پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : 11897
آیت‌الله مهدوی‌کنی در همایش «نیم قرن حضور»:

بقای جامعه مدرسین در ورود به مسایل جدید است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: بقای فعالیت‌‌های سیاسی و اجتماعی جامعه مدرسین ورود به مسائل سیاسی جدید است و باید درها را در این عرصه باز کنیم.
بقای جامعه مدرسین در ورود به مسایل جدید است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی امروز در همایش نیم قرن حضور که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد اظهار کرد: هدف نزول پیامبران نجات امت‌ها از ظلمات و راهنمایی آنها به سمت نور بوده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران مسئله‌ای ایستا نیست بلکه امری جاری است و باید ارتباط آن با سلسله فقاهت حفظ شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام خمینی(ره) امتیازاتی نسبت به سایرین داشت گفت: ایشان نظام اسلامی را بر مبنای پویایی و حرکت بنا نهاد و مقایسه انقلاب اسلامی با مشروطه گویای این حقیقت است.

وی ادامه داد: سلطنت امری دینی نیست در حالی که دیده می‌شود برخی بزرگان و علما قصد نداشتند سلطنت را از بین ببرند؛ امام راحل از همان ابتدا با پادشاهی مخالف بود و همواره تصریح می‌فرمودند که خلع سلطنت باید در دستور کار قرار گیرد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با اشاره به عقیده امام مبنی بر سازگار نبودن سلطنت با انقلاب بیان داشت: ایشان ولایت فقیه را ادامه ولایت رسول الله(ص) می‌دانستند و بر تداوم این ارتباط تاکید داشتند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام خمینی(ره) در حرکتی اعجازگونه وارد عرصه حکومت شد و برای این کار برنامه‌ریزی مدونی داشت و به صورت نظام‌مند این کار را انجام دادند و باقی بودن انقلاب تا این دوران حاصل همین دوراندیشی بود.

وی با بیان اینکه جامعه مدرسین نقش هدایتگری انقلاب را داشته است گفت: امام خمینی(ره) عقیده داشتند که برای باقی ماندن انقلاب باید متناسب با شرایط زمان و مکان حرکت کرد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی اضافه کرد: امام راحل دارای هوش سرشاری بود و هدایت نیروهای مردمی را به خوبی انجام می‌داد؛ نظام اسلامی ایران به عنوان یادگار ارزشمند امام نظامی پویا و ساختارمند است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: امام خمینی(ره) عقیده داشت که فقه حکومتی مقدم بر فقه فردی است و باید متناسب با شرایط زمان و مکان به تبیین احکام پرداخت.

وی نیم قرن فعالیت سیاسی و اجتماعی جامعه مدرسین را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این نهاد مقدس همواره به صورت پویا پشتیبان نظام اسلامی بوده و نگاهی به گذشته، حال و آینده داشته است؛ آثار فعالیت اعضای قبلی جامعه هنوز پابرجاست زیرا فعالیت آنها به گونه‌ای بوده که اقدامات تنها منحصر در زمان و مکان خاصی نباشند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی ادامه داد: سرّ ماندگاری امام و انقلاب این است که راه انتخاب شده توسط ایشان صالح و بر اساس فرامین الهی بود؛ انقلاب اسلامی ملتی را متحول کرد، همان جوانانی که بر سر دیدن یک فیلم در سینمای دوران شاه با یکدیگر درگیر می‌شدند پس از انقلاب به جبهه‌ها رفتند و از اسلام و دستاوردهای انقلاب دفاع کردند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام راحل با وجود اقدامات فراوان هیچ ادعایی هم نداشت ابراز کرد: ایشان عقیده داشت که انقلاب اسلامی برکتی الهی بود که از سوی خداوند به ملت ایران اهدا شد.

وی امام خمینی(ره) را عامل حیات ملت ایران عنوان کرد و افزود: اعضای جامعه مدرسین باید دو مسئله را همواره مد نظر داشته باشند؛ این نهاد نباید در محدوده افراد خاصی باشد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با بیان اینکه اگر جامعه روحانیت مبارز در تهران منحصر به افراد خاصی می‌شد مشکلاتی به وجود می‌آمد گفت: باید طوری رفتار کرد که علما و فضلای حوزه با جامعه مدرسین در ارتباط باشند؛ جدایی علما از یکدیگر به نفع انقلاب نیست و مقام معظم رهبری هم چنین مسئله را شایسته نمی‌دانند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جدایی علما و فضلا از یکدیگر خطراتی را در پی دارد و عده‌ای به سوء استفاده از این مسئله می‌پردازند.

وی با بیان اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه یک نهاد سیاسی به معنای مدیریت یک نظام است عنوان داشت: اگر خود را انقلابی می‌دانیم باید با سیاست در ارتباط باشیم؛ انتخابات و ورود در سیاست به این معنا نیست که حقه بازی صورت گیرد البته ممکن است برخی اوقات مسائل سیاسی مطابق میل ما پیش نرود.

آیت‌الله مهدوی‌کنی ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که از فعالیت‌های سیاسی دارم می‌گویم که انقلاب دارای اصالتی فراتر از این است که بخواهیم بر سر مسائل حاشیه‌ای قهر کنیم؛ بقای فعالیت‌‌های سیاسی و اجتماعی جامعه مدرسین ورود به مسائل سیاسی جدید است و باید درها را در این عرصه باز کنیم.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcfecdy.w6dy1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما