دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : 15734
شهر قم میزبان دو بخش از جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

بهره‌گیری از ظرفیت‌های قم در تبیین حدیث رضوی

قم نيوز : قم نیوز: شهر قم در حالی میزبان دو بخش از جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که از سوی مسئولان امر تلاش خواهد شد از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و دینی در شهر قم برای تبیین حدیث رضوی به بهترین شکل بهره‌برداری شود.
بهره‌گیری از ظرفیت‌های قم در تبیین حدیث رضوی
 به گزارش قم نیوز، وجود مبارک حضرت ثامن‌الحجج امام علیبن موسی‌الرضا(ع) در سرزمین ایران، بی‌شک سعادتی بزرگ و افتخاری عظیم است که تعریف و توصیف آن در توان هیچ قلم و زبانی نیست و برگزاری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) که چند سالی است در سطحی بسیار گسترده برگزار می‌شود، در شمار طرح‌های بسیار ارزنده‌ای است که اگر اهداف آن به‌طور دقیق و جدی به اجرا برسد می‌تواند ثمرات و برکات نیکویی به همراه داشته باشد.
 
جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که با اشراف بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) فعالیت دارد، در یازدهمین سال برگزاری خود در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. این جشنواره در بخش ملی که در 31 استان کشور برگزار می‌شود دارای هشت بخش کلی شامل علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری، دانشگاهی، سینمایی، مطبوعات و دیجیتال، کودک و نوجوان و ویژه است.
 
در بخش بین‌الملل نیز 75 نقطه از چهار قاره جهان شامل کشورهای آمریکا، آلمان، اتریش، آرژانتین، اسپانیا، اندونزی، امارات، الجزایر، انگلستان، ایتالیا، برزیل، ژاپن، روسیه، سوئد، هند،‌ نیجریه و ... مشارکت فعال دارند.
 
همچنین پروژه برگزاری «هفته‌های فرهنگ رضوی» به کمک ادارات‌ کل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان محیط زیست در 23 استان کشور در حال برگزاری است.
 
از آنجا که نام مقدس امام رضا(ع) بر این جشنواره نهاده شده است به حق این انتظار وجود دارد که نظارت بسیار افزون‌تری نسبت به اجرای هر چه بهتر این جشنواره در همه مراحل برگزاری صورت پذیرد تا نتایج حاصل از آن با اهداف تعیین شده بیگانه نباشد و به مرور زمان سطح کیفی این جشنواره به عنوان شاخص‌ترین حرکت فرهنگی جامعه ما به شکل مطلوب‌تری تجلی یابد.
 
جایگاه الهی و عظمت شخصیت والای حضرت امام رضا(ع) ایجاب می‌کند که اگر جشنواره‌ای فرهنگی و هنری درباره فضایل و کرامات آن حضرت برگزار می‌شود، تمامی دست اندرکاران بر اهمیت این خدمت شریف، اشراف عمیق و کامل داشته باشند و با نهایت اخلاص و به کارگیری تمام توان و امکانات بکوشند تا نتیجه کار مورد رضایت آن حضرت که رضای خالق یکتاست قرار گیرد.
 
نظر به کثرت جشنواره‌هایی که در جامعه ما برگزار می‌شود و از پیامدهای آن ایجاد جو روزمرگی و یکنواختی است باید مراقب بود تا این حرکت دچار یکسان نگری نشود و همچنان مرتبه خاص خویش را حفظ نماید.
 
مراقبت و نظارت دقیق و ضابطه‌مند بر نحوه برگزاری جشنواره رضوی ارزیابی دستاوردها و آسیب‌شناسی آن از منظرهای گوناگون از جمله ضروریاتی است که در کنار برگزاری این جشنواره باید مورد توجه فراوان قرار گیرد تا میزان اهمیت و اعتبار این حرکت مقدس فرهنگی روز به روز افزایش یافته و جامعه از نتایج نیکوی آن بهره‌مندی بیشتری یابد.
 
ترغیب و تشویق اهل ادب و هنر به آفرینش آثار ارزنده پیرامون شخصیت و زندگانی پربرکت حضرت ثامن‌الائمه(ع) و تلاش در راستای انتشار بهترین آثار در هر دوره و ارسال آن برای مراکز علمی و پژوهشی، اهل تحقیق و خالقان این آثار از اهداف مهم جشنواره رضوی است.
 
با عنایت به این نکته که عشق و ارادت به ساحت مقدس حضرت امام رضا(ع) سرمایه‌ای سترگ و زوال‌ناپذیر است و دوستداران بی‌شمار آن حضرت در انتظار به ثمر نشستن تلاش‌های وسیع‌تر و ارزنده‌تری هستند که با بهره‌گیری مطلوب و هوشمندانه‌تر از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود، تحقق این مهم دور از انتظار نیست.
 
مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری امام رضا که برگزاری این جشنواره را بر عهده دارد در این خصوص می‌گوید: اگرچه تولید محصولات فرهنگی با موضوع امام رضا(ع) دارای اهمیت است اما این، همه‌ هدف ما نیست و ما به دنبال فرهنگ‌سازی رضوی در جامعه هستیم.
 
سید جواد جعفری جریان‌سازی توسط رسانه‌ها را برای رسیدن به این هدف ضروری دانست و گفت: حجم گسترده پوشش رسانه‌ای این رویداد و دستاوردهای آن موجب توجه بیشتر مردم به معارف رضوی و به تعبیر او گسترش فرهنگ رضوی زیر پوست شهر شده است.
 
اما در جشنواره امام رضا(ع) قم جایگاه ویژه‌ای دارد و به حق در شهری که مرقد شریفش خواهر بزرگوارش روزانه میزبان هزاران نفر از عاشقان خاندان عصمت و طهارت است باید این جشنواره رنگ و بوی دیگری داشته باشد.
 
در یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) استان قم در بخش حدیث و خاطرات زیارت؛ میزبان است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به برگزاری همایش ملی حدیث رضوی در این استان اظهار کرد: این همایش حرکتی جدید برای تبیین سیره امام رضا(ع) است.
 
سید مرتضی اسماعیلی‌طبا افزود: این جشنواره هر ساله در حال گسترش است و حوزه‌های بیشتری را زیرپوشش خود قرار داده است.
 
وی ادامه داد: این کار حرکت مبارکی بوده و در این 10 سال موضوعات مرتبط با امام رضا(ع) در قالب‌های مختلف داستان، شعر، تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی و دیگر رشته‌های هنری ارائه شد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه از سال قبل با بررسی‌هایی که انجام شد تصمیم گرفتیم برگزاری همایش ملی حدیث رضوی که کار کمتری بر روی آن انجام شده بود را برای شهر قم انتخاب کنیم، ابراز داشت: بنا بر این تصمیم مقرر شد به مدت سه سال در قم بر روی این موضوع کار شود و در واقع این کار مشترکی که بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث انجام می‌شود، از جمله مأموریت‌های اداره کل ارشاد است که بتواند از ظرفیت‌های عظیم حوزوی که در استان وجود دارد استفاده کند.
 
اسماعیلی‌طبا افزود: دیدگاه ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نگاهی صرفاً استانی نیست، در این شهر ظرفیت‌هایی وجود دارد که وظیفه عرفی و شرعی ما ایجاب می‌کند از آن در کل کشور و برای همه مخاطبان داخلی و خارجی استفاده کنیم، به همین دلیل این تفاهم‌نامه مبارک شکل گرفت.
 
اما در کنار همه مسائل میزان اطلاع‌رسانی در خصوص ابعاد مختلف برگزاری این جشنواره به مردم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
حسین آمری یکی از این شهروندان دستاوردهای 11 ساله جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را قابل توصیف عنوان کرد و گفت: این جشنواره نقش مهمی در جریان سازی فرهنگی به ویژه فرهنگ دینی داشته است.
 
رسول اکبرپور نیز از کارکنان یکی از مؤسسات فرهنگی قم نیز در خصوص این جشنواره اظهار نظر کرد و گفت: نباید انتظار داشت که این جشنواره در مدت زمان شکل گرفته تمام فرآیندهای فرهنگی را مورد تأثیر خود قرار دهد، هر چند این جشنواره تاکنون موفق عمل کرده است و بخشی از جریان سازی فرهنگی را شکل داده است.
 
مجتبی راعی فیلم‌ساز مشهور سینمای ایران نیز در مصاحبه‌ای جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را یک جشنواره مهم برای شناخت فرهنگ رضوی خواند و تصریح کرد: در صورت برگزاری مطلوب این جشنواره، جریان‌سازی مناسبی برای ترویج فرهنگ رضوی در سراسر کشور انجام می‌شود.
 
با این اوصاف همگان بر این باورند که اثرگذاری و تعمیق باورهای دینی هدف اصلی برنامه‌های فرهنگی است و بخش مهمی از جریان‌سازی فرهنگی که شکل گرفته مربوط به نفوذ جشنواره در بخش عظیمی از جامعه فرهنگی و هنری است بنابراین اگر بتوانیم بحث محتوایی این‌گونه جشنواره‌‌ها را به خوبی تأمین کنیم، می‌توانیم شناخت، معرفت و فرهنگ رضوی را به سهم خود در جامعه نهادینه کرده و در گام بعدی این حرکت را به عنوان یک جریان پرشتاب و فراگیر به دنیا معرفی کنیم.
 
شکل‌گیری جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا(ع) یک اتفاق ارزنده، ماندگار و جریان‌ساز در زمینه توجه افکار عمومی به فرهنگ رضوی است که رسانه‌ها می‌توانند از جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برای تولید آثار رسانه‌ای جذاب و فراگیر استفاده کاربردی کنند.
 
این جشنواره که در یک دهه گذشته به عنوان عظیم‌ترین جشنواره فرهنگی، هنری و ولایی کشور به مناسبت میلاد فرخنده حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارشان امام علی‌بن موسی الرضا(ع)، از یکم تا یازدهم ذی‌القعده موسوم به «دهه کرامت» برگزار می‌شود باید مدام مورد ارزیابی قرار گیرد تا از آسیب‌های جشنواره‌های موضوعی که هر ساله برگزار می‌شوند، مصون بماند.
 
جریان‌سازی دیگری که از برکات این جشنواره است، تولید آثار فرهنگی و هنری در ساحت مقدس فرهنگ رضوی است. تولید آثار با محوریت معارف رضوی و هم چنین پاسداشت پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت عصمت و طهارت از دیگر دستاوردهای جشنواره امام رضا(ع) است.
 
دستگاه‌های فرهنگی کشور در ترویج معارف رضوی باید سهم داشته باشند. امام رضا(ع) تنها امام معصوم میهمان کشور ما هستند که همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور وظیفه دارند رسالت خود در برابر این امام همام را که گسترش فرهنگ و سخنان و سیره اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) از آن جمله است، انجام دهند.


انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcjxaev.uqeitzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما