دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : 13078
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم:

مردم در حفظ منابع طبیعی بکوشند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه در روز طبیعت پنج اکیپ ثابت و سیار در مناطق مختلف استان مستقر خواهند شد گفت: مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی و درختان و پارک‌ها همکاری لازم را داشته باشند.
مردم در حفظ منابع طبیعی بکوشند
به گزارش قم نیوز، احمد عفتان با اشاره به اینکه مساحت استان قم حدود یک میلیون و ۱۲۴ هزار هکتار است اظهار داشت: حدود ۸۳ درصد از سطح استان را منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع، اراضی بیابانی و حوزه‌های آبخیز تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: عمده عرصه‌های منابع طبیعی استان قم را عرصه‌های مرتعی و بیابانی تشکیل می‌دهند و پوشش جنگلی کمی در این استان وجود دارد.

۳۰۰ پارک و بوستان برای شهر قم کم است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه ۳۰۰ پارک و بوستان در قم وجود دارد، تصریح کرد: این تعداد پارک و بوستان نسبت به نیاز استان کم است و در سال گذشته با اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به قم، پارک جنگلی ثامن الائمه(ع) را کلنگ زنی کردیم تا با بهره‌برداری از این پروژه سرانه سبز استان افزایش یابد.

عفتان با اشاره به اینکه در روز طبیعت ۵ اکیپ ثابت و سیار فعال خواهند شد، عنوان کرد: اکیپ‌های ثابت در مناطق مختلف استان از جمله بخش‌های کهک و خلجستان حضور خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه اکیپ‌های سیار این اداره کل در منطقه حسین آباد میش مست، پارک جنگلی غرب نیروگاه حرارتی و ستاد اداره کل منابع طبیعی مستقر می‌شوند، گفت: این اکیپ‌ها تمام تجهیزات به ویژه اطفا حریق را به همراه خواهند داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جوی و آغاز زودرس فصل بهار و بیداری طبیعت و رویش جوانه‌ها و شکوفه‌ها پیش‌بینی می‌شود تعداد بیشتری از هموطنان و هم استانی‌های برای بهره‌مندی از مواهب طبیعی استان در پارک‌های جنگلی و عرصه‌های منابع طبیعی حضور پیدا کنند که این امر توجه به هوشیاری همکاران ما را در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی بیشتر می‌کند.

آماده باش نیروهای اداره کل منابع طبیعی در روز طبیعت
عفتان با تاکید بر اینکه تمام نیروهای این اداره کل در روز طبیعت آماده باش خواهند بود اضافه کرد: از مردم انتظار داریم در حفظ و حراست از منابع طبیعی، درختان و پارک‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه انس با طبیعت دوطرفه باید باشد، افزود: طبیعت هرچه دارد تقدیم به سلامتی و حفظ آرامش انسان تقدیم می‌کند و انتظار این است مردم در کنار بهره‌مندی از مواهب زیبا در حفظ و احیای منابع طبیعی و استفاده بهینه از آنها بدون آسیب رساندن به درختان و بوته‌ها همکاری کنند.

پرهیز از برافروختن آتش در محل‌های غیرمجاز
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با تاکید بر اینکه مردم و هم استانی‌های عزیز در روز طبیعت از هرگونه برافروختن آتش در محل‌های غیرمجاز و نزدیک درختان و بوته‌های طبیعی جدا پرهیز کنند، اضافه کرد: در صورت ایجاد آتش برای طبخ غذا در محل‌های از قبل تعیین شده، سعی شود قبل از بازگشت حتما از خاموشی کامل آتش‌ها از طریق پاشیدن آب و یا خاک روی آنها اطمینان حاصل کنند.

این مسئول اذعان داشت: منابع طبیعی ثروتی با ارزش و خدادادی است که ترویج فرهنگ حفاظت و آموزش‌های لازم در زمینه صیانت از این ثروت ملی و استفاده صحیح از آن ضروری است.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcivuaz.t1apy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما