چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : 15762
حجازی خبر داد:

موفقیت استان قم در جلوگیری از مرگ و میر مادران باردار

قم نيوز : قم نیوز: ئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ابتدای امسال تاکنون هیچ موردی از مرگ مادر باردار در استان قم به ثبت نرسیده است.
موفقیت استان قم در جلوگیری از مرگ و میر مادران باردار
به گزارش قم‌نیوز، دکتر سید شمس الدین حجازی امروز سه‌شنبه در سمینار آموزشی مراقبت‌های قبل و بعد از بارداری و پیشگیری از بارداری‌های پرخطر که با حضور پزشکان و پرستاران در سالن شهید مفتح این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت مقوله پیشگیری از مرگ مادران باردار به عنوان یکی از اصلی ترین شاخص‌های توسعه هر کشور گفت: بنابر گزارش های موجود آمار مرگ ومیر مادران در کشور ما 23 مورد در هر صد هزار تولد است.
 
وی با تاکید بر اهمیت مقوله آموزش و نظارت‌های کاربردی در کاهش آمار مرگ و میر مادران افزود: با همت بلند کادر بهداشتی و درمانی و پیگیری های ستادی در سال 90 میزان مرگ و میر مادران باردار در استان قم به 12 در صدهزار تولد رسید که پائین تر از میانگین کشوری است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم آموزش را اولویت طراز اول در دانشگاه علوم پزشکی قم برای حفظ جان و مادر و نوزاد دانست و گفت: با راه اندازی مرکز سطح سه زنان روند ارائه خدمات به مادران باردار و نوزادان افزایش می‌یابد.
 
وی از کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در استان خبر داد و افزود: با اقدامات مثبت انجام شده در مراکز بهداشتی و درمانی و مراقبت های لازم قبل و بعد از بارداری خوشبختانه در 8 ماه گذشته هیچ موردی از مرگ مادر باردار در استان قم به ثبت نرسیده است.
 
حجازی با اشاره به اینکه پرسنل حوزه بهداشت ودرمان این دانشگاه تنها در ایام عید امسال با تلاش و پیگیری های مداوم از وقوع 33 مورد مرگ مادر باردار جلوگیری کردند گفت: برای کسب موفقیت های هرچه بیشتر در عرصه بهداشت و سلامت مادران باردار باید دوره های آموزشی برای گروه های مختلف مرتبط با مادران باردار برگزار شود.
 
وی مادر را یکی از ارکان مهم و تاثیر گذار در جامعه و موفقیت خانواده و فرزندان معرفی و خاطرنشان کرد: با فوت یک مادر روند فعالیت یک خانواده مختل و آینده وسلامت جسمی و روحی فرزندان دچار آسیب می‌شود.
 
یادآور می‌شود در این سمینار یکروزه متخصصین رشته های زنان و زایمان، مغز و اعصاب، داخلی، گوارش، قلب و عروق و تغذیه ضمن بیان نکات آموزشی پیرامون حفظ بهداشت وسلامت مادران به بررسی برخی پرونده های مرگ و میر مادران در سال های گذشته پرداختند.
 
داروسازان نمونه استان قم تجلیل شدند
 
طی مراسمی که همزمان با روز دارو ساز با حضور مسوولان استان و پزشکان داروساز استان برگزار شد از 12 داروساز نمونه استان با اهدا لوح تجلیل شد.
 
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در این مراسم سلامت را از نیاز های اساسی هر جامعه برشمرد و اظهار داشت : رشته داروسازی از رشته های مهم و تاثیر گذار در عرصه بهداشت ودرمان به شمار می رود که نقش بسزائی در بهبود و کمک به درمان بیماران دارد.
 
حجت الاسلام محمد مهدی انصاری ارتقاء حوزه سلامت را یکی از وظائف مسوولان و فعالان عرصه بهداشت ودرمان دانست وگفت: دانشمندان و نخبگان دانش پزشکی وداروسازی باید با فعالیت های آموزشی و پژوهشی و گسترش دامنه تحقیقاتی، کشور را در عرصه دارو به خودکفائی برسانند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم در این مراسم با اشاره به زندگی حکیم بزرگ ایرانی زکریای رازی و تلاش و ممارست این دانشمند بزرگ در کشف داروها و درمان بیماران گفت: زندگی بزرگان و مفاخر علم پزشکی می تواند چراغ راه ما در مسیر زندگی و تلاش برای رسیدن به موفقیت های روز افزون باشد.
 
دکتر سید شمس الدین حجازی اقدامات و دستاوردهای داروسازان استان در درمان و رسیدگی به بیماران را یادآور شد و افزود: در چند ماه گذشته و با توجه به کمبود دارو در کشور با همراهی و تعامل مناسب با داروسازان استان با کمترین مشکل در تامین دارو در قم مواجه بودیم.
 
دکتر قدیر رئیس سازمان نظام پزشکی استان هم در این مراسم با تبریک روز داروساز و پزشکان داروساز استان گفت: داروساز در روند درمان بیماران نقش انکارناپذیری دارند و در واقع با ارائه روش استفاده ازدارو، توضیح نسخه به بیمار و نظارت بر توزیع دارو به درمان بیمار کمک می کند.
 
یادآور می شود پنجم شهریورماه همزمان با تولد محمد زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی به عنوان روز داروساز نام گرفته است.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcau0n6.49nmi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما