شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : 15362
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم:

تحقق مدیریت واحد شهری نیازمند اراده ملی است

قم نيوز : قم نیوز: عضو منتخب شورای چهارم شهر قم گفت: تحقق مدیریت واحد شهری نیازمند یک اراده ملی است.
تحقق مدیریت واحد شهری نیازمند اراده ملی است
به گزارش قم نیوز، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم تحقق مدیریت واحد شهری را نیازمند یک اراده ملی دانست و اظهارکرد: شکل گیری شوراها جزو قانون اساسی بود، ولی مسکوت مانده بود که با یک اراده ملی، شوراها سر کار آمدند، بحث مدیریت واحد شهری نیز یک عزم حاکمیتی می خواهد که حداقل در چند شهر بزرگ به صورت پایلوت اجرا شود که من مطمئنم شتاب عمران و آبادانی شهر پس از مدیرت واحد شهری بیش از شتابی است که زمان شکل گیری شوراها رخ داد.
 
عباس ذاکریان ادامه داد: بنابراین مقدمات مدیریت واحد شهری باید در مجلس شورای اسلامی فراهم شود و تبدیل به یک قانون شود، همچنین دولت نیز باید از بحث های حاکمیتی دست بردارد و آن را مدیریت محلی یعنی شوراها واگذارد که امیدوارم هر چه زودتر مدیریت واحد شهری شکل بگیرد.
 
تحقق مدیریت واحد شهری حتی در کشور عراق
 
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بحث مدیرت واحد شهری گفت: در مدیریت واحد شهری تمام مسائل یک شهر از یک مرکز فرماندهی ، کنترل و نظارت می شود که متاسفانه علی رغم تصریح شدن این مطلب در برنامه سوم و چهارم، مدیریت واحد شهری عملی نشده است و در افق آینده باید مدیریت واحد شهری اتفاق بیفتد.
 
وی اضافه کرد: حتی در کشور عراق هم مدیریت واحد شهری شکل گرفته است، به گونه ای که در آن کشور مردم شوراها را انتخاب می کند که شوراها نیز استاندار را بر می گزینند و همه نهادهای یک استان جز ارتش، قوه قضائیه و دانشگاه ها زیر نظر شوراهای استانی فعالیت می کنند.
 
ذاکریان هماهنگی بین دستگاه های شهری را ضروری دانست و افزود: تا رسیدن به مدیریت واحد شهری، باید ارگان های حاکمیتی مانند استاندار و فرمانداری نقش هماهنگی بین شهرداری و ارگان های دیگر را بر عهده بگیرند.
 
وی ادامه داد: نهادهای همچون آب و فاضلاب، آب منطقه ای، برق و بهداشت و درمان باید با شهرداری همکاری داشته باشند که در صورت نداشتن همکاری، هر دو ارگان آسیب می بینند.
 
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مشکلات عدم هماهنگی دستگاه ها با شهرداری ها گفت: مشکلات زیادی را از عدم هماهنگی ها داریم، شهرداری خیابانی را آسفالت می کند، اما سال بعد اداره ای خواستار حفاری آن خیابان می شود، چون سال قبل پیش بینی بودجه برای حفاری و فعالیت عمرانی در آن خیابان را نداشته است.
 
پیشرفت شهرهای کشورهای پیشرفته به دلیل محقق شدن مدیریت واحد شهری
 
ذاکریان مدیریت واحد شهری را در کشورهای پیشرفته عملیاتی شده دانست و افزود: در آن کشورها شورا و شهرداری پاسخگوی اداره شهر هستند و اداراتی همچون آب، برق، آموزش و پرورش، بهداشت و حتی پلیس راهنمایی و رانندگی برنامه های خود را به شورا ارائه می کنند و بودجه شان در شورای شهر تصویب می شود.
 
وی اضافه کرد: همکاری بین ارگان های شهری در کشورهای پیشرفته به صورت ساختاری اتفاق می افتد، به همین دلیل پایتخت ها و شهرهای کشورهای اروپایی در مقایسه از شهرهای ما بسیار جلوتر هستند و پیشرفتشان به این دلیل است که زودتر به این نتیجه رسیدند که مدیریت واحد شهری باید اتفاق بیفتد.
 
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به روند خدمت گذاری شهرداری پیش از شکل گیری شوراها اظهار کرد: درآمد شهرداری قم پیش از تشکیل شورای شهر حداکثر 4، 3 میلیارد تومان بوده است، در حالی که چک های زیادی از شهرداری نیز در دست مردم بوده است و در آن زمان بخش کمی از درآمدهای شهرداری از عوارض شهری بوده است و بخش اعظم بودجه شهرداری از منابع ملی و استانی بوده است، به همین دلیل پیشرفت فعالیت های شهرداری مرتبط با روند تزریق بودجه از سوی دولت بوده است.
 
تغییر نگاه مردم به شهرداری پس از تشکیل شوراها
 
ذاکریان نگاه مردم به شوراها را پس از تشکیل شورا بهتر دانست و افزود: پس از ورود مردم به مدیریت شهری یعنی شکل گیری شوراها، نگاه ها تغییر کرد و نگاه مردم به شهرداری بهتر شد، چون شهرداری را برآمده از رای خودشان می دانند و شهردار منتخب غیر مستقیم مردم است.
 
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تغییرات در حوزه عمران شهر پس از شکل گیری شوراها گفت: در بحث خدمات رسانی، اتفاقات بزرگ عمرانی و پیشرفت و توسعه در شهرهای بزرگ عمدتا پس از حضور شوراها بوده است و پیش از شکل گیری شوراها شتاب و سرعت فعالیت های عمرانی در شهرهای بزرگ بسیار کند بوده است.
 

انتهای پیام /122
https://qomnews.ir/vdcgxw9q.ak9n34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما