شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : 16025
آیت الله العظمی صافی در دیدار سرپرست آموزش و پرورش:

عزّت و عظمت یک جامعه به میزان علم و معرفت افراد آن بستگی دارد

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله صافی گفت: عظمت و عزّت یک کشور و نظام، به میزان علم و معرفت افراد آن است و هر چه جامعه اسلامی از علم بیشتری بهره‌مند باشد، قدرت نفوذ آن در جوامع دیگر بیشتر است.
عزّت و عظمت یک جامعه به میزان علم و معرفت افراد آن بستگی دارد
به گزارش قم‌نیوز، به نقل از دفتر آیت الله صافی گلپایگانی، عصر دیروز در دیدار با سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اهتمام ویژه دین مبین اسلام به مسأله تعلیم و تربیت اظهار کرد: اساس اسلام بر این است که مردم با تعلیم و تربیت، راه هدایت را بپیمایند، به همین خاطر همه برنامه‌های اسلام، بر محور تعلیم و تربیت است.
 
آیت الله صافی، تخلّق جامعه اسلامی به صفت علم را از توصیه‌های مهم اسلامی خواند و افزود: همه باید در این مقام باشند که علم و دانایی خودشان را بیشتر کنند و همیشه از نظر علمی رو به جلو حرکت نمایند که عظمت و عزّت یک کشور و نظام، به میزان علم و معرفت افراد آن است. هر چه جامعه اسلامی از علم بیشتری بهره‌مند باشد، قدرت نفوذ آن در جوامع دیگر بیشتر است.
 
معظم له در ادامه با اشاره به این‌که تعلیم و تربیت در آموزه‌های اسلامی از هم جدا نیست، تصریح کرد: البته با پیشرفت درجات علمی در جامعه، باید به درجات تربیت هم افزوده شود  که «نحن محتاجون الی العلم و إحتیاجنا الی الاخلاق أکثر؛ ما به علم احتیاج داریم و احتیاج ما به اخلاق بیشتر از آن است.»
 
این مرجع عالیقدر با اشاره به این‌که کشور ما باید در مسیر مقاصد حضرت ولی‌عصر علیه السلام سیر کند خاطرنشان کرد: اگر تعلیم و تربیت ما بر مبنای احکام شرع مقدس و با رعایت همه جوانب اسلامی باشد، موجب خوشحالی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف - که بالاتر از آن چیزی نیست- می‌شود.
 
وی کار معلمان و اساتید را از عبادات مهم خواند و افزود: نقش معلمان و اساتید محترم در تربیت علمی و اخلاقی جامعه بسیار ویژه و مهم است. اگر اساتید و معلمان متعهد و متخصص بر سر کار باشند، جامعه به سمت پیشرفت و عزّت حرکت خواهد کرد.
 
مشروح قسمتی از بیانات آیت الله صافی در زیر آمده است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین والصلوة والسلام علی سید الأولین و الآخرین سیّدنا ابوالقاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الأرضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
 
بنده از شما تشکر می‌کنم و برای شما آقایان و همکاران محترمتان و همه کسانی که توفیق خدمت به فرهنگ تعلیم و تربیت دارند از خداوند متعال مسألت توفیق دارم و امیدوارم کسانی که در این راه زحمت می‌کشند بتوانند در راستای اجرای اهداف اسلام و دستورات دین گام بردارند.
 
اهمیت مسأله تعلیم و تربیت در اسلام
 
مسأله تعلیم و تربیت از مسائلی است که همیشه و در همه زمان‌ها توجه ویژه‌ای به آن می‌شده است. اساس دین مقدس اسلام هم همین مسأله تعلیم و تربیت است. اصلاً اسلام، همه‌اش علم و اخلاق است، معرفت و تربیت است.
 
توصیه اسلام عزیز این است که همه باید در مقام این باشند که علم و دانایی خودشان را بیفزایند. باید انسان در مسأله علم و دانش دائماً رو به جلو و در حال پیشرفت باشد.
 
لزوم توأم بودن پیشرفت علمی و اخلاقی
 
البته جامعه اسلامی در عین حالی که پیشرفت علمی دارد باید در مقام تربیت هم همین‌طور باشد: نحن محتاجون الی العلم و إحتیاجنا الی الاخلاق أکثر؛ ما به علم احتیاج داریم و احتیاج ما به اخلاق بیشتر از آن است.»
 
انشاء الله هر چه در این دو مقصد، جلوتر باشیم سایر مسائل و مطالب هم محقق می‌شود؛ ولی اگر طوری باشد که در اینجا کمبودی داشته باشیم، بقیه مسائل هم لا ینحل باقی خواهد ماند.
 
نقش اساتید و معلمان در پیشرفت جامعه
 
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی فرمودند: «اِنَّما بُعِثْتُ مُعَلِّماً»  یعنی من تعلیم‌دهنده مبعوث شدم، به عنوان معلم بشریت مبعوث شدم، در قرآن هم داریم که فرمود: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ» ؛ یعنی پیامبر، معلّم و آموزش‌دهنده بشر است. این است بزرگی مقام معلم و استاد.
 
نقش معلّمان و اساتید محترم در تربیت علمی و اخلاقی جامعه بسیار ویژه و مهم است. اگر اساتید و معلّمان متعهد و متخصص بر سر کار باشند، جامعه به سمت پیشرفت و عزّت حرکت خواهد کرد. همه کسانی که توفیق معلمی را دارند باید به فکر این باشند که دانشجو و دانش‌آموز را بر طبق مبانی اسلام و در راه ترقّی و تکامل نظام اسلامی تربیت کنند.
 
تعلیم و تربیت برای این عزیزان عبادت است، جهاد است، مدرسه هم مثل مسجد کلاس انسان‌سازی است؛ کلاس تعلیم و تربیت است و بالاترین عبادت‌ها همین است که ما بتوانیم مردم را در راه علم و دانش پیش ببریم.
 
عظمت نظام اسلامی وابسته به پیشرفت علمی
 
این را هم بدانید که هر چه کوشش ما در راه پیشرفت علمی بیشتر و مملکت ما در این جهت پیشرفته‌تر باشد، عظمت ما در دنیا بیشتر خواهد شد، و اگر این‌طور نباشد، عظمتی هم نخواهیم داشت.
 
باید مملکت ما در علم، در عمل و کمالات مختلف انسانی گوی سبقت را از همه کشورها برباید و به گونه‌ای باشد که در هیچ زمینه‌ای محتاج نباشیم؛ نه به علم دیگران و نه به صنعت آنان.
 
باید دانشجویان ما، فرهنگ ما، تعلیم و تربیت ما طوری باشد که اسباب خوشحالی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف – که گمان نکنم بالاتر از آن چیزی باشد- فراهم شود.
 
لزوم دوری فضای علمی از ملاهی و مناهی
 
به عنوان نکته آخر هم باید تذکراً خدمت شما عزیزان عرض کنم اخیراً شنیده شده که در برخی کتاب‌های دانش‌آموزان درس آموزش موسیقی گذاشته شده است که اگر صحت دارد باید برداشته شود.
 
این قضیه تعلیم موسیقی در زمان رضاخان و در آن اوضاع ضد اسلامی هم مطرح بود. برخی آمده بودند و اصرار می‌کردند که باید موسیقی وارد بحث تعلیم شود و دانش‌آموزان آن را فرابگیرند. در مقابل بسیاری از انسان‌های متعهد ایستادگی می‌کردند و مردم هم واقعاً‌ با تعهد در مقابل این حرف‌ها ایستادند.
 
ابتدا گفتند این برنامه آموزش موسیقی برای دانش‌آموزان اختیاری باشد و هر که خواست شرکت کند ولی وقتی دیدند استقبالی نمی‌شود آموزش آن را جزو برنامه‌ها قرار دادند.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcdkz0f.yt09x6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما