يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : 70917
منبع : خبرگزاری تسنیم

استقبال مددجویان از طرح ازدواج «دوباره زندگی» در قم

قم نيوز : مدیرکل کمیته امداد استان قم گفت: طرح مددکاری اسلامی، برون‌سپاری خدمات مددکاری به سالمندان، ایجاد اداره ویژه بانوان، سطح‌بندی و اولویت‌بندی خانواده‌ها و طرح راهبری شغلی مددجویان تحت حمایت ۵ الگوی فراگیرحمایتی قم برای تعمیم به سایر نقاط کشور است.
استقبال مددجویان از طرح ازدواج «دوباره زندگی» در قم
استقبال مددجویان از طرح ازدواج «دوباره زندگی» در قم
به گزارش قم نیوز در شرایط اقتصادی کشور آسیب‌پذیری اقشار ضعیف جامعه به دلیل افزایش سرسام‌آور نرخ تورم بیش از گذشته شده است، شرایط ویژه اقتصادی و تورم موجود کشور در حال حاضر وضعیت معیشتی و اقتصادی برخی از خانوارها را بیش از گذشته تحت تأثیر قرار داده که دراین‌بین وضعیت مددجویان کمیته امداد از حساسیت بیشتری برخوردار است.

رسیدگی و تأمین نیازهای حداقلی مددجویان و اقشار ضعیف جامعه در شرایط فعلی بیش از گذشته ضروری است به همین بهانه و برای اطلاع از برنامه‌ها و اقدامات کمیته امداد قم به سراغ اکبر میرشکار مدیرکل کمیته امداد استان قم رفته‌ایم تا از آخرین برنامه‌ها و فعالیت‌های حمایتی این نهاد باخبر شویم.

* میانگین مستمری دریافتی هر خانوار تحت حمایت چه میزان است؟

میانگین مستمری دریافتی هر خانوار در حال حاضر یک‌میلیون و 350 هزار تومان است، همچنین متوسط خدمات بلاعوض ارائه‌شده به هر خانوار 2 میلیون 700 هزار تومان است، جمع پرداخت مستمری مددجویان مستمری‌بگیر نیز از ابتدای سال تا پایان شهریورماه 21 میلیارد و 590 میلیون تومان بوده است.

پرداخت کمک‌هزینه ازدواج به نوعروسان و نو دامادهای تحت پوشش وزنان سرپرست خانوار در قالب ازدواج مجدد و طرح دوباره زندگی به تعداد 446 نفر به ارزش یک میلیارد تومان بوده است.

* کمیته امداد قم چه حمایت‌هایی برای مددجویان در مبحث درمان و خانه‌دار شدن افراد تحت حمایت انجام داده است؟

پرداخت هزینه درمان بیماران تحت حمایت مراجعه‌کننده به مراکز درمانی طرف قرارداد در شش ماه نخست سال بالغ‌بر 3 میلیارد و 650 میلیون تومان بوده است، همچنین هزینه تعمیر مسکن پرداخت‌شده برای 361 باب منزل به میزان 380 میلیون تومان پرداخت‌شده است.

کمک‌هزینه خرید مسکن پرداخت‌شده به 19 نفر به مبلغ 616 میلیون، وام قرض‌الحسنه ضروری مددجویی به تعداد 1309 فقره به میزان 5 میلیارد و 770 میلیون تومان، حمایت از بیماران زمین‌گیر و تهیه 6 هزار و 789 بسته پوشینه سالمندان بااعتبار 156 میلیون تومان ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده در سال جاری است.

پرداخت ودیعه مسکن به 100 خانوار فاقد مسکن به مبلغ 500 میلیون تومان و توزیع پوشینه بین 630 نفر از سالمندان زمین‌گیر به‌صورت ماهانه به ارزش 222 میلیون تومان از دیگر فعالیت‌های حمایتی صورت گرفته در ماه‌های اخیر بوده است.

* برای توانمندسازی و اشتغال مددجویان چه فعالیت‌هایی در سال جاری انجام‌شده است؟

در ماه‌های گذشته برای 142 نفر از مددجویان کمیته امداد قم کاریابی برای مددجویان جویای کار انجام‌شده است، همچنین تعداد تسهیلات پرداخت‌شده از منابع داخلی امداد و بانک‌های عامل استان 310 فقره بااعتباری بالغ‌بر 4 میلیارد و 950 میلیون تومان بوده است.

* ابتکارات و ایده‌های ویژه اجراشده در استان قم برای استفاده و تعمیم به سایر استان‌های کشور چه بوده است؟

نخست طرح مددکاری اسلامی در راستای اجرای امور مددکاری با بهره‌مندی از اصول و مبانی اسلامی و مذهبی و با استفاده از طلاب علوم دینی و حوزوی و به‌ویژه از خواهران طلبه برای مددجویان زن سرپرست خانواده که دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند انجام می‌شود، طلاب مشمول این طرح با حضور مستمر ماهیانه در منازل مددجویان و از نزدیک پاسخگوی نیاز خانواده‌ها در چهارچوب ضوابط امداد قرار می‌گیرند.

دوم طرح برون‌سپاری خدمات مددکاری به سالمندان، در این طرح با واگذاری امور سالمندان به مؤسسات خیریه، میز خدمت سالمندان به نزدیک‌ترین محل سکونت سالمندان منتقل‌شده و مددکاران آموزش‌دیده در کمترین زمان به آن‌ها رسیدگی می‌کنند.

سوم طرح ایجاد اداره ویژه بانوان، با توجه به اینکه زنان سرپرست خانواده بخش اعظمی از مددجویان تحت حمایت را تشکیل می‌دهند نیاز بوده تا مشکلات آن‌ها با رعایت شئونات شرعی و به‌صورت تخصصی رسیدگی شود به همین دلیل نیز برای نخستین بار در کشور اداره ویژه بانوان برای زنان سرپرست خانواده زیر 55 سال تشکیل‌شده و ارائه خدمات حمایتی به این زنان توسط مدیران و مددکاران بانو صورت می‌گیرد.

*کمیته امداد قم چه حساسیت‌های در طرح سطح‌بندی و اولویت‌بندی خانواده‌ها و راهبری شغلی مددجویان تحت حمایت دارد؟

باهدف توزیع عادلانه و اثربخش کمک‌ها و به‌منظور ارائه خدمات حمایتی متناسب با سطوح نیازمندی و درآمدی خانواده‌های تحت حمایت، طرح سطح‌بندی خانواده‌ها برای نخستین بار در کشور در استان قم اجراشده است.

طرح راهبری شغلی به‌منظور کاهش تصدی‌گری امداد و همچنین برون‌سپاری خدمات مشاوره و هدایت شغلی به مراکز تخصصی کسب‌وکار انجام‌گرفته است، هدف نهایی از اجرای آن انجام کیفی و تخصصی مشاوره شغلی و درنتیجه پایداری اشتغال ایجادشده برای مددجویان باصرفه جویی هزینه‌های آن است.

* شمای کلی از اطلاعات جمعیتی مددجویان تحت حمایت بفرمائید؟

تعداد مددجویان تحت حمایت بالغ‌بر 37 هزار و 500 نفر بوده 2.9 از جمعیت استان را شامل می‌شود، درمجموع 21 هزار و 700 خانوار از خدمات کمیته امداد قم استفاده می‌کنند.

در شش ماه نخست سال جاری به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی آمار درخواست و ثبت نیاز مددجویان  نسبت به سال گذشته 36 درصد و به بیش از 65 هزار نفر رسیده است.

تعداد 14 هزار زن سرپرست خانوار، 13 هزار سالمند، 1400 بیمار صعب‌العلاج و  3 هزار دانش‌آموز تحت حمایت کمیته امداد قم هستند، بیش از 24 هزار مددجوی بیمه‌شده درمان تحت حمایت کمیته امداد در استان وجود دارد.

* مجموع کمک‌های مردمی استان قم به کمیته امداد در سال جاری چه میزان بوده است؟

مجموع کمک‌های مردمی استان قم به کمیته امداد در شش ماه نخست سال جاری 22 میلیارد تومان بوده که نسبت به شش ماه نخست سال 96 بالغ‌بر 31 درصد رشد را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcd5n05.yt0zf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما