شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 15783
قم نیوز گزارش می دهد:

رونق اقتصادی با پرورش بز فرانسوی الاصل سانن

قم نيوز : قم نیوز: با پرورش بزهای سانن نه تنها می‌توان به آینده دام در استان قم امیدوار بود، بلکه این امر در اقتصاد استان و حتی کشور تاثیر می‌گذارد.
رونق اقتصادی با پرورش بز فرانسوی الاصل سانن
"بز سانن" از بزهای کمیاب و فرانسوی‌الاصل است که زادگاهش کوهستان‌های سوئیس است.
 
این بز دارای موهایی کوتاه و جثه‌ای درشت و معمولا به رنگ سفید یک‌دست و گاهی خاکستری است؛ شاخ ندارد و وزن آن‌ها بین 50 تا 80 کیلو گرم است.
 
در زمره حیوانات قد‌بلند بوده و قد این دام تا 85 سانتی‌متر هم می‌رسد. این ن‍ژاد به تدریج و با گذشت زمان به سراسر جهان راه یافته تا به خلجستان و روستای ورزنه قم رسیده است.
 
ماندانا عبدی نخستین نفر نیست، اما می‌توان گفت نخستین خانم قمی است که به رغم مشکلات، همتی عظیم به خرج داده و پا به صحرای سختی‌ها نهاده است؛ به گفته خودش همه چیز از یک نگاه آغاز شد عکس روی دیوار سازمان جهاد کشاورزی، هنگامی که از یک کلاس‌ برگزار شده در سازمان بر می‌گشت، چشمانش میخکوب شده و در همان لحظه سوالی ذهنش را اشغال کرد «یعنی می‌توانم همچنین بزی پرورش دهم؟»
 
پس از بررسی و تحقیق در خصوص گونه بز به همراه همسرش به مرکز پژوهشی تحقیقاتی اردکان یزد که مکان پرورش این گونه بزها بود رفت و یک بز نر و سه ماده را خریداری کرد.
 
پرورش دهنده بز سانن گفت: چند سالی است به خاطر همسرم ترک وطن کرده و در یکی از روستاهای قم ساکن هستیم، علاقه‌ام به پرورش دام، کاری کرده که در حال حاضر توانسته‌ام با کمک همسر و دو فرزندم تعداد دام‌هایم را به 120 راس برسانم.
 
با 10 بز افغانی و 15 بز بومی به همراه بزهای سانن و با کمک سازمان جهاد کشاورزی، بعضی از دوستان و کلاس‌های آموزشی کار را آغاز کرد و گام‌های بلند را برداشت.
 
عبدی افزود: گرانی جو و مشکلات موجود در مسیر کارم را کمی سخت می‌کرد، اما عشق و علاقه هم نتوانست لحظه‌ای تعلل در وجودم ایجاد کند، گرچه توسعه کار نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد ولی تا به حال همه سختی‌ها را با جان و دل خریدم و از حالا به بعد هم پذیرای همه چیز هستم ، چرا که توکل دارم و دستانم را به ریسمانی قوی متصل کرده‌ام.
 
وی به مشکل ناشی از بی آبی اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه کمبود آب مشکل بزرگی است که باغات را تهدید می‌کند و به دنبال آن نیز سختی برای دام‌ها را به همراه دارد.
 
این پرورش دهنده بز سانن بزرگترین آرزویش را ایجاد دامداری صنعتی و مرکز پژوهشی تحقیقاتی دام در استان قم دانست و افزود: می‌خواهم کارم را توسعه داده و تعداد دام‌هایم را افزایش دهم.
 
با پرورش بزهای سانن نه تنها می‌توان به آینده دام در استان قم امیدوار بود، بلکه این امر در اقتصاد استان و حتی کشور تاثیر می‌گذارد. ماندانا عبدی در حال حاضر یک شاغل است و به ایجاد اشتغال پرداخته است؛ می‌توان معنای زندگی و عشق را در چشمان زنی دید که هنگام بیماری یکی از بزهایش لحظه‌ای آرامش را نمی‌توان در وجودش مشاهده کرد.
 
ویژگی‌های بارز بز سانن
 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در خصوص ورود نخستین بز سانن به استان گفت: سال 86 با توجه به افزایش بهره وری و سودآوری برای دامدار بحث آمیختگی بز سانن و بومی اطلاع‌رسانی شد و در ابتدا استقبال بسیار کم بود، اما در حال حاضر این وضعیت رو به بهبودی می‌رود.
 
حسین‌علی بیگی شیردهی 6 تا هفت کیلویی بز سانن در روز را از ویژگی‌های بارز این نوع بز عنوان کرد و افزود: میزان شیردهی بزهای بومی 250 گرم در روز است در حالیکه این مقدار در بزهای سانن به چندین برابر می‌رسد و از آنجایی که حساسیت مردم نسبت به شیر بز بسیار کم است از این رو مشتری و خواهان زیادی دارد.
 
وی به خصلت دو قلو و چند قلو زایی بزهای سانن اشاره کرد و گفت: چند قلو زایی در این بزها 70 تا 80 درصد است؛ طول دوره شیردهی در بزهای بومی پنج ماه بوده در حالی‌که این مدت در بزهای سانن بین هشت تا 10 ماه است.
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: بز سانن با توجه به جثه‌اش از جمله حیواناتی است که در فضاهای نامساعد مانند صحرا و مکان‌های تیغ‌دار دوام نمی‌آورد و در معرض خطر قرار می‌گیرد.
 
علی بیگی با بیان اینکه قیمت بزهای سانن چندین برابر بزهای بومی است اذعان داشت: با توجه به افزایش تقاضا متاسفانه قیمت این نوع بز نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده و خریداری آن دشوار شده است.
 
وی ضمن اشاره به وجود بزهای سانن دیگر در استان افزود: در حال حاضر با پنج واحد دامداری قرارداد بسته‌ایم که در ازای کارهایی که انجام می‌دهند از خدمات رایگان سازمان جهاد کشاورزی برخوردار شوند.
 
در حال حاضر هفت بز سانن در استان وجود دارد که با تلقیح بزهای بومی تعداد این گونه از بزها رو به گسترش است.
 
با توجه به شرایط کشور حمایت از فعالان در بخش کشاورزی از نکات قابل توجهی است که باید از سوی مسئولان امر به آن توجه لازم صورت گیرد و شرایطی فراهم شود که زمینه حضور بیش از پیش جوانان در عرصه‌های مختلف کشاورزی و دامپروری مهیا شود.
 

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcds50f.yt0kj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مجتبی
خیلی عالی خریدار بز سانن از تفرش هستم
سلام بنده بز سانن و آلپاین که از نظر چربی از شیر سانن هم پرچربی تر است پرورش میدم
سلام شماره بدین
علی مرادی هستم از همدان
سلام میخواستم قیمت رابدانم یک بز جوان سانن چنده قیمتش
6 تا 7 ملیون