان علاقه شدیدی به کار‌های هنری داشتم، به تهران رفتم و دو سالی در انواع هنر‌ها شاگردی کردم و این هنر را با تلاش و تمرین و علاقه زیاد خودم آموختم و می‌توانم بگویم، کارم از آغاز حرفه ای بود.

 

*به جز نقاشی روی شیشه تجربه کار و شغلی دیگری داشتید؟

مدت‌های زیادی خطاطی و کار‌های هنری متنوع را انجام می‌دادم، در حوزه فنی هم با صنعت برق به طور کامل آشنایی دارم اما شغل اصلی من در سپاه بود و الان بازنشسته سپاه هستم.

 

*آیا شغل شما درآمد خوبی دارد؟

در آمد این هنر بستگی به حضور توریست‌های کشور‌های خارجی دارد، بازار کار من الان شهر‌های توریستی مانند اصفهان و شیراز است.

 

* در این زمینه هنرجوهم می‌پذیرید؟

سبک کاری من طوری است که سختی زیادی دارد و هر کسی در این هنر دوام نمی‌آورد و حقیقت این است که هر هنرجویی آمد سختی‌های کار را دید ماندگار نشد.

 

*اگر کسی بخواهد این هنر را بیامورد باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

در زمینه این هنر باید بگویم، داشتن رنگ شناسی قوی، علاقه و انگیزه چاشنی این هنر است. من از اول به این هنر علاقه وافری داشتم و الان با اینکه بیش از  50 سال است کار می‌کنم اما همچنان از کار خودم توقع بیشتری دارم، سال‌هاست در این هنر مشغول فعالیت هستم اما باید بگویم برای فراگیری این هنر حوصله زیادی لازم است.

 در ره منزل لیلی که خطر‌هاست در آن

 شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

با تمام سختی‌های این کار در سن 60 سالگی همچنان عاشق این کار هستم.

 

*محور اصلی تولید آثار شما چیست؟

ما در این کار بر روی شیشه کاری شبیه به هنرمندان قدیمی انجام می‌دهیم و آثار گذشتگان را روی ظروف شیشه ای مختلف اجرا می‌کنیم. بهتر است بگویم به نوعی آثار گذشته‌ها را احیا می‌کنیم. مصرف این هنر تزئینی است و اصالت دارد.

 

*روزانه چقدر زمان صرف انجام این کار می‌کنید؟

من در محیط کاری خودم که همان منزلم است از هفت صبح تا پنج بعد از ظهر با صدای یک رادیو و با علاقه بسیار این کار را انجام می‌دهم، قبلا هم خارج از وقت اداری همین کار را انجام می‌دادم.

 

*چه کسانی مشوق شما در این کار بودند و از شما حمایت کردند؟

راستش را بخواهید هیچ کس از ما حمایت نکرد، شاید وقتی نمایشگاهی برگزار می‌شد می‌آمدند و تشویق معنوی صورت می‌گرفت اما حمایتی وجود نداشت.

 

* زمانی که در سپاه مشغول بودید هم کار هنری انجام می‌دادید؟

در زمان حضورم در سپاه تصاویر شهدا را می‌کشیدم و یا خوشنویسی انجام می‌دادم.

 

*مشکل اصلی تولید و توزیع هنر شما چیست؟

برادرم آثار من را برای فروش به تهران می‌برد و در پایتخت ناشناخته هستیم، خیلی جا‌ها هنوز این هنر را نمی‌پذیرند چون شناخت لازم را ندارند. اگر برای عرضه و تولید مکان مناسبی داشتیم خوب بود. در حال حاضر به نوعی این هنر جزء مشاغل خانگی محسوب می‌شود.

برای خرید این آثار علاقه و سلیقه مشتری مهم است، هر هنری باید مورد علاقه افراد باشد و این کار هم سلیقه خاصی می‌طلبد، این هنر بازار خوبی در اصفهان و تهران دارد و از آنجا که کار از جنس شیشه و شکننده است، در تمام مراحل تهیه و تولید و توزیع نیاز به مراقبت دارد.

 

*برای داشتن شغل شما چقدر سرمایه نیاز است؟

این کار سرمایه آنچنانی نمی خواهد و با علاقه، حوصله و پشتکار در خانه هم می‌شود این کار را انجام داد. درآمد نسبتا خوبی هم دارد و از نظر من به سرمایه ای جز هنر و سلیقه نیاز ندارد.

 

*اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟

اقتصاد مقاومتی یعنی همه در یک جامعه به سهم خودشان کار درست انجام دهند، اول کارخانه با کیفیت تولید کند و در اختیار مردم بگذارد و بعد مردم خرید ایرانی را در اولویت خرید‌های خود قرار بدهند و بدانید ما هر چقدر اقتصاد ایران را مقاومتی کنیم کشور پیشرفت می‌کند و مشکلات کمتری داریم، جوانان دارای شغل و درآمد و می‌شوند و مشکلات اجتماعی هم حل می‌شود.

 

*هنر چه کمکی به اقتصاد مقاومتی می‌کند؟

معتقدم اقتصاد مقاومتی یعنی تولید خوب، ما اگر جنس خوب را تولید کنیم، مردم به دنبال خرید اجناس خارجی نمی روند. باید جنس با کیفیت و عالی جایگزین اجناس خارجی شود زیرا آن‌ها چندین سال است خود را عرضه کردند و در ذهن مردم به عنوان کالای مرغوب جا افتاده‌اند.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، که به مردم توصیه کردند، جنس ایرانی بخرید و به اقتصاد مملکت کمک کنید و نگذارید جوانان بیکار باشند، باید از تولید ملی حمایت کنیم. به عنوان نمونه من در حال حاضر یک شغل دارم، به اعتقاد من نباید در درجه اول به قیمت توجه داشت در وهله اول کیفیت و انجام کار بهتر باید در اولویت قرار گیرد. افزایش کیفیت موجب می‌شود اقتصاد ارتقاء یابد و مردم به خرید کالای خوب ایرانی گرایش پیدا کنند.

 

*برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور چه کار‌های باید انجام شود؟

متاسفانه اشکالی که در چرخه تولید بسیاری از کالا‌های ایرانی به چشم می‌خورد به اقتصاد مقاومتی ضربه می‌زند. در آغاز کار اجناس تولیدی با کیفیتی را عرضه می‌کنیم که بعد از چند مرحله با توجه به تقاضا افزایش کمیت داریم اما کیفیت اول در تولید را نداریم. در مجموع وقتی بازار اشباع می‌شود، کیفیت کالای ایرانی کاهش می‌یابد و در بسیاری از موارد برای سود بیشتر کار خوب را خراب می‌کنیم که این کار به اقتصاد و اعتماد مردم لطمه میزند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 52583

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/interview/52583/اندر-حكايت-راه-رسم-شيشه-گري-يك-هنرمند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir