چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : 15835
قم نیوز گزارش می دهد:

شهرک پردیسان در صدر حوادث رانندگی شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: بنا به اظهارنظر مسئولان سازمان آتش نشانی قم، بیشترین حوادث رانندگی شهری قم در شهرک پردیسان رخ می‌دهد، شهرکی که از ابتدای تاسیس آن تاکنون انتقادهای زیادی از سوی مردم و کارشناسان نسبت به طراحی و فضاهای مختلف در نظر گرفته شده در آن مطرح شده است؛ مسئله ای که مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان آن را رد می کنند.
شهرک پردیسان در صدر حوادث رانندگی شهر قم
به گزارش قم‌نیوز، به عقیده بسیاری شهرک پردیسان قم که سایت مسکن مهر نیز در آن واقع است، کلکسیونی از بی تدبیری ها در زمان طراحی و به دنبال آن مجموعه ای از مشکلات ریز و درشت در حال حاضر است و اگر چه طی سال های اخیر تلاش هایی برای به حداقل رساندن این مشکلات از سوی مسئولان مربوطه صورت گرفته اما بخشی از آنها که در برخی موارد به معضل تبدیل شده، همچنان به قوت خود باقی مانده است.
 
در کنار مشکلات و کمبودهایی از جمله کمبود فضای سبز، آسفالت نامناسب معابر، نبود پیاده روهای مناسب، نبود یا نقص زیرساخت ها در برخی محلات به خصوص بخش هایی از سایت مسکن مهر، عدم دسترسی کافی به سرویس های حمل و نقل عمومی، تردد آزادانه ماشین های سنگین، نبود روشنایی کافی و ...، مسئله عرض کم معابر و شوارع و عدم تکمیل برخی خیابان ها در این شهرک باعث شده پردیسان در صدر حوادث رانندگی شهر قم قرار گیرد.
 
بروز حوادث رانندگی پی در پی در شهرک پردیسان تا جایی رسید که عباس جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم را وادار به اظهارنظر در این خصوص کرد تا وی صراحتا بگوید: بیشترین تصادفات شهری قم در منطقه پردیسان رخ می‌دهد که منجر به فوت و جرح رانندگان به ویژه رانندگان خانم می‌شود.
 
جعفری در ادامه اظهارنظر خود دلیل بیشترین تصادفات در منطقه پردیسان را نبود دید مناسب نسبت به انتهای خیابان ذکر کرد و گفت: رانندگان با سرعت بالا در خیابان‌های پردیسان رانندگی می‌کنند ولی ناگهان با یک پیچ غیر منتظره روبه‌رو می‌شوند که موجب وقوع سانحه می‌شود.
 
از طرفی بسیاری از کارشناسان و حتی ساکنان منطقه پردیسان نیز بارها به طرق مختلف لب به انتقاد از خیابان ها و شوارع این منطقه باز کرده و این مسئله را به دفعات از طریق تریبون رسانه ها مطرح کردند و خبرگزاری مهر نیز از جمله رسانه هایی است که تاکنون چندین بار پای صحبت و درد و دل ساکنان این منطقه نشسته و آنها را منعکس کرده است.
 
ساکنان منطقه پردیسان که هر روز با تردد در خیابان‌های این شهرک به محل کار یا منزل خود رفت و آمد می‌کنند، معتقدند در طراحی خیابان‌ها و کوچه‌های این شهرک تنگ نظری صورت گرفته و عرض کم معابر به هیچ وجه پاسخگوی حجم بالای تردد در آنها نیست و این در حالی است که هنوز واحدهای زیادی از سایت مسکن مهر در این منطقه تحویل داده نشده و در آینده ای نه چندان دور جمعیتی به مراتب بیشتر از ساکنان فعلی در آن مستقر خواهند شد.
 
یکی از مشکلات منطقه پردیسان عرض کم شوارع و خیابان‌هاست
 
عرض کم خیابان های منطقه پردیسان موضوعی است که حسن بختیاری، عضو شورای اسلامی شهر قم نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از مشکلات منطقه پردیسان عرض کم شوارع و خیابان‌هاست که این موضوع در آینده، این منطقه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.
 
بختیاری با اشاره به تمهیداتی در خصوص کاهش سفرها در این منطقه بیان می کند: ایجاد بازار روز که با مشارکت شهرداری منطقه و سازمان میادین انجام شده است در کاهش سفرهای شهری و تامین نیازمندی های اهالی پردیسان اقدامی مناسب و مورد نیاز مردم منطقه است و لازم است تا سایر دستگاه‌های متولی در حوزه‌های مختلف نیز نسبت به حضور جدی‌تر در خدمات رسانی به پردیسان برنامه ریزی های لازم را داشته باشند.
 
اما با وجودی که پیشنهاد بختیاری در مورد استقرار خدمات و امکانات متعدد در منطقه پردیسان، با توجه به این که این شهرک با وسعت و جمعیت ساکن در آن، حکم یک شهر را دارد منطقی است؛ توجه به این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که به علت استقرار مراکز زیارتی، اداری و خدماتی عمده در جایی خارج از پردیسان در هر صورت، تردد ساکنان این منطقه شاید به صورت روزانه به هسته مرکزی شهر قم غیر قابل اجتناب است.
 
کم عرض بودن معابر در شهرک پردیسان و عدم امکان دورگیری و تردد راحت اتوبوس های شرکت واحد در خیابان های این منطقه تا جایی مسئله ساز شد که از حدود 2 سال قبل پایانه مسافربری درون شهری در ابتدای این شهرک احداث شد تا کار جابجایی مسافرانی که قصد تردد در پردیسان را دارند، با استفاده از چندین دستگاه مینی بوس با سهولت بیشتری صورت گیرد.
 
اما هر آنچه کارشناسان و ساکنان منطقه پردیسان در مورد عرض کم معابر و خیابان های این منطقه و به تبع آن مشکلاتی که این مسئله ایجاد کرده، بیان می کنند چیزی نیست که مورد تائید مسئولان در سازمان مسکن و شهرسازی استان قم به عنوان متولی اصلی طراحی و احداث شهرک پردیسان باشد.
 
در این خصوص حسین صالحی، مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: منطقه پردیسان تنها جایی در شهر قم است که بر اساس طرح و نقشه از پیش طراحی شده ساخته و زمین ها و خیابان های آن برطبق طرح تفصیلی آماده سازی و اجرا شده است.
 
صالحی با بیان این که بر اساس این طرح اداره کل مسکن و شهرسازی خیابان ها را اجرا و به مرور تحویل داده و می دهد، اضافه کرد: اما طی چند سال گذشته شاهد این بودیم که برخی از تعاونی های ادارات و واحدهایی از مسکن مهر قبل از اجرای راه دسترسی و خدمات روبنایی اقدام به ساخت و ساز کردند.
 
وی ادامه داد: البته در این خصوص و به ویژه در سایت مسکن مهر در حال اجرای بخش های مختلف طرح از جمله اجرای خیابان ها، احداث مدرسه، مسجد و فضای سبز هم زمان با انجام ساخت و ساز واحدهای مسکونی هستیم و این اجرای همزمان طرحی ایده ال است.
 
طرح بد بهتر از نبود طرح است
 
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در واکنش به این مسئله که برخی افراد، نقشه از پیش طراحی شده پردیسان را دارای مشکلات و نقایص فراوانی به ویژه در خصوص عرض معابر و خیابان ها می دانند، گفت: بالاخره طرح بد بهتر از نبود طرح است.
 
وی ادامه داد: ما طرحی که سال های قبل برای منطقه پردیسان در نظر گرفته شده بود را با حضور مشاوران بازنگری کردیم و مشاوران بعد از بررسی بیان کردند که بر اساس مدل های ترافیکی، شبکه معابر پردیسان بالاترین حجم ترافیکی را جواب می دهد.
 
صالحی افزود: حتی در مورد برخی موارد مشاور معتقد بود که خیابان ها عرض زیادی دارند و این خود باعث سرعت بالای رانندگان و بروز تصادف می‌شود.
 
راه دسترسی کمتر از 24 متر در شهرک پردیسان نداریم
 
وی با بیان این که هیج کدام از خیابانهای اصلی و راه های دسترسی در شهرک پردیسان کمتر از 24 متر در نظر گرفته نشده است، یادآور شد: در طرح اصلی این خیابان ها برای سواره رو در نظر گرفته شده و معابر کم عرض و هشت متری در اطراف آپارتمان ها برای عبور پیاده ها مشخص شده است که به اشتباه مردم برای عبور سواره رو از آنها استفاده می کنند و شاید یک علت آن هم این باشد که سطح این معابر آسفالت است.
 
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در ادامه بیان داشت: حتی 15 متر از عرض بلواری که به سایت مسکن مهر منتهی می شد به خاطر احداث کانال آب کم شد و با این که مشاور معتقد بود همین عرض هم برای این بلوار کافی است، گران قیمت ترین زمین های مسکن و شهرسازی به این خیابان اضافه کردیم.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر عرض این بلوار 100 متر در نظر گرفته شده، ضمن این که برای آن مسیر تندرو و کندرو نیز مشخص شده است.
 
پیچ تند برخی خیابانهای پردیسان به علت اجرا نشدن کامل طرح است
 

صالحی در پاسخ به برخی اظهارنظرها مبنی بر پیچ های غیر استاندارد تعدادی از خیابان های شهرک پردیسان نیز گفت: طرح کاملا ایمن و پیچ تمامی خیابان ها استاندارد است و اگر در برخی از معابر در حدود 10 درجه نقص وجود دارد به این علت است که حتما آن خیابان به طور کامل اجرا نشده و خیابان اجبارا تغییر مسیر می دهد که این موارد نیز بعد از اجرای کامل معابر بر طرف می شود.
 
وی در ادامه یادآور شد: علاوه بر بررسی مشاوران ما، از مشاوران شهرداری نیز درخواست شد تا خیابان ها و معابر شهرک را بر اساس طرح تفصیلی بازبینی کنند که آنها نیز استاندارد بودن آنها را تائید کردند.
 
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: در حال حاضر بیشتر خیابان های شهرک پردیسان به شهرداری تحویل داده شده است و بلوار شهروند به عنوان بلوار ورودی پردیسان نیز بعد از اجرا به شهرداری تحویل داده خواهد شد.
 
به هر روی شاید استاندارد نبودن خیابان های شهرک پردیسان به علت عدم اجرای کامل آنها از دیدگاه برخی توجیه به نظر برسد، توجیهی که امید می رود به گفته مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اتمام کامل عملیات ساخت شبکه معابر این شهرک، به شکل مطلوبی رفع شود.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcbswb8.rhbsfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما