چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : 15992
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

عرضه قابل فهم معارف برای حوزویان واجب کفایی است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: عرضه قابل فهم معارف برای همه مردم خود یک تکلیف شاق دیگری است که به صورت واجب کفایی بر عهده حوزه و حوزیان است.
عرضه قابل فهم معارف برای حوزویان واجب کفایی است
به گزارش قم‌نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی که با حضور حضرات آیات حسینی بوشهری و کعبی و جمعی از اساتید و طلاب این موسسه برگزار شد در سخنانی با تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت ثامن‌الحجج به بیان ضرورت‌های کار طلاب پرداخت و گفت: حضور ما طلبه‌ها در حوزه علمیه و اشتغال به دروس دینی پیش فرض‌هایی دارد که از آن جمله معتقدیم بدون شناخت اسلام و عملی کردن دستورات آن انسان به سعادت نمی‌رسد.
 
وی خاطرنشان کرد: پیش فرض دوم این است که معارف اسلام به خودی خود به ما عرضه نمی‌شوند بلکه باید کسانی باشند که آنها را بشناسند و به دیگران بشناسند یعنی اینکه کسانی باید عمر خود را در بهتر شناختن معارف اسلام صرف کنند و به دیگران منتقل کنند تا جامعه از آن بهره‌مند شوند.
 
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ما این امر را تکلیف واجب کفایی می‌دانیم که حکم واجب عینی پیدا کرده است و ما برای ادای تکلیف واجبی در حوزه علمیه شرکت کردیم و مراحلی را طی کردیم.
 
وی با اشاره به گستردگی دایره معارف اسلامی گفت: همه نمی‌توانند به همه معارف اسلامی احاطه پیدا کنند حتی اگر یک نفر تمام عمرش را صرف کند نمی‌تواند بر تمام معارف اسلامی احاطه پیدا کند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی در پرداختن به معارف اسلامی تقسیم کار را مهم دانست و یادآور شد: عده‌ای باید به یکی از رشته‌ها بپردازند و کسانی به بخش دیگری از معارف تا بتوانند حتی‌المقدور بیشتر و بهتر این معارف را استنباط کنند و به صورت قابل فهم به دیگران عرضه کنند.
 
وی افزود: البته عرضه قابل فهم معارف برای همه مردم خود یک تکلیف شاق دیگری است که به صورت واجب کفایی بر عهده حوزه و حوزویان است.
 
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در مسیر شناخت معارف اهل بیت و حقایق اسلام راه پرپیچ و خمی در پیش داریم، تصریح کرد: یک نشانه آن این است که در طول تاریخ اسلام و تشیع بین صاحب نظران اختلافاتی وجود داشته است.
 
وی با بیان اینکه توقع این که همه علما در یک رشته یک گونه فکر کنند توقع بیجایی است اظهار داشت: البته خوشبختانه درباره ضروریات دین چنان ادله محکمی داریم که با استنباط این ضروریات می‌توانیم راه اصلی‌مان را پیدا کنیم.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه نباید تعجب کنیم که اختلاف بین علما و صاحب نظران است، یادآور شد: ما در این مسایل که غیر ضروری است باید انعطافی داشته باشیم و حالت تعصب نسبت به سلیقه و تفکر و مکتب خاصی را از خود دور کنیم.
 
وی افزود: تعصب بی‌جا بر روی سلیقه‌ای و تفکری خاص از آسیب‌هایی است که شیطان اینها را وسیله‌ای برای دام انداختن و کدورت و دشمنی بین محققین قرار داده و ما را از راه اصلی باز می‌دارد.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcf01dy.w6dt1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما