سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : 15815
حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا تاکید کرد:

جایگاه بالای عقل از نظر اسلام

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه گفت: عقل است که قدرت درک مفاهیم را به انسان می‌دهد و در حقیقت جایگاه عقل بسیار بالاست و اگر این قدرت بشری به نور موید شود، می‌تواند گذشته انسان را هم جبران کند.
جایگاه بالای عقل از نظر اسلام
به گزارش قم‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی‌نیا دوشنبه شب در جمع عزاداران امام صادق(ع) در مسجد اعظم قم عقل را نعمتی بزرگ توصیف و اظهار کرد: همه پیشرفت‌های بشری به واسطه عقل بوده است.
 
وی افزود: از امام صادق(ع) روایت شده که عقل ستون شخصیت آدمی است؛ عقل است که قدرت درک مفاهیم را به انسان می‌دهد و در حقیقت جایگاه عقل بسیار بالاست و اگر این قدرت بشری به نور موید شود، می‌تواند گذشته انسان را هم جبران کند.
 
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اسلام بیشترین تاکید را در میان همه ادیان بر روی عقل و علم‌آموزی دارد، خاطرنشان کرد: در این میان پرداختن به ظواهر، کار اشتباهی است و انسان را دچار غفلت می‌کند.
 
وی ادامه داد: برخی افراد با عرفان مشکل دارند و با آن مخالفت می‌کنند، در حالیکه نباید اشتباه برخی اشخاص را به پای عرفان گذاشت، همچنانکه اشتباه یک پزشک را به پای جامعه پزشکی و سلامت یک جامعه نمی‌گذارند.
 
فاطمی‌نیا راه‌های سیر و سلوک الهی را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: استدلال و مجاهده دو راه اصلی در این میان هستند که موازی با یکدیگر به پیش می‌‌روند و دعواهای هزارساله نتوانسته آنها را از هم جدا کند.
 
این محقق علوم اسلامی گفت: دین اسلام محدود به انجام عبادات نیست؛ در تعریف اسلام واقعی باید گفت همان مکتب تربیتی است که توانست آیت‌الله بهجت را پرورش دهد و علمای دیگری را به وجود آورد؛ علمای ما در حقیقت همواره زنده هستند زیرا علم آنها زنده است.
 
وی در ادامه به ضرورت صدور اجازه برای بیان روایات اشاره کرد و افزود: نباید اینگونه باشد که هر کس به خود اجازه بدهد بالای منبر رفته و هر حدیث ضعیفی را بخواند؛ وضعیت علمی خطبا و وعاظ باید مشخص و سامان‌دهی شود.
 
فاطمی‌نیاز خاطرنشان کرد: یکی از علمای گذشته عقیده داشت انسان‌ها دو دسته هستند؛ گروهی که واقف بوده و درجا می‌زنند زیرا تنها به یک بعد از اسلام رسیده‌اند، اما گروه دوم مسافر بوده و به همه ابعاد توجه می‌کنند.
 
استاد حوزه علمیه تاثیر امام صادق(ع) بر حوزه‌های علمیه شیعی را مورد توجه قرار داد و گفت: عبارت «قال الصادق» در ابتدای کلام هر استادی در حوزه‌ها شنیده می‌شود؛ علم آن حضرت بسیار زیاد بود و همین امر دشمنی دشمنان را بیشتر شعله‌ور می‌کرد به همین دلیل پس از شهادتشان قبر آن حضرت را هم خراب کردند.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcjioev.uqeivzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما