دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : 14802
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

فعالیت‌های رادیکال تکفیری‌ها ضربه‌ مهلکی به جامعه اسلامی می زند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ضمن هشدار در مورد خطر تسلط تکفیری‌ها گفت: این جریان اگر قدرت کامل را در دست بگیرد، اجازه آب خوردن و نفس کشیدن هم به کسی نمی دهد و فعالیت‌های رادیکال آن ها، ضربه‌ مهلکی به جامعه اسلامی می زند.
فعالیت‌های رادیکال تکفیری‌ها ضربه‌ مهلکی به جامعه اسلامی می زند
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، تکفیر را خطر بزرگی برای جامعه اسلامی عنوان کرد و اظهارکرد: در صورت عدم انزوای جریان‌های تکفیری، سرنوشتی پرتلاطم و ناپایدار در جهان اسلام شکل خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: تکفیر بزرگترین تهدید برای اسلام به شمار می‌آید؛ زیرا خشونت را در فضای جامعه اسلامی گسترش و چهره اسلام پررحمت را در دید جهانیان مشوش می‌کند و باعث خواهد شد هر گونه زمینه عقلانیت و تدبیر در راستای ایجاد مناسبات درست در جامعه اسلامی شکل نگیرد.
 
مبلغی دین‌گریزی را محصول جریان‌های رادیکال عنوان کرد و گفت: با وجود تکفیر و عواقب آن، اندیشه‌های اسلامی نه تنها از مسیر رشد و تعالی و همگرایی باز می‌ماند بلکه یک سیر عقب گرد نیز پیدا خواهد کرد، در فضاهای این چنینی مدام در جامعه اسلامی درگیری شکل می‌گیرد، نفاق، تضاد اجتماعی و فرار از اسلام از دستاوردهای دیگر ادامه این رفتارهاست.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: نتیجه دیگر این است که این اعمال تنها یک نسل را به کام عقب ماندگی و فاصله از اسلام فرو نمی‌برد بلکه بر تاریخ تأثیر می‌گذارد و نسل‌های آتی را نیز به سرنوشت آن ها دچار می‌کند. در نهایت دین در ضعف و ناتوانی قرار می‌گیرد و بی‌دینی توجیه شده و گسترش پیدا می‌کند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: مصری‌ها و علمای الازهر باید بدانند که این تکفیری‌ها اگر مجال پیدا کنند اجازه آب خوردن، نفس کشیدن و بیان کوچکترین منطق اسلامی را به آن ها نخواهند داد و آن ها به دنبال گرفتن مناصب افتا در جهان اسلامی هستند.
 
مبلغی گفت: اگر تکفیری‌ها در جامعه سیطره پیدا کنند حاصلی جز کشتار، تباهی، ناامنی، عقب ماندگی و حاصلی جز نمایش چهره خشن و بی‌رحمانه از دین ندارند.
 
وی درباره ریشه جریان‌های رادیکالی در اسلام گفت: از ابتدا کوشش اسلام بر آن بود تا یک جامعه اسلامی ایجاد کند که از حیث کیفی و کمی، امکان رشد پیدا کرده و از هر نظر رو به توسعه برود؛ ولی متاسفانه در طول تاریخ، فعالیت‌های رادیکال رفته رفته بروز و ظهور یافتند و ضربه‌های هولناکی بر جامعه اسلامی وارد و بر تاریخ اسلامی آثار منهدم کننده‌ای را بر جای نهادند.
 
رئیس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی افزود: متاسفانه امروزه در فضای مناسبات امت اسلامی، نگاه افراطی به دین خشن‌تر، سازمان یافته‌تر و با قساوت بی‌رحمانه‌تری به میدان پا نهاده و می‌رود تا فضا را از نگاه‌ها، رفتارها و خشونت‌های عملی خود بیشتر پر کند.
 
وی ادامه داد: این جریان ریشه در عواملی همچون حماقت، تعصب، سطحی اندیشی و جریانی شدن دارد.
 
مبلغی با بیان اینکه جریان‌های رادیکال به مرور گستردگی بیشتری به دنبال خواهند داشت، گفت: اگر علمای اسلام در خصوص کنترل این پدیده شوم و کیان برانداز، اقدام فوری و جدی نکنند جامعه اسلامی برای همیشه به وضعیتی ناامن و پر تلاطم دچار خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) حساسیت شدیدی نسبت به تکفیر داشتند ادامه داد: وقتی خطر بزرگی به نام تکفیر مسلمانان را تهدید می‌کند جامعه اسلامی باید درمقابل تقریب نیرومندتری را پی بگیرد تا از پس تکفیری‌ها برآیند. تکفیری را باید به محاق انداخت، باید آنها را منزوی کرد و از جامعه اسلامی بیرون راند.
 
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مسلمانان شیعه و سنی خیال نکنند که تکفیری‌ها تنها حمله به بخشی از جامعه اسلامی و کشتار یک سری مسلمان بی‌گناه اکتفا می‌کنند. مطمئن باشند این‌ها به فعالیت‌های خود وسعت بیشتری می‌بخشند و سیطره کامل بر فکر و اندیشه اسلامی پیدا می‌کنند.
 
وی تقریب را راه مقابله با تکفیر دانست و یادآور شد: امروزه متأسفانه جریان‌های رادیکال در جهان اسلام وارد عملیات شده‌اند و یک حرکت غیرانسانی را آغاز کرده‌اند. خشونت، کشتار دسته جمعی مشمئز کننده، آزار و اذیت بیرحمانه و نفرت آور انسان‌های مسلمان را روش خود در این عملیات قرار داده و این بخشی از منطق آن ها شده است.
 
مبلغی افزود: زمانی که تکفیری‌ها پا به عرصه می‌گذارند مسلمانان باید به صورت جدی‌تر رو به وحدت اسلامی بیاورند و مشکلات فی‌مابین خود را حل کنند، امروزه باید راه وحدت اسلامی را با قوت دنبال کنیم و به هیچ وجه دچار جنگ طایفه‌ای نشویم و با اتحاد و تقریب در مقابل خواست تکفیری‌ها که جنگ طایفه‌ای است، بایستیم.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcewv8z.jh8e7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما