جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : 11932

هنرهای دستی نیازمند توجه مسوولان است

قم نيوز : قم نیوز: رییس انجمن رودوزان سنتی قم بر توجه مسوولان استانی و کشوری بر هنرهای دستی و سنتی هنرمندان قمی تاکید کرد.
هنرهای دستی نیازمند توجه مسوولان است
به گزارش قم نیوز، زهرا عباسی در حاشیه هشتمین نمایشگاه هنرهای سنتی، صنایع دستی قم و بانوان کارآفرین، اظهار داشت: هنرهای دستی از جمله سرمه دوزی، ترمه دوزی و زردوزی از مهمترین اثرهای هنری بانوان قمی است که برای صادر و ترویج این اثر نیازمند توجه مسوولان است تا بتوان آن را به سایر استان ها و حتی کشورهای دیگر صادر کرد.

وی افزود: ۹۰ نفر عضو انجمن رودوزی استان قم هستند که تاکنون توانسته اند هنرهای دستی خویش را به کشورهایی مانند آلمان، مالزی، چین و کشورهای عربی صادر نماید.

این هنرمند، ادامه داد: آموزش انواع هنرهای صنایع دستی از جمله رودوزی های سنتی، پته دوزی، بلوچ دوزی، ترکمن دوزی، درویش دوزی، قیطان دوزیسوزن دوزی،ملیله دوزی، نخ دوزی، روبان دوزی، سرمه دوزی، چاپ سنتی بر روی پارچه ها و دیگر هنرها توسط این انجمن به علاقه مندان صورت می گیرد.

وی با اشاره به هنر رودوزی گفت: رودوزی آن دسته از صنایع دستی کشور ماست که طی آن طرح ها و نقوش سنتی با ابزاری ساده نظیر سوزن، قلاب و غیره و با بهره گیری از انواع نخهای رنگین یا فلزی بر روی پارچه های بدون نقش به وجود می آید و امروزه در کشورهای خارج طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است.

عباسی، افزود: این هنر برای تزیین لباس و پارچه به کار می رود و در طول تاریخ انواع این دوخت ها بر روی پارچه ها کلاه ها و البسه که گاه مکشوفه بوده و گاه در تاریخ از آنها نام برده شده است مشاهده کرده ایم.

وی با اشاره به فعالیت تعاونی رودوزان گفت: ۵۰۰ نفر در این تعاونی مشغول به فعالیت هستند و به خلق آثار هنری زیبا می پردازند.

هشتمین نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی قم و بانوان کارآفرین از ۲۴ بهمن ماه به مدت چهار روز در ۱۰۶ غرفه در دو بخش همگانی و بانوان هنرمند و فعالیت بیش از ۱۰۰ هنرمند استان در قم برپا شد.

در این نمایشگاه هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی از جمله سفال، سرامیک، خرمهره، منبت و معرق چوب، نقاشی روی شیشه، زیورآلات سنتی، رودوزی های سنتی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، انگشترسازی، چرم، قلم زنی، تذهیب، گلیم و گبه و دیگر رشته های هنری محصولات و آثار خود را به بازدیدکنندگان عرضه می کنند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcf01dy.w6dymagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما