قم نيوز : قم نیوز: پایگاه کتابخانه دیجیتال نور(نورلایب) در ششمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال (آبان 91) برای نخستین بار حائز کسب نشان زرین و لوح افتخار کشور شد
پایگاه نورلایب، برترین پایگاه کتابخانه ای کشور در سال 91 شد
به گزارش قم نیوز، مدیر پایگاه (نورلایب) با اشاره به این موفقیت اظهار داشت: پر واضح است این موفقیت به خوبی نشان می دهد، کاربران تشنه دسترسی به منابع و کتابهای دست اول در فضای اینترنت هستند تا بتوانند تحقیق و پژوهش نمایند.

احمد عباسی با اشاره به تاریخچه راه اندازی این پایگاه بیان داشت: پایگاه کتابخانه دیجیتال نور، پایگاهی کتابخانه ای است که به عرضه کتابهای تخصصی حوزه علوم اسلامی و انسانی در فضای اینترنت می پردازد.
عباسی گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تحلیل و طراحی پایگاه کتابخانه دیجیتال نور را در سال ۱۳۸۶ شروع و نسخه آزمایشی آن در سال ۱۳۸۷ منتشر کرد و یک سال پس از آن یعنی در سال ۱۳۸۸ با هدف اصلی ارائه خدمات و منابع پژوهشی در زمینه کتاب و منابع علوم اسلامی و انسانی و آسان نمودن دسترسی پژوهشگران و دانش پژوهان به منابع مورد نیاز خود، به صورت رسمی افتتاح نمود.

وی با اشاره به اهداف کلی راه اندازی پایگاه کتابخانه دیجیتال نور افزود: ارائه کتب موجود در نرم افزارهای مرکز نور در فضای اینترنت، دسترسی آسان کاربران به منابع اصلی علوم اسلامی و انسانی بدون هیچ گونه محدودیت جغرافیایی و محدودیت زمانی، بهره گیری از بهترین ابزار بازیابی اطلاعات همچون ابزارهای جستجو ساده و پیشرفته، فهرست موضوعی و فهرست الفبایی، ایجاد فضایی مناسب جهت انجام فعالیت های پژوهشی و دارا بودن قفسه شخصی کتب و... می باشد.

عباسی تصریح کرد: در حال حاضر این پایگاه حاوی بیش از پنج هزار و ۳۰۰ عنوان عنوان کتاب مشتمل بر ۱۰۲۵۳ جلد کتاب می باشد که موضوعات مختلف علوم اسلامی از جمله؛ علوم قرآن و تفسیر، علوم حدیث، ادعیه و زیارات، نهج البلاغه، کلام و فلسفه، جغرافیا، تاریخ و سیره، فقه، اصول، اخلاق و عرفان، ادبیات و منطق، فرق و مذاهب اسلامی و... در بر می گیرد.

وی بیان داشت: علاقه مندان می توانند با مراجعه به پایگاه نورلایب به نشانی www.noorlib.ir و ثبت نام و فعال سازی روند ثبت نام خود از کلیه اطلاعات و مطالب این پایگاه به صورت تمام متن و تصویر استفاده کنند و چنانچه کاربری عضو پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز) باشد می تواند با همان نام کاربری و رمز عبور از کتابخانه دیجیتال نور نیز بهره ببرد.

عباسی در ادامه گفت وگوی خود به خدمات پژوهشی این پایگاه اشاره کرد و گفت: مشاهده متن و اسکن منابع، امکان رنگین کردن، حاشیه نویسی و درج در قفسه شخصی، جستجو ساده و پیشرفته، فهرست ناشران و پدیدآورندگان، فهرست الفبایی، درباره و معرفی کتابها از جمله قابلیت های این پایگاه اطلاع رسانی اسلامی است.

وی یادآور شد: هم اکنون در حال به روز رسانی دیتای موجود در پایگاه هستیم بطوریکه از مجموع ده هزار و ۲۵۳ جلد از کتابهای پایگاه حدود ۳ هزار جلد از کتابهای پایگاه به روز رسانی شده است.

وی با بیان اینکه تغییرات گرافیکی همزمان با به روز رسانی منابع پیگیری می شود، اظهارداشت: طراحی نسخه دو پایگاه، استاندارد سازی متا دیتا، چند زبانه کردن اینترفیس و جذب مخاطبان از کشورهای عربی ـ اسلامی، تبلیغات هدفمند و شناساندن پایگاه به کاربران هدف، ارتباط منسجم با کاربران از جمله اصلی ترین برنامه های این پایگاه محسوب می شود.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcft0dy.w6dyeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما