شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : 15778
گفتگوی اختصاصی با لاریجانی:

مسئله اصلی در سوریه سلاح شیمیایی نیست

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله اصلی در سوریه سلاح شیمیایی نیست، بلکه موازنه میدانی در آنجا تغییر کرد و آن‌ها با حمله قصد تغییر موازنه را دارند.
مسئله اصلی در سوریه سلاح شیمیایی نیست
 به گزارش قم نیوز، علی لاریجانی در قم با اشاره به وضعیت فعلی سوریه اظهار کرد: برداشت من از رخدادهای سوریه این است که غربی‌ها بهانه‌گیری کرده‌اند و برنامه‌ریزی از گذشته داشته‌اند، مسئله اصلی سلاح شیمیایی نیست، بلکه یک موازنه میدانی در آنجا تغییر کرد و آن‌ها با حمله قصد تغییر موازنه را دارند.
 
وی افزود: از مجموع خبرها برمی‌آید که آن‌ها با توجه به اینکه دولت سوریه توانسته است در بعضی نقاط گروه‌های تندرو و تروریست را کنار بزند و توفیقاتی پیدا کند، از عدم تعادل خشنود نیستند و قصد فشار آوردن را دارند و با زدن برخی نقاط به‌دنبال به‌دست آوردن تعادل هستند تا آن‌ها بتوانند تحرکات بیشتری را داشته باشند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله احتمالی به سوریه گفت: این آتش‌بازی است که انتهای آن مشخص نیست، متاسفانه آمریکایی‌ها در کارهای منطقه یا مستشرقین خط‌دهنده به آنها صهیونیست هستند یا برخی از کشورهای منطقه با داشتن اهداف دیگری، آمریکایی‌ها را هل می‌دهند.
 
برخی کشورهای منطقه در سوریه به‌دنبال قدرت‌طلبی هستند
 
لاریجانی یکی از اشتباهات گذشته آمریکایی‌ها را در افغانستان دانست و خاطرنشان کرد: در زمان اشغال افغانستان از سوی شوروی، برخی به آمریکایی‌ها یاد دادند که ایجاد یک گروه تندرو در افغانستان مشکل را حل می‌کند و این کار فکر اشتباهی بود، چون در افغانستان جبهه شمال فعال بود که موفق هم بود و آنها یک گروه تندرویی را در افغانستان درست کردند که بر گردن خودشان افتاد و برای آن‌ها مشکلاتی را ایجاد کرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انگیزه‌های برخی از کشورهای منطقه در تحولات سوریه اظهار کرد: در حوادث سوریه فکر می‌کنم که دو سه کشور منطقه هراس‌های دیگری را دارند و مسئله اصلی این کشورها قدرت طلبی است، این کشورها از این بدشان نمی‌آید که یک امپراتوری قدیمی را احیا کنند یا قدرتی را به وجود بیاورند.
 
وی تصریح کرد: برخی از کشورهای منطقه چون فکر الهام‌بخشی را ندارند، با زور به‌دنبال ایجاد قدرت هستند، در حالی که در جهان امروز زور قدرت الهام‌بخش را ایجاد نمی‌کند و آنها اشتباه استراتژیکی را مرتکب می‌شوند.
 
برخورد تاکتیکی با مسئله تروریسم اشتباه استراتژیک است
 
لاریجانی با اشاره به اشتباهات کشورهای غربی در بحران سوریه گفت: مهمترین ایرادی که غربی‌ها هم اکنون دارند، این است که فکر می‌کنند که حمله می‌تواند پرستیژ آن‌ها را در صحنه بین المللی مداوا کند، چون آنها قائلند که در صحنه بین الملل مدیر هستند، در صورتی که یک همچنین خبری در منطقه شود، باید آن‌ها جوابی به آن بدهند که این ظاهر بزک‌کرده است و برخورد تاکتیکی با مسئله تروریسم، یک اشتباه استراتژیک است.
 
وی اضافه کرد: باید این مطلب را به غربی‌ها گوشزد کنیم که ممکن است آنها در سوریه در یک مقطعی از تروریست‌ها به‌صورت تاکتیکی استفاده کنند، ولی چون این اشتباهی استراتژیکی است، بر گردن آن‌ها خواهد افتاد و مشکلات استراتژیکی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.


انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdch6qnz.23nmqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما