کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت و گوی تفصیلی با عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح شد:

آیت‌الله اسلامی: حل مشکلات سیاسی و اقتصادی جامعه درگرو سازش با آمریکا نیست

قم نیوز , 11 آذر 1397 ساعت 20:30

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه حل مشکلات سیاسی و اقتصادی جامعه درگرو سازش با آمریکا نیست، گفت: مشکل ما به این برمی‌گردد که یک سری از مسئولان نابلد اقتصاد ایران را دست گرفتند و اقتصاد را در هم کوبیدند.


به گزارش قم نیوز موضوع مذاکره و سازش با آمریکا، مسئله تازه‌ای نبوده و از ابتدای استقرار نظام جمهوری اسلامی همواره مطرح بوده و فراز و نشیب‌های زیادی داشته است؛ موضوعی که امام راحل بارها و بارها در رابطه با آن صحبت کردند  و ضمن هشدار به خوش‌بین نبودن به سیاست‌های آمریکا شروطی را طرح می‌کردند، همچنین مقام معظم و رهبری به‌کرات در سخنرانی‌های خود بر آن تأکید دارند.

با وجود این تأکیدات صریح و روشن و عملکرد آشکار سران آمریکایی علیه نظام و ملت ایران، بازهم برخی از مسئولان، نخبگان و لیبرال مسلکان در کشور به دنبال طرح بازی سازش با آمریکا هستند و برای تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و نیستند.

به همین بهانه با آیت‌الله علی اسلامی نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌آید.

*چند وقتی است که برخی جریان‌های سیاسی، نخبگان و مسئولان نظام اسلامی طرح بازی سازش با آمریکا را در برخی رسانه‌ها و فضاهای مجازی مطرح می‌کنند، به نظر شما آن‌هایی که این مسئله را مطرح می‌کنند چرا این طرح را دستور کار خود قرار داده‌اند؟

اساساً، تکیه‌گاه قانونی در نظام جمهوری اسلامی و سیستم سیاسی اسلام عبارت است از معیارها و مبانی اسلامی و دینی؛ یعنی هر قانون و مقرراتی که در جمهوری اسلامی خلاف اسلام باشد به رسمیت شناخته نمی‌شود و باطل اعلام می‌شود.

اولاً، آن‌هایی که درباره سازش با آمریکا صحبت می‌کنند، به معنایی که ما ذلیل و خفت‌بار زندگی کنیم خلاف مبنای صریح اسلام بوده و در مبانی دینی آمده که کافران و زورگویان حق سلطه بر مؤمنین و جامعه ایمانی ندارند؛ بنابراین کسانی که راضی به این خفت هستند یا خبر از اسلام ندارند و یا اینکه واقعاً نمی‌خواهند مبانی اسلامی و دینی تحقق پیدا کند.

ثانیاً، این مملکت و نظام اسلامی دارای چارچوبی است که باید برای برقراری ارتباط با یک کشور از این چارچوب تبعیت کنیم، و به‌طورکلی هیچ‌کس نمی‌تواند از پیش خود اقدامی کند و بدون ملاحظه مقررات و سایر معیارها در زمینه‌ای به‌صورت مستقل وارد عمل شود، به‌ویژه اینکه سیاست خارجی ما بر اساس حکمت، مصلحت و اقتدار و عزت بوده که باید این‌ها رعایت شود؛ بنابراین اگر کسی اظهارنظری کند ازنظر مقررات داخلی جمهوری اسلامی ایران بی‌اساس بوده و سندیتی ندارد.

ثالثاً، کسانی که طرح بازی سازش با آمریکا را مطرح می‌کنند، آیا آمریکا را نمی‌شناسند و یا نشناخته‌اند؟ دولت آمریکا در پی مکیدن کشورهای جهان بوده و این کشور هرگز منافع کشورها را در نظر نمی‌گیرد، همین رئیس‌جمهوری امریکا هرروز مطالبی بیان می‌کند که این مطالب به ضرر کشورهای مقابل بوده و به نفع باندی در آمریکا که سرمایه‌داران هستند کار می‌کند و به اذعان جمعی از کارشناسان و متخصصان آمریکایی در این چند ریاست جمهوری که در آمریکا آمده و رفته‌اند، بعد از آمدن ترامپ، سرمایه‌دارترین کابینه در این کشور بر سرکار آمده است؛ یعنی کشور آمریکا در تصرف و تیول 20 الی 30 نفر از سرمایه‌داران آمریکایی است و با اینکه امریکا اصولاً در دست سرمایه‌داران و غارتگران می‌چرخد اما کابینه فعلی از همه کابینه‌هایی که بر سرکار آمده سرمایه‌دارتر هستند.

از سوی دیگر، امریکا هیچ‌گونه رحمی به هیچ‌کس حتی طرفداران سنتی خود ندارد، ترامپ اخیراً اعتراف کرد که 450 میلیارد دلار از دو دولت ژاپن و کره جنوبی پول می‌گیرد، در ژاپن و کره جنوبی رفته و می‌گوید چنانچه پول ندهید کره شمالی شما را می‌بلعد درنتیجه هم از ژاپن پول و هم از کره جنوبی پول گرفته است.


*بسیاری از کسانی که سخن از طرح بازی سازش با آمریکا می‌کنند می‌ گویند به دنبال تقویت سیاست خارجی کشور هستیم، به‌واقع آیا این‌چنین است؟

آن‌هایی که از برقرار ارتباط و سازش با آمریکا سخن می‌گویند آیا می‌خواهند بار دیگر نفت و گاز ایران یا تنگه هرمز را در اختیار آمریکا قرار دهند؟ اصولاً چه اصراری هست با کشوری که 7 هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر از ما قرار دارد ارتباط برقرار و سازش داشته باشیم.

اما از منظر سیاست خارجی؛ مذاکره اخیر با آمریکا به‌یقین علیه ملت و استقلال ما تمام شد و ضررهای آن راداریم می‌بینیم، آن‌ها بعد از انجام مذاکرات، ما را به مسخره گرفتند و درنهایت از برجام بیرون رفتند و این مذاکره هیچ نفعی برای ما نداشت.

شخصاً نظرم این است مسئولان امر و مجلس نسبت سیاست خارجی فکری کنند، این وضعیتی که فعلاً بر سیاست خارجی حاکم است با استقلال، اقتدار و عزت ما همخوانی ندارد، در سیاستی که از سوی وزارت خارجه و دیپلماسی ما مطرح بوده و دیده می‌شود عقلانیت، اقتدار و عزتی نمی‌بینیم، لذا مجلس باید به فکر بیفتد و مسئولان نیز در این رابطه فکری کنند، چراکه باید در شأن نظام اسلامی و بسیج سیاست خارجی داشته باشیم و این نوع سیاست خارجی در شأن ملت، بسیج ایران و قدرت موشکی ایران نبوده و نخواهند بود.

*بسیاری از آن‌هایی که مسئله سازش با آمریکا را مطرح می‌کنند، معتقدند سازش با آمریکا می‌تواند یکی از راه‌های برون‌رفت مشکلات اقتصادی باشد، نظر حضرت‌عالی در این رابطه چیست؟

باید اذعان کرد هیچ‌کدام از کشورها را ندیدیم که با آمریکا داشته باشند و آمریکا نسبت به آن‌ها وفایی داشته باشد، مشکلات ما درگرو مذاکره با آمریکا نیست؛ بلکه مشکل ما به این برمی‌گردد که یک سری از مسئولان نابلد ما اقتصاد ایران را دست گرفتند و اقتصاد را درهم کوبیدند مشکلات ما بر سر آن عنصری است که در گوشه‌ای از دنیا به ایران آمده و در منصب ارزی و اقتصادی کشور قرار می‌گیرد، بدون آنکه شناخته شود و بدانیم چه کسی است.

مشکلات کشور حقوق‌های نجومی بوده که به عده‌ای به‌ناحق داده می‌شود و به‌قول‌معروف مشکلات ما عمدتاً مربوط به‌کارگیری افراد ناباب در عرصه اقتصادی است که از مسائل اقتصادی سردر نمی‌آورند و کشور را به آن‌ها سپرده‌ایم.

* توصیه شما به این افراد چه هست؟
به اشخاصی که مسئله سازش با آمریکا را مطرح می‌کنند، می‌گوییم  که به بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری برگردید و با حفظ استقلال و نداشتن امید به بیگانگان روی پای خود بایستید چراکه هر زمان که با آمریکا ارتباط برقرار کردیم ضررها و ضربه‌هایی که خوردیم بیش از آن بوده که نفع برده باشیم.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 71653

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/interview/71653/آیت-الله-اسلامی-حل-مشکلات-سیاسی-اقتصادی-جامعه-درگرو-سازش-آمریکا-نیست

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir