شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 1324
نماز عید قربان در مسجد جمکران؛

دعای عرفه در مسجد جمکران قرائت می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران برنامه‌های روز عرفه و عید قربان را در این مسجد اعلام کرد.
دعای عرفه در مسجد جمکران قرائت می‌شود
به گزارش قم نیوز، ابراهیم صدوقی امروز با اشاره به برنامه‌های مسجد مقدس جمکران در روز عرفه اظهار کرد: دعای پرفیض عرفه از سوی حجت‌الاسلام مرتضی وافی ساعت ۱۴ فردا در مهدیه مسجد مقدس جمکران با حضور عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) قرائت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مراسم مداحی و مدیحه‌سرایی در روز عید قربان بین نماز ظهر و عصر در شبستان مسجد مقام جمکران برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران عنوان کرد: نماز عید قربان ساعت هشت صبح در شبستان مسجد مقام جمکران به امامت آیت‌الله وافی، تولیت مسجد مقدس جمکران اقامه می‌شود.

عرفات نام جایگاهی است که حاجیان در روز عرفه(نهم ذی‌الحجه) در آنجا توقف کرده و به دعا و نیایش می‌پردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه باز می‌گردند و وجه تسمیه آنرا چنین گفته‌اند که جبرئیل(ع) هنگامی که مناسک را به ابراهیم می‌آموخت زمانی‌که به عرفه رسید به او گفت «عرفت» و او پاسخ داد آری، بنابراین به این نام خوانده شد.

همچنین گفته‌اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن را برای تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد.

این روز از اعیاد عظیمه است اگرچه به اسم عید نامیده نشده و روزى است که حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و تائیدکننده جود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده‌تر و خشمناک‌ترین اوقات خواهد بود.

در روایتی درباره اعمال این روز آمده است اول غسل، دوم زیارت امام حسین(ع) که مقابل هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق پیدا کند که در این روز در زیر قبه مقدسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى که در عرفات باشد نیست بلکه مقدم است.

سوم بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالى به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده شود پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حجج طاهره(ع) روایت شده است.

شیخ کفعمى گفته مستحب است روزه روز عرفه براى کسى که ضعف پیدا نکند غسل پیش از غروب و زیارت امام حسین(ع) در روز و شب عرفه و هنگام غروب زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و هنگام فراغت دو رکعت نماز اقامه کند در رکعت اول پس از حمد توحید و در رکعت دوم پس از حمد، سوره کافرون را بخواند و بعد از آن چهار رکعت نماز گذارد در هر رکعت بعد از سوره حمد ۵۰ مرتبه سوره توحید بخواند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcb.5b8urhbfaiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما