سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۳۴
کد مطلب : 11208
حجت الاسلام شیری خبرداد:

اولین دیوان وقفی در کشور به قم اختصاص دارد

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با درخواست از رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ وقف تأکید کرد: قم دارای اولین دیوان وقفی در کشور و دارای سابقه‌ای هزار و 300 ساله در این زمینه است.
اولین دیوان وقفی در کشور به قم اختصاص دارد
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام شوذب شیری بعد از ظهر سه شنبه در هم اندیشی وقف و رسانه که با حضور مدیران رسانه‌های استان قم در اداره کل اوقاف و امور خیریه قم برگزار شد با اشاره به سابقه قم در امر وقف تصریح کرد: قم اولین دیوان وقفی را داراست و اولین متولی موقوفات مانند موقوفات احمدبن اسحاق اشعری در این شهر مقدس بوده است.

وی با اشاره به تاریخ ۱۳۰۰ ساله وقف در استان قم اظهار داشت: قم همواره دارای جایگاه والایی در طول تاریخ تشیع بوده است و تنها در قرون سه و چهار، ۲۰۰ هزار محدث در این شهر حدیث روایت می‌کرده‌اند و هر یک از امامزادگان شهر علاوه بر اینکه منسوبین ائمه(ع) بوده اند خودشان نیز دانشمندان و عالمانی بزرگ به شمار می‌رفته‌اند.

وجود ۱۴ هزار موقوفه و رقبه در قم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با بیان اینکه مجموع احادیث روایت شده شیعه و سنی ۱۰۰ هزار حدیث است تصریح کرد: از این تعداد حدیث ۶۰ هزار حدیث برای اهل سنت و مابقی برای تشیع است و از تعداد احادیث بیان شده توسط محدثان شیعه، ده هزار حدیث تنها توسط علی بن ابراهیم قمی روایت شده که گنجینه ای بزرگ برای شیعه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در قم چهار صحابه ائمه بزرگوار امام صادق(ع)، امام کاظم و امام رضا(ع) مانند زکریابن آدم و آدم بن اسحاق و ... وجود داشته اند که نشان دهنده جایگاه این شهر است.

حجت الاسلام شیری با بیان اینکه محدثان و بزرگان شیعه سفرای مورد توجه اهل بیت(ع) در شهرهای مختلف مخصوصا شهر قم بوده اند اضافه کرد: وجود ۱۴ هزار موقوفه و رقبه در قم می‌طلبد تا رسانه‌ها برای رواج بیشتر وقف در استان تلاش کنند.

وی از راه اندازی مشاوره وقف در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم خبرداد و افزود: در این زمینه به خیرین و واقفان مشاوره داده می شود.

یک سوم موقوفات برای بانوان است
مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم با بیان اینکه یک سوم موقوفات برای بانوان است ادامه داد: بانک اطلاعات موقوفات در اوقاف راه اندازی شده و تمامی امور وقفی هر موقوفه در آن ثبت و ضبط می شود همچنین در این بانک اطلاعات مربوط به موقوفات از هزار سال قبل موجود است.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد موقوفات استان صرف عزاداری می شود بیان داشت: هم اکنون در ۴۷ امامزاده نهضت عمرانی شروع شده همچنین اعزام ۳۰۰ طلبه به استانهای مختلف کشور، برپایی خیمه معرفت و ... از دیگر برنامه های اوقاف به شمار می رود.

حجت الاسلام شیری تاکید کرد: وقف تامین اجتماعی در اسلام است و برکات زیادی برای جامعه اسلامی داشته و دارد از این رو با اینکه سابقه وقف به دوره قبل از اسلام بر می‌گردد اما پیامبر و اهل بیت(ع) از بزرگترین واقفان بوده اند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcbw5b8.rhb8gpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما